Imprès des de Indymedia Barcelona : http://barcelona.indymedia.org/
Independent Media Center
Calendari
«Gener»
Dll Dm Dc Dj Dv Ds Dg
        01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

No hi ha accions per a avui

afegeix una acció


Media Centers
This site
made manifest by
dadaIMC software

Veure comentaris | Envia per correu-e aquest* Article
Notícies :: ecologia
La bicicleta como factor de progreso y de libertad
16 mai 2005
01-05-2005

WWW.REBELIÓ;N.ORG
En una ocasión me preguntaron ¿Como utilizas una palm si vas en bicicleta? Simplemente le contesté: âla plam me gusta por que es mucho más practica que la típica agenda, y uso la bicicleta en la ciudad por que con ella llego mucho antes a cualquier sitio que con el cocheâ?. Anécdotas como esta pueden llamarnos a la reflexión sobre el papel de la tecnología en nuestras vidas.

La tecnología la consumimos para hacernos la vida más fácil, no es lo mismo lavar a mano que con lavadora, ni escribir a mano o con un procesador de texto. Lo que ocurre es que en ocasiones la tecnología se consume, no por el motivo anterior, sino que se utiliza como indicativo de nuestro status social, como la ropa de marca o los relojes (nunca he entendido como uno se puede gastar pasta en ellos para tener menos prestaciones que uno barato y de plástico,).

EL AUTOMÃVIL COMO EJEMPLO

El automóvil es un adelanto tecnológico en el que nos gastamos cantidades ingentes de dinero sin que nos reporte una utilidad al mismo nivel de la inversión que hacemos. En muchas ocasiones ocurre justo lo contrario. El coche sirve, básicamente, para demostrar y hacer exterior nuestro poderío económico, sólo hay que ver la publicidad que poco o nada informa de sus prestaciones y sí sobre el tipo de personas que poseen ese automóvil. Sin embargo y en general, el uso del vehículo privado es inútil y contraproducente en los desplazamientos interiores de las grandes ciudades.

Existen estadísticas que demuestran que la velocidad media de los desplazamientos en automóvil propio en la ciudad de Madrid es la misma que la que había en los tiempos en que los coches los tiraban caballos. Lo que no deja de ser un escándalo teniendo en cuenta los costes ambientales, energéticos y económicos, tanto para el erario público como para nuestra cartera, sin que perdamos de vista que el urbanismo de las grandes ciudades esta hecho por y para el coche.

Ya en el campo de la informática también me pregunto el porqué de esta carrera por ordenadores más potentes, y por supuesto más caros, necesarios para mover un software al que no encontramos mejoras sustanciales. También todos hemos conocido a alguien que se ha comprado un ordenador y luego te ha preguntado ¿ahora que hago?

DEBEMOS CONSUMIR DE FORMA RESPONSABLE Y COMPRAR SÃLO AQUELLO QUE ES REALMENTE ÃTIL

Todos debemos comprometernos a realizar un consumo responsable y sostenible. La tecnología debería ser solo una herramienta para obtener un objetivo previamente marcado. El consumo no debe ser un fin en si mismo, que es en lo que se ha convertido.

De todas formas, la mayoría de nosotros no nos convencemos mediante discursos ecologistas y de justicia social, el bombardeo publicitario al que nos vemos sometidos todos los días tiene mas peso. Pero, si que debemos confrontar objetivamente los costes y beneficios de muchas de nuestras compras. ¿Para que queremos gastarnos treinta mil euros en un coche que va a tardar más en llevarnos a nuestro trabajo que la bicicleta, si además nos ahorramos el gimnasio? Seguro que son muchos los que no tienen más remedio que utilizar el coche, pero también habrá otros tantos que podrían optar por el transporte público, la bicicleta o, simplemente, ir a pie. Eso sí, nos venden el coche y el ascensor, luego como llevamos una vida sedentaria nos venden las dietas y el gimnasio, y para aquellos que no quieren ir al gimnasio un sofisticado aparato que mediante impulsos eléctricos mueven nuestros músculos.

