Imprès des de Indymedia Barcelona : http://barcelona.indymedia.org/
Independent Media Center
Notícies :: mitjans i manipulació
La pretesa relació d'ETA amb l'11-M segons El Mundo. Contrastant
17 set 2006
Entre els dies 3 i 12 de setembre, ambdós inclosos, El Mundo ha tingut una manera de fer que resulta molt interessant d'analitzar. El que volem comentar en aquest article va més enllà de la presentació d'una hipòtesi o de la discussió d'unes dades. En aquest cas som davant d'una altra cosa: un diari, a partir de diferents gèneres, construeix un discurs que li permet fer un editorial que resumeix tot el que ha publicat i interpretar-ho en una determinada direcció. És a dir, el diari crea una realitat i la interpreta. Lògicament, segons els seus interessos polítics. Sense oblidar, òbviament, els interessos merament empresarials, és a dir, els seus interessos econòmics com a mitjà de comunicació.

http://www.contrastant.net/ves/EMpretenETA.htm
Per fer aquest article només tindrem en compte les portades dels dies pertinents, llevat d'un cas, la publicació d'un article d'opinió que no hi apareix esmentat. Hem de dir que durant les properes setmanes publicarem una anàlisi del contingut dels textos a què fan referència els titulars de portada. Cal aclarir que titulem la pretesa relació d'ETA amb l'11-M perquè les dades i els arguments que es presenten al llarg dels textos que analitzarem tenen en comú una evident manca de consistència factual i discursiva.




1. El 3 de setembre de 2006

El 3 de setembre EM publica en portada els textos següents:

Avantítol: Desde mañana, entrevista exclusiva con José Emilio Suárez Trashorras sobre el 11-M

Titular: "Soy víctima de un golpe de Estado encubierto tras un grupo de musulmanes"

Subtítols: "Todo estaba controlado por los Cuerpos de Seguridad" i "Existen complicidades que el juez está dispuesto a descubrir"

A més, EM publica una fotografia de Suárez Trashorras molt gran en què apareix molt mudat (era del dia del seu casament). Cal dir que la fotografia que acompanya el text, un primer pla de l'entrevistat, és força gran. Tot plegat, textos i fotografia ocupa més del 50 per cent de la portada.

Aquell mateix dia EM publica un article on parla de Suárez i prepara el seu públic per a la lectura de l'entrevista en exclusiva que ha aconseguit. A més a més, cal tenir present que el 3 de setembre era diumenge, el dia de la setmana que es venen més diaris. Deixant de banda el que diu Suárez Trashorras, cal remarcar que EM anuncia que a partir de l'endemà publicarà una entrevista amb aquest acusat de col·laborar en l'11-M. Per tant, el diari genera unes expectatives en els lectors/les lectores, que són incitats a comprar els diaris dels dies següents.

2. El 4 de setembre de 2006

Aquest dia comença la publicació de l'entrevista a Suárez Trashorras i EM dedica la portada per tal d'anunciar-la.

Els textos són els següents:

Avantítol: Declaraciones a EL MUNDO de José Emilio Suárez Trashorras (Prmera parte)

Titular: "La policía me ofreció dinero y un piso para que imcriminara a Zougam i 'El Tunecino'

Subtítols :Deu fragments de l'entrevista.

EM torna a dedicar més de mitja portada l'entrevista.

3. 5 de setembre de 2006

EM continua dedicant la portada a l'entrevista:

Avantítol: Declaraciones a El Mundo de José Emilio Suárez Trashorras (Segunda parte)

Titular: Suárez Trashorras: "Jamal tenia contactos con ETA y me dijo que era de uno de los de Cañaveras"

Subtítol: Deu fragments de l'entrevista

I, com altres dies, hi dedica mitja portada.

4. El 6 de setembre de 2006

EM acaba de publicar l'entrevista a Suárez Trashorras i hi continua dedicant la portada, si bé ara hi dedica al voltant del 20 per cent.

Els textos són els següents:

Titular: 'Manolón' me dijo: Tranquilo que cuando vengas de la boda detengo a los moros"

Subtítol: Una grabación realizada a Trashorras en la cárcel con autorización judicial dmuestra que informaba a la policía de sus relaciones con 'El Chino'

A més, en portada hi apareix una altra notícia dedicada a l'11-M, tot i que el titular és molt petit: "El PP interpelará la próxima semana a Rubalcaba sobre el 11-M".

5. El 9 de setembre de 2006

Aquest dia EM publica un article d'opinió de Jaume Ignacio del Burgo, un dirigent navarrès del PP i membre de la Comissió d'Investigació del parlament espanyol sobre l'11-M. És l'únic dia dels analitzats que la portada no fa referència al que publica el diari sobre l'11-M. El títol de l'article és molt suggerent: "ETA también estuvo allí". L'article recull parcialment les declaracions de Suárez Trashorras i presenta dues hipòtesis en la mateixa línia: o bé ETA va col·laborar en l'11-M o bé el va incitar.

Com veurem, aquest article d'opinió juga un paper fonamental en tot el que analitzem.

