Imprès des de Indymedia Barcelona : http://barcelona.indymedia.org/
Independent Media Center
Anàlisi :: mitjans i manipulació
En defensa de la «mentida» de l'Enric Marco
25 jul 2015
L'Enric Marco ha estat linxat mediàticament per una mentida venial i rematat pel sinistre Cercas en la novel·la «El impostor».
doble Marco.jpeg
Sobre la mentida de l'Enric Marco difereixo d'alguns companys amb qui he parlat. Tots estem d'acord que és una mentida amplificada i demonitzada pels poders mediàtics, especialment per la dreta i pels centralistes. Anant a contracorrent, jo dic que és una mentida angelical, genial, artística i profundament «cristiana», altruista. Cap possible comparació amb les mentides criminals dels poderosos i dels seus escrivans. L'Enric ha estat fent teatre vivent, teatre de carrer d'alt risc (sobretot per ell), una performance genial, teatre invisible del bo i potent. S'hauria d'estudiar a Belles Arts. Un teatre molt eficaç per informar dels horrors nazis i que també va utilitzar per no fer el servei militar amb Franco, per sobreviure en el franquisme i en les presons nazis, per a alliberar immediatament els vaguistes empresonats en la lluita de les benzineres amb trucades al Governador, per a aconseguir les reivindicacions dels obrers en lluita anant a veure als patrons (petit grup). Teatre polític, estratègies de revolucionari camaleònic.

En el teatre que l'ha fet famós, utilitza una estratègia per explicar la veritat oculta: s'encarna amb un deportat, amb un pres de camp de concentració, per explicar el que han sofert, l'horror inimaginable de les víctimes dels nazis. És fa un d'ells. I va denunciar el que els veritables presos no tenien força, ni ganes, ni voluntat d'explicar. Ell ho va fer i va denunciar als nazis a les escoles, a les Institucions, al Parlament. Tot sol, sense ajudes. Va fer centenars, milers de xerrades per collegis informant les veritats que els mitjans callen, sobre les víctimes del feixisme i nazisme. Mereix un monument i que li tornin la medalla de Sant Jordi. La mereix molt més que molts corruptes que l'han obtinguda.

Li deia a un amic cristià, que Jesús de Natzaret va mentir-nos, tan si era Déu, com si era sols un home. Si era sols un home, va mentir al fer-se passar per Deu i per això el van crucificar. Si era Déu ens va enganyar a tots al dir-nos que va ser concebut per una verge, que va morir, quan Déu no pot morir, i si no ha mort, tampoc va poder ressuscitar. Jesús de Natzaret, com en Marco, són impostors angelicals. Jesús es va encarnar com home, sense ser-ho, (segons els que creuen en la seva divinitat) per fi de bé, per a explicar-nos la bona nova, per salvar-nos. Són mentides que no fan mal.
També puc argumentar amb un cas personal. Jo durant 30 anys no vaig dir als amics que havia estat torturat durant 5 dies. Si algú s'encarnés en un torturat (pels Mossos, per la Guàrdia civil, per polis de l'Audiència Nacional), jo i molts li ho agrairíem. I sobretot, si fes com en Marco: anés a totes les escoles de Catalunya i d'Espanya a denunciar la tortura i a explicar els casos existents. Un home així, només pot ser un home excepcional, un fora de serie. I li hauríem de donar la medalla de San Jordi, per treball pedagògic i pel treball artístic: la d'inventar-se una mentira per a denunciar les veritats, que s'oculten.

En canvi els dossiers policials són letals. Són una arme terrorista. I en Cercas ho ha utilitzat sense compassió contra un home bo, generós i altruista, un milicià de la Revolució, contra un militant anarquista, contra un artista de la vida.

