|
|
Notícies :: pobles i cultures vs poder i estats |
Apropant-se la diada: història d'estelades
|
|
per jose-p |
02 set 2004
|
Història de l´estelada |
La paraula estelada es una abreviació de senyera estelada. El significat politic que tenen en comú totes les estelades és l'independentista. Hi ha només un parell de dissenys que es comercialitzen en tela (la groga i la blava), les altres se les ha de treballar a mà l'interessat.
L'origen de les estelades se situa a principis de segle, i el seu diseny s'inspira en la bandera de Cuba, doncs aquesta colònia espanyola havia aconseguit la independencia el 1902. El primer nom que va rebre l'estelada va ser "bandera de l'Estat català". L'estelada va ser hissada per primera vegada el 1918. El 1928 el govern català a l'exili (a Cuba) l'adopta com a bandera de la República Catalana.
__LA BLAVA
Aquesta va ser la primera estelada que es va dissenyar, a principis de segle, i durant mig segle va ser l'unic diseny existent. Es la que onejava la multitud a la Plaça Sant Jaume quan en Francesc Macià va proclamar la República Catalana, tot i que en les imatges en blanc i negre no s'aprecii gaire bé (però la bandera oficial de l'efimera república va ser la senyera). Usada tradicionalment per independentistes de dretes. Actualment la fan servir Esquerra Republicana de Catalunya, el Partit per la Independencia, les Joventuts Nacionalistes de Catalunya i Estat Català.
__LA GROGA
Va ser creada pel Front Nacional de Catalunya el 1968 i/o per Esquerra Catalana dels Treballadors (el primer partit polític catalanista de la Catalunya Nord). L'estel és roig perque en el seu inici era utilitzada pels marxistes-leninistes. Usada tradicionalment per independentistes d'esquerres i adoptada pel PSAN (Partit Socialista d'Alliberament Nacional) el 1976. Actualment la fan servir la Plataforma per la Unitat d'Acció (PUA) i Maulets-Joves Independentistes Revolucionaris i Revolucionaries.
__LA DELS PAISOS CATALANS
La primera estelada que es va disenyar per al conjunt dels Països Catalans. Pretenia esdevenir la bandera oficial d'uns PPCC independents
__LA BLANCA
Modernament la primera estelada és la del PSAN, usada des del 1968 i adoptada el 1969. El 1976 la branca marxista del PSAN s'escindeix i crea el Moviment d'Unificació Marxista, que segueix usant l'estelada blanca, mentre que el PSAN adopta la groga. En un principi l'elecció de l'estelada blanca es va realitzar enfront una altra proposta que incloia tres estels enlloc d'un:
__LA DEL PCI
Inicialment va ser creada pel PCE(i) Partido Comunista de España Internacional , un grup marxista-leninista, cap a l'any 1978. Actualment és la usada pel Partit Comunista Internacionalista (trosquistes).
__"LA IANQUI"
Aquesta estelada inspirada en la bandera dels EEUU va esser proposada sense èxit a finals dels anys 60.
__LA ANARQUISTA
L'estel de vuit puntes representa cada un dels territoris dels Països Catalans. Era usada als anys 70/80 per sectors anarquistes.
__LA DE SOCORS CATALÀ
Aquesta estelada va ser creada per el Grup d'Alliberament Català, creat l'any 1976. El 1977, arran de la detenció d'Alvar Valls, Carles Sastre, Montserrat Tarragó i Jaume Vendrell, es creà l'organització de solidaritat amb els patriotes catalans (empresonats, perseguits, exiliats, etc.) anomenada Socors Català, que també adoptà la mateixa estelada.
__ALTRES
Aquestes estelades corresponen a altres grups, pero no sabem ben bé quins. Si ho saps clica aquí. |
Mira també:
http://www.geocities.com/RainForest/Vines/4398/estel.html |
This work is in the public domain |
Comentaris
Re: Apropant-se la diada: història d'estelades
|
per un iaio |
02 set 2004
|
Està molt bé la descripció i les banderetes, però té un munt d'imperfeccions històriques. Qui ha fet aquest escrit no té massa idea de l'origen i ulització d'aquest símbol...
Per cert, que la Diada no només són banderes, sobretot és una data reivindicativa (recordar el que es va perdre i reclamar allò que volem i que ens és negat: drets, llibertats, etc.). |
Re: Apropant-se la diada: història d'estelades
|
per Joan |
03 set 2004
|
Ahora que alguien saca el tema de las banderas.. alguien sabe algun sitio donde conseguir la del cooperativismo ( arco iris ) con la palabra PAZ ( que no PACE ) ?