¿Cuantos cacharros los compramos y a la semana lo hemos guardado en un cajón? Nos venden lo que quieren, en ocasiones los comercios de electrodomésticos se convierten en museos de lo absurdo. Máquinas para pelar la fruta, otras para secar las uñas o para cortarte electrónicamente los pelos de la nariz. Sin contar con la aparición de los productos âmilagroâ? en los supermercados de alimentación, ahora no te puedes comprar leche, zumo o yogur sin más, tienen que tener algún nuevo componente con nombre âpseudo científicoâ? que la sabia naturaleza los había âolvidadoâ? incluir.

NOS LO VENDEN Y LUEGO NO NOS DEJAN USARLO

Y lo más absurdo es que hay publicidad de compañías proveedoras de servicios de internet para contratar más ancho de banda con el que bajarnos música y películas. Y cuando tenemos internet y reproductores divx y mp3, criminalizan su utilización e imponen tasas abusivas. Lo que se ha venido a llamar piratería sólo ha surgido cuando nos han vendido previamente las herramientas que la han hecho posible. Nos venden el ordenador, pero no podemos copiar ni compartir nada. Peor aún, cuando podemos utilizar internet para abaratar nuestras llamadas telefónicas, ya existen países que quieren prohibir la telefonía por IP (Costa Rica parece que lo va a intentar), por el argumento que va ser muy barato. También, la Ley de Servicios de la Información no es sino una ley represiva para que no le saquemos todo el partido posible a la Internet, no puede ser eso que cualquiera pueda montar un medio de comunicación en la red.

Bienvenidos los adelantos tecnológicos, sobre todo en el ámbito de la sanidad. Pero tenemos que estar vigilantes con los intentos de poner trabas a su libre uso y diferenciar aquello que nos es útil de lo que no es más que una jaula de oro en la que estamos encerrados.

This work is in the public domain

Comentaris

Alegoria de la bicicleta
16 mai 2005
Seria maco difondre una mica més aquesta pràctica i anar fent que poquet a poquet no sols fem fora als cotxes sino també als avions i als helicpters!

Saluts
imatge
16 mai 2005
sakuzo1 1994.jpg
Una bicicleta voladora sencilla construida al japó fa uns anys que funciona unicament amb l'energia humana.
Re: La bicicleta como factor de progreso y de libertad
16 mai 2005
no es tracta de fer fora els cotxes, sino d promoure un us racional.
La prohibició sense més i les posicions radicaloides dogmatiques no han servit mai per a res, més aviat al contrari.

Consenciem a la gent, pero sobretot si vols k més gent s'animi a anar en bici (recordem k no totom pot, k no tots tenim 20 anys i stem amb una salut perfecte) les solucions han de venir de dalt, més carrils bici per exemple seria més k necessari, o dones grans voltes o et jugues la pell segons on i kina hora amb la bici.
Re
16 mai 2005
he fet un simple comentari informal, crec que gens dogmátic i menys encara .."radicaloid" com dius tu (no he parlat d'incendiar cotxes per sant joan o de tirar la seva ferralla al mar per convertirlos en esculls de corall, etc..). Sols he escrit 4 coses per penjar una foto que m'ha agradat.

per cert, no cal tenir 20 anys ni tenir salut perfecte per fer un mínim d'esport.
Per altre banda apart de les bicis i dels carrils bicis es podria promoure també la fabricació de vehicles solars o de funcionament amb hidrogen ja que la bici, tinguis l'edat que tinguis ..no és gaire eficient per realitzar segons quines feines. Per tant no ens encasillem.