La novel·la «El impostor» del Cercas són 426 pàgines d'odi i de porqueria immunda; literatura burocràtica de funcionari policial, d'un intel·lectual impostor al servei dels que manen.
Mira també:
http://barcelona.indymedia.org/newswire/display/498247/index.php
http://barcelona.indymedia.org/newswire/display/498230/index.php

This work is in the public domain

Comentaris

Re: En defensa de la «mentida» de l'Enric Marco
25 jul 2015
Estiomat Txema, al meu entendre, tens tota la raó pel que fa a l'Enric Marco. També em sembla que tens raó quan dius que aquí del que parlem és dels que intenten canviar l'història, encara que sigui amb el recurs d'una ficció novel·lada.

I seguint amb una altra opinió més, em sembla que encara és massa aviat com per adonar-nos de la possible contribució de l'Enric Marco en aquesta lluita contra el nazisme. Falsejar la seva història per la d'una persona que ha estat enviada a un camp de concentració nazi, ve a ser com aquesta "mentida pietosa" que a gairebé tots se'ns escapa, i això no desmereix a la seva trajectòria de vida real com lluitador. Podem dir que gairebé mai el fi justifica els mitjans, però segueixo opinant que, aquesta, pot ser una de les ares ocasions en què s'ha de valorar si el mitjà pot ser justificable, o almenys, a tenir en consideració. No podem legitimar aquestes maneres d'actuar, encara que en la seva circumstància m'atreviria a dir que sí és possible valorar-la com un "mal menor" ...

Voldria traslladar només una intuïció. Sento que no es pot menysprear a les persones per la seva experiència de lluita, ni per la seva edat, ni per les seves idees. De la mateixa manera que, molt encertadament afirmes que als insults anònims no cal respondre, a les idees diferents tampoc cal jutjar-les, en tot cas qüestionar-les amb arguments i / o combatre-les amb l'acció, però mai menysprear als que, pels motius que siguin, no tenen una trajectòria política com la d'un, ja que en ocasions, et asombrarías de veure com persones molt joves, sense edat com per tenir una extensa experiència, són capaços d'analitzar la realitat des d'un lloc que mereix ser sempre escoltat .

Avui, tinc l'intens convenciment que, comunitats que ens poguessin semblar més "endarrerides" que la nostra, com la kurda o les diferents comunitats indígenes en resistència, tenen molt a ensenyar-nos, i no obstant això, la nostra arrogància de persones "civilitzades" i " racionals ", ens impedeix reconèixer-lo i en part menysprear unes lluites que, en un demà no molt llunyà, tindrem l'oportunitat de reconèixer i haver deixat escapar l'oportunitat de recolzar-les, per seguir dins les nostres miserables intrigues.

En definitiva, sí, cal denunciar a aquests mitjans que manipulen la realitat, cal assenyalar als que es permeten l'obscenitat d'entrar en aquest joc i als que fan aquesta feina o li donen suport. Cal maleir a tota aquesta intel·lectualitat paràsita i carronyera d'aquest sistema de mort, al qual serveixen amb especial dedicació i una domesticació extrema per seguir tenint el seu púlpit privilegiat, però no hauríem de dedicar més temps a això que a escriure la nostra pròpia història, a difondre-la, a donar suport als que lluiten contra el mateix que nosaltres i a construir aquest "món nou", perquè sinó, aquests que ens calumnien, seguiran amb aquesta hegemonia i aquest poder que volem destruir.

Una altra qüestió, és la de donar suport a l'independentisme. Intento lluitar per l'autonomia, no pels independentismes, de la mateixa manera que lluito per l'anarquia i no pels anarquismes. I sí, m'alegraré el dia en què aquesta Espanya desaparegui perquè han aparegut mil comunitats autònomes, però no perquè l'estat es repliqui en els fets diferencials. L'autonomia no s'aconsegueix votant, sinó construint des de la comunitat i no des de les institucions de poder, tant si es diu Parlament, es digui ANC o les CUP.

Si realment volen, volem, ser autònoms, que surtin de les institucions per trobar-nos al terreny de tots, el comú, i des d'aquí, començar a caminar construint vida i destruint poder. El poder desapareix quan està repartit entre tots, quan ningú té més poder, que no experiència o coneixement, que ningú; i quan a les persones troben el lloc per aportar, compartir i aprendre. El que més sap, no és sempre el que més ensenya, i de vegades és el que més ha d'aprendre.