Gracias. |
Re: Apropant-se la diada: història d'estelades
|
per Joanet |
03 set 2004
|
i amb la paraula PAU? |
Re: Apropant-se la diada: història d'estelades
|
per per Joanet |
03 set 2004
|
ains..
doncs amb la paraula PAU també.. si saps on t'agrairia que em diguesis on.
No la busco amb la paraula PAZ perque sigui un radical nacionalsocialista, sino perque es per regalar a un amic que pobre d'ell no viu a Catalunya, que hi farem. |
Re: Apropant-se la diada: història d'estelades
|
per Pfff... |
03 set 2004
|
pobre d'ell??
ja ja ja!!! No si ara resulta k els k no viuen a Catalunya s'han de lamentar. |
Re: Apropant-se la diada: història d'estelades
|
per pau |
03 set 2004
|
Aquesta bandera la trobaràs a barcelona. Concretament a una botiga que es troba al carrer ample. És lúltim carrer que baixant per la rambla et trobes a l'esquerra. Entres aquest carrer amb direcció la plaça de la mercè. I la botiga es troba just entre la plaça Medinaceli i la de la mercé. És una botiga de banderes.
A reveure. |
Re: Apropant-se la diada: història d'estelades
|
per Joan |
03 set 2004
|
gracies pau per la direcció!
He dit "pobre d'ell" amb tota l'ironia del mòn. Es que no m'agrada donar explicacions dels meus actes i de perque vull que a una bandera posi una cosa en castellà i no en català. |
Re: Apropant-se la diada: història d'estelades
|
per pau |
03 set 2004
|
Aquesta bandera la trobaràs a barcelona. Concretament a una botiga que es troba al carrer ample. És lúltim carrer que baixant per la rambla et trobes a l'esquerra. Entres aquest carrer amb direcció la plaça de la mercè. I la botiga es troba just entre la plaça Medinaceli i la de la mercé. És una botiga de banderes.
A reveure. |
Re: Apropant-se la diada: història d'estelades
|
per república |
03 set 2004
|
iaio, pots dir quines són aquestes imperfeccions? així ho sabrem tots. Contrastar no és pas dolent i mica en mica anirem sabent més del tema. |
L'origen de l'estalada roja
|
per La Blavera a la foguera |
03 set 2004
|
- L’estelada es va idear com una bandera de lluita, i com a tal s’ha de considerar. Tota bandera apart de ser un simple drap de colors, amaga darrera seu un simbolisme que pretén transmetre. En conseqüència em d'escollir la idea que volem transmetre mitjançant l’exhibició publica d'aquest sÃmbol.
La senyera estelada te els seus orÃgens en la bandera cubana, bandera aquesta que al mateix temps, neix sota l’influencia de la ideologia liberal i les revolucions burgeses emanades de la francesa. La bandera francesa post-revolucionaria va substituir l’escut d’armes de la monarquia (la flor de lis) per la bandera tricolor, simbolitzant el popular lema república de llibertat (blanc) igualtat (roig) i fraternitat (blau). No es casualitat dons, que la majoria de banderes de les republicanes llatinoamericanes, emanades dels processos de independència impulsats pels interessos contraposats de les elits burgeses contra la metròpolis monà rquica, segueixin un mateix patró, bandera tricolor i majorità riament erigides sobre la base dels colors blau, blanc i roig, i l’estel blanc simbolitzat la llibertat de la nova república, el triangle per la seva part es un sÃmbol d’origen Massó, incorpora’t per la influencia de la maçoneria (José Martà per exemple era membre de una lògia maçònica).
El roig per la seva banda es el color de la revolució, simbolitzant la sang vessada pels treballadors i treballadores mà rtirs caiguts durant la lluita. Per la seva part, l’estel roig de cinc puntes, simbolitza l’internacionalisme proletari encarnat per lema, - treballadors de tot el mon, uniu-vos! -. Cinc puntes, una per cada continent que forma la terra, que s’uneixen, des de diferents punts cardinals per acabar fonent-se sota el color roig.
Precisament els primers separatistes que van tenyir l’estel de roig (mantenint el triangle blau), van ser els elements d’esquerres escindits d’estat català , que es van negar a integrar-se a ERC. Els homes i dones del Partit Català Proletari de Jaume Comte.