6. El 10 de setembre de 2006

El 10 de setembre, que també és diumenge, EM llança una nova exclusiva: anuncia que a partir de dilluns publicarà en exclusiva fragments d'A tumba abierta, un llibre escrit per Fernando Múgica, periodista d'EM, i Francisco Javier Lavandera, un suposat testimoni clau de la trama asturiana de l'11-M.

Els textos són els següents:

Titular: Lavandera: "Quiero contarlo todo antes de que me maten"

Subtítol: EL MUNDO empieza mañana la prepublicación del libro del testigo clave de la trama asturiana del 11-M

Amb lletres de grans dimensions, EM dedica entre un 10 i 15 per cent de la portada
a Lavandera.

7. 11 de setembre de 2006

EM dedica la portada a un extracte de deu afirmacions que apareixen al llibre de Múgica i Lavandera i, òbviament, la notícia ocupa un gran espai a la portada. En concret, n'hi dedica mitja.

Els textos són els següents:

Avanttítol: Francisco Javier Lavandera revela sus secretos en 'A tumba abierta' (Primera parte)

Titular: "Toro vendía dinamita a ETA i la policía me amenazó de muerte si lo contaba"

Subtítols: Deu afirmacions del llibre

8. El 12 de setembre de 2006

EM dedica un espai molt petit, a la banda dreta de la portada, al tema. Los textos són els següents:

'A tumba abierta' (y II)

¿Por qué dejaron morir a Lorena?

LAS CONFESIONES DE LAVANDERA

A més, EM publica un editorial titulat "Lavandera coincide con Trashorras: ETA estava allí", que serveix per tancar el cercle que havia iniciat amb les publicacions de l'entrevista a Suárez Trashorras i l'article d'opinió de Del Burgo. En aquest sentit, el títol és ben explícit. Fa servir la idea de Del Burgo i l'emmarca en el context adequat, que no és cap altre que corroborar les exclusives a què EM havia tingut accés.




Conclusions

La mena d'informació de què ens forneix EM i de la interpretació que en fa permet arriba a la conclusió que és evident que tota la informació i l'anàlisi que publica el diari espanyol obeeix a una lògica interpretativa dels fets succeïts abans de l'11-M que té una finalitat propagandística. Els suposats fets que presenta EM lliguen perfectament amb la conclusió que n'extreu. Així, EM presenta la publicació de les diferents peces periodístiques com una seqüència causal que aboca a una conclusió determinada. Evidentment, EM amaga que es tracta d'una concatenació de textos interessada, atès que la seva publicació no és fruit de l'atzar. Per exemple, no és atzarós que dos diumenges seguits EM anunciï que l'endemà comença una sèrie d'exclusives. És a dir, no es tracta d'un seguit d'informacions casuals que generen una anàlisi determinada. Ben al contrari, som davant d'unes informacions (l'entrevista a Suárez Trashorras i els fragment del llibre de Múgica i Lavandera) i d'unes anàlisis posteriors (l'article de Jaume Ignacio del Burgo i l'editorial d'EM) la publicació de les quals ha estat perfectament planificada. Hi ha diverses consideracions que permeten arribar a aquesta conclusió.

En primer lloc, la publicació d'aquests textos s'inicia el 3 de setembre, és a dir, tot just començat el curs polític, amb la intenció de marcar els debats polític i públic. De fet, el PP ha presentat unes preguntes al Parlament espanyol en què interpel·la el ministre d'Interior del govern socialista. En segon lloc, no és creïble que l'entrevista a Suárez Trahorras fos feta els dies immediatament anteriors a la seva publicació. De fet, a l'entrevista no s'hi esmenta en cap moment el dia que fou feta. Per tant, EM ha pogut decidir tranquil·lament quan la publica. En tercer lloc, l'elecció de l'articulista no és fortuita. Es tracta d'un parlamentari del PP que fou membre de la Comissió d'Investigació de l'11-M i que, per exemple, va filtrar a EM les respostes a un qüestionari amb 70 preguntes que va fer a Rafa Zohuier, un dels presumptes implicats en l'11-M. És a dir, el diputat del PP té una relació fluida amb EM. I, en quart lloc, EM publica per avançat uns fragments d'un llibre que edita La esfera de los libros i del qual és coautor un periodista del diari. La Esfera de los libros, segons el seu web (www.esferalibros.com), va néixer "En el marco de un gran grupo de comunicación, Unidad Editorial (Unedisa), editor del diario El Mundo, las revistas culturales La Aventura de la Historia, Conocer el Arte y Siete Leguas -todas ellas líderes en sus nichos de mercado- y elmundo.es -a la cabeza de la información electrónica mundial en lengua castellana-, y productor audiovisual a través de El Mundo TV." És a dir, l'editorial La esfera de los libros està estretament relacionada amb el diari EM. Altrament dit, tot queda a casa: EM promociona un llibre d'una empresa que pertany al mateix grup mediàtic. En conseqüència, és innegable que EM estava al cas de la redacció i de la publicació del llibre escrit per Lavandera i Múgica.

Així doncs, tot l'anterior permet dir que el que publica EM entre els dies 3 i 12 de setembre, ambdós inclosos, està curosament planificat i no és, en absolut, fruit de l'atzar. Obeeix a una lògica discursiva, política i empresarial ben evident.
Mira també:
http://www.contrastant.net

This work is in the public domain
Sindicat