Salut i lluita ...
Re: En defensa de la «mentida» de l'Enric Marco
25 jul 2015
el fin no justifica los medios, ni marco mintiendo como medio es anarquista, ni tu txema pidiendo el voto para "los amigos de la cup" en pessol negre eres anarquista tampoco, querer usar como medio a indymedia cuando lo que buscas es apoyar al patriotismo catalan, haras de indymedia un instrumento para crear estado, como tampoco pudo marcos usar la cnt para fomentar su mentira, y es que los medios son el fin-, ni las mentiras ni los votos tienen nada que ver con los anarquistas, y no te enfades tanto con las criticas, si puedes argumenta, pero vaya mentir y votar pocos argumentos son para convencer a los anarquistas.
Re: En defensa de la «mentida» de l'Enric Marco
25 jul 2015
el fin no justifica los medios, ni marco mintiendo como medio es anarquista, ni tu txema pidiendo el voto para "los amigos de la cup" en pessol negre eres anarquista tampoco, querer usar como medio a indymedia cuando lo que buscas es apoyar al patriotismo catalan, haras de indymedia un instrumento para crear estado, como tampoco pudo marcos usar la cnt para fomentar su mentira, y es que los medios son el fin-, ni las mentiras ni los votos tienen nada que ver con los anarquistas, y no te enfades tanto con las criticas, si puedes argumenta, pero vaya mentir y votar pocos argumentos son para convencer a los anarquistas.
Re: En defensa de la «mentida» de l'Enric Marco
25 jul 2015
el fin no justifica los medios, ni marco mintiendo como medio es anarquista, ni tu txema pidiendo el voto para "los amigos de la cup" en pessol negre eres anarquista tampoco, querer usar como medio a indymedia cuando lo que buscas es apoyar al patriotismo catalan, haras de indymedia un instrumento para crear estado, como tampoco pudo marcos usar la cnt para fomentar su mentira, y es que los medios son el fin-, ni las mentiras ni los votos tienen nada que ver con los anarquistas, y no te enfades tanto con las criticas, si puedes argumenta, pero vaya mentir y votar pocos argumentos son para convencer a los anarquistas.
Re: En defensa de la «mentida» de l'Enric Marco
25 jul 2015
Enric Marco, García Oliver, Angiolillo, etc. herois avantguardistes que han escrit la història...

Els lideratges naturals són bons (millor els col·lectius) no obstant crec que quant a tortures no és el mateix, atès que si transcendís que un cas era fals, aniria en contra de la resta de persones torturades...
Re: En defensa de la «mentida» de l'Enric Marco
25 jul 2015
no crec que hagi de prevaldre sempre el missatge, l'intel·lectualisme... una mica d'ètica no va malament...
Re: En defensa de la «mentida» de l'Enric Marco
29 jul 2015



http://contra-javiercercas.blogspot.com.es/
Re: En defensa de la «mentida» de l'Enric Marco
01 ago 2015
El que pretenia lenric marco era sacsejar l'ofegat panorama de la recuperació de la memoria historica.Se l`hi va acudir fer ho per mitjá de la impostura. Devant la força dels que no volen que es remenin aquestes coses,no tenia moltes altres opcions. Me imagino que no va valorar bé, els efecters que podria tenir si es destapava l'assumpte.Els voltors sempre estan a l'aguait i s'han tirat a tallar i estripar a l'enric i ,es clar, al moviment llibertari.Alguns comentaris a l'article d'en txema mostren com l'atac dels voltors cercas el pais tv3....etc atien enfrontaments entre llibertaris.Jo me pregunto ¿que te que veure el tema marco-memoria, amb que en txema hagues demanat el vot per la cup al pesol negre?Els que es mereixen que els hi cantin les veritats son en cercas, el seu amic vargtas llosa, els del pais, de mediapro,...
Sindicato Sindicat