Posteriorment, desprès de la invasió del 38, i la majorità ria adscripció de l’independentisme al moviment d’esquerres, amb la posterior aparició del un PSAN l’any 68, sota l’influencia dels moviments anti-colonials, i l'assumpció de la defensa de la independència catalana des de posicions classistes, la que van tenyir definitivament de roig l’estelada (amb un principi amb triangle blanc), evolucionant cap als anys de la reforma polÃtica del franquisme a l’estelada roja que actualment coneixem.
HaurÃem de recordar que (per aquells que opinen, allò de ...primer la independència i desprès...) que la nostre patriòtica burgesia no ha dubtat mai a recolzar quant els ha perillat la cartera, el projecte espanyol. Enfront l’amenaça de revolució obrera i popular la burgesia catalana no ha dubtat mai a recolzar i financiar entusiastament a l'espanyolisme mes recalcitrant de'n Franco i Primo de Rivera per exemple. El “nacionalisme regionalistaâ€? de la burgesia enfront el del catalanisme popular, no va ser res mes que la defensa dels interessos de la burgesia industrial de la perifèria enfront dels interessos de la burgesia terratinent de Castella i Andalusia. |
Re: Apropant-se la diada: història d'estelades
|
per (?)Puntualitzacions |
04 set 2004
|
Em sembla molt bé aquest darrer escrit; però sobra això de la foguera, ja que la "blavera" va ser una bandera de resistència i de lluita per la llibertat. Si vols, la "blavera" al museu. Però mereixen un respecte tots els lluitadors per la llibertat que van lluitar sota aquesta bandera (malgrat que actualment alguns la prostitueixin...). |
Re: Apropant-se la diada: història d'estelades
|
per al darrer missatge |
04 set 2004
|
Totalment d'acord amb el darrer missatge. La blava al museu no pas a la foguera... |
Re: Apropant-se la diada: història d'estelades
|
per alberto |
04 set 2004
|
¿es catalunya anarko punk? |
Re: Apropant-se la diada: història d'estelades
|
per toix |
05 set 2004
|
No. Es anarco-rasta. |
Re: Apropant-se la diada: història d'estelades
|
per aber-t |
05 set 2004
|
Jo tb n'he vist q els fatxes catalanistes (MCR) porten una senyera amb triangle negre i una creu blanca. Algú l'ha vista? |
Re: Apropant-se la diada: història d'estelades
|
per La blavera al museu |
06 set 2004
|
Company/a aber-t:
Per la descripció que dones; els fatxes catalanistes dels que parles, ni son fatxes catalanistes (que haverlos hailos), ni son de un suposat "MCR".
En concret, i per la descripció que dones, tu estàs parlant del MPC (Moviment Patriòtic Català). Organització a pesar del seu nom, pertany a l’extrema dreta espanyolista i amb un marcat caràcter integrista catòlic. L’MPC te com a símbol una senyera coronada amb una creu dins de un triangle (la creu es la de San Andrés si no recordo malament).
En concret els orígens del MPC cal cercar-los en el desaparegut grup parapolicial Milícia Catalana, que durant el anys 80 es van atribuir atemptats contra locals de l'antic MDT, la crida, cases particulars d’independentistes, o fins i tot l’incendi de Montserrat entre altres "lidezas". |
Re: Apropant-se la diada: història d'estelades
|
per el + independent 11 anys!!! ll*ll |
01 des 2004
|
independencia o mort CATALUNYA LLIURE |
Re: INDEPENDENCIA O MORT!!! ll*ll
|
per ll*ll |
01 des 2004
|
catalunya una nacio amb cultura i tradicio |
Re: Apropant-se la diada: història d'estelades
|
per artemis elsa_mampel_92@hotmail.com |
28 des 2004
|
aixi k lescrit de les estalades no es correcte??
M'agraderia trobar informacio de les estalades i si aquesta no es correcta no se a on més buscar, necessito estar una mica informada per acabar la meva pag. web.
per cert: trobo que aquesta web està molt bé i felicito al qui l'hagi fet, de totes les que e vist, una de les millors |
Llibertat i Independencia
|
per Antifa |
30 des 2004
|
Ni PSC ni Maragall, fora els esapmyolistes i botiflers de la nostra terra. Volem un govern que ens representi i que lluiti per la independencia i no per coses secundarias, primer la independencia i despres ja demanarem comptes amb els veïns del costat.
Orgullós de ser el que soc, i rabiós de ser el que fica al DNI (document feixista per excelencia).