I un altre detall. No se que vol dir el nik
Re: La bicicleta como factor de progreso y de libertad
17 mai 2005
jo no se anar en bici i ja tinc una edat, que serà de mi? (tampoc tinc cotxe)
nomes cal cambiar de xip
17 mai 2005
macabret: no cal tenir vint anys per anar en bici ni ser un radicalillo, nomes cal donar una volta per ciutats com Amsterdam, Mila, Londres ... i veuras gent de totes les edats i classes socials fer us de la bicicleta. Es clar, Barcelona no es plana com les ciutats citades, pero ja fa molts anys es van inventar els plats i els pinyons per no fer tant esforç.
torpe: fes servir el transport public
Re
17 mai 2005
Modificat: 06:38:42
Incloc una altre notícia com a colofó de que no cal una salut perfecte ni una especial joventut per per muntar en bicicletes o CADIRES DE RODES (com diu el mateix autor) sense motor, voladores, aquàtiques o terrestres ...per a desplaçarse!

A València, l'inventor Manuel Soriano circula amb una bicicleta en la cual ha adoptat un dispositiu de tracció basat en pedals alterns, construit i patentat por ell, que es capaç de multiplicar la velocitat de les bicicletes o les cadires de rodes, al conseguir máximes de 95 Km per hora. La república de la xina ja ha comprat els drets de explotació de l'invent.

Adjunto la foto (efe) del seu inventor pedalejant i un link amb imatge on es mostra el super sencill detall del mecanisme.



-mark
Mira també:
http://www.elconfidencial.com/enimagenes/indice.asp?id=635&edicion=27/04/2005&pass=
re (la foto)
17 mai 2005
..Manel Soriano
Re. ..aviam desde el mozilla si es carrega
17 mai 2005
29405d1.jpg
Ho provo un altre cop pero incloc tb el link amb la font de la imatge extreta per si de cas
Mira també:
http://www.eluniversal.com/2005/04/29/ten_art_29405D.shtml
Una de calenta i una de freda
17 mai 2005
Si aquest invent entra en els circuits comercials les vendes de motos cauràn en picat!.

per altra banda tanmateix però, em temo que als ciclistes ens obligarien al cap de poc a tenir un carnet especial de conducció i a ser noves víctimes dels controls de radars per excès de velocitat.

Si el Manel ..va circular a 96km/h amb aquesta bici de ferro de muntanya ...que seria d'una bicicleta d'alumini amb roda fina dotada del mateix mecanisme ..conduida per una persona jove per la Ronda de Dalt o la Litoral?? Aniria a 110 per lo menys!

La notícia del descobriment ha sortit difosa també en d'altres mitjans com ara per exemple el telenotícies del passat 29 d'abril.

http://www.telenoticies.com/noticia/not182247871.htm#
Sobre la bici "supersónica"
20 mai 2005
Per sort sembla que els xinesos han comprat la patent per explotarla, no com fan algunes multinacionals que les compren perque l´invent no els faci ombra.

110 km/h es molta velocitat per un aparell tan inestable com una bici. A la mínima que agafis un sot, o que t´agafi una rafaga de vent ja estas al terra, segur. Millor posar aquest mecanisme a un tricicle o un cuadricile que a una bici.

Una cosa que no diu la noticia, es quants metres va recorrer en Manuel Soriano per posar-se a 90 km/h. Pot ser l´acceleració es molt lenta i es necesita una recta d´1 km per posar-se a 90. Pot ser iniciar la marxa o mantenir-ho a una velocitat baixa es molt costos. Jo!, jo vui probar-la!

Encara que el govern xines tingui la patent, poden exportar el seu producte, veritat? i llavors arribar a Espanya? Les patents caducan? Quan de temps pot durar una patent?
Re: La bicicleta como factor de progreso y de libertad
15 jun 2005
ola ja ja alex
Re: tricicle
07 gen 2006
quin tipus de energiaconsumeix un trisicle

Ja no es poden afegir comentaris en aquest article.
Ya no se pueden añadir comentarios a este artículo.
Comments can not be added to this article any more