Visca la Terra. I fora tots els simbols espanyols del nostre paÃs, ni toros, ni banderas, ni res que representi a tot el feixisme que soportem desde fa decadas.
ERC la va cagar a juntant-se amb un partit espanyolista com es el PSC. Prefereixo de dretes i català (CIU) que d'esquerres (PSC) i espanyolista. Salut!! |
Re: Apropant-se la diada: història d'estelades
|
per kiko |
01 gen 2005
|
la blavera valenciana a la foguera, que despres tot es un seccessionisme...
PER QUE ALGUN DIA PUGUEN HAVER UNS PAISOS CATALANS (I NO SOLS UNA CATALUNYA)LLIURES. |
Re: Apropant-se la diada: història d'estelades
|
per Cat |
03 gen 2005
|
Paisos Catalans?? Més del 60% de la poblacio de Balears i Valencia vol formar part d'Espanya, no parlan català, no tenen la nostra cultura ni la defenen ni la mostren. I els hi em de donar el premi de estar amb nosaltres forman un pais?? Catalunya es Catalunya i tot lo altre sobre, si ells no estan orgullosos de la seva llengua ni dels seus inicis que els donguin. Visca Catalunya Lliure i els paisos catalans son utopies, amb l'unic fonament de la historia de fa segles pero en aquella epoca era diferent,
FORA ELS PAISOS CATALANS VISCA CATALUNYA LLIURE |
Alacant Lliure
|
per Herculà i Alacantà royalswan_ua@yahoo.es |
11 mar 2005
|
Com a alacantí que soc, us dic que els alacantins estem farts de formar part d'una Comunitat que representa no mes a València, i si fora poc, ens volen anomenar a tots valencians. NO! Hi ha molta gent açí que estaría d'acord amb un Comunitat baix el nom de LLevant, o formar part activa dels Països Catalans.
PD: ES IMPOSIBLE ADQUIRIR LA BANDERA DELS PAISOS CATALANS?
SALUTACIONS CORDIALS DES D'ALACANT. MATXO L'HÈRCULES!!! |
Re: Apropant-se la diada: història d'estelades
|
per estel estel_girl_10@hotmail.com |
26 mar 2005
|
Ho trobu molt be per que aixi el catalans poden veure la llegenda de les seves banderes la de catalunya la de anarquista. |
Re: Apropant-se la diada: història d'estelades
|
per marta marta_boom@hotmail.com |
20 mai 2005
|
jajaja!!!k kurts!!!!estos desta pagina no en sabeu gaire!!!!les dates no estan ben fikades!!!ai mare meua!!!!!!VISK L FARLOPA!! |
Re: Apropant-se la diada: història d'estelades
|
per Eric |
05 jun 2005
|
Si están mal las fechas ¿por qué no pones las correctas y dejas de quejarte? |
Re: Apropant-se la diada: història d'estelades
|
per RED_HEAD altoelfo91@hotmail.com |
05 jun 2005
|
algu em pot explikar km s ke i agin anarko-independentistes. els anarkistes n diuen ke n tenen ni patria ni bandera¡¿?¿?¿?¿? ke algu mu exoliki!!!!!!
defensar la terra no es cap delicte TL*LI |
Re: Apropant-se la diada: història d'estelades
|
per katalana x sempre katalana_kat7@hotmail.com |
29 set 2005
|
Espanya es 1 puta merda el rei es 1 fechista i jo cm a vn càtala soc independentista!
Ja nestem fins els cullons dakets putus faches, ja nestem fins els cullons k ens digin esopanyols!
Agafa 1 falç catalana i bes cap a la guerra k aixo k ens digin espanyols es 1 puta merda!
ja nestem fins els cullons..... |
putos independentistas
|
per Oscar putosindependentistas ARROBA erc.com |
30 des 2005
|
Me cago en la puta madre de todos los independentistas. Sois la puta lepra del mundo entero. Terroristas hijos de puta. Ojalá os reviente el culo una bomba hijos de mala pécora.
VIVA CATALUÑA Y VIVA ESPAÑA |
La bandera del nostre poble
|
per Paula |
31 des 2005
|
La estelada és una bandera què representa al nostre poble.No té més importància. |
Re: Apropant-se la diada: història d'estelades
|
per jo_nena |
14 gen 2006
|
mira puto feishista d0adalt fote la broma pel kul i k et folli un peix espasa. eii katalana_kat7 ets la polla! viska tu i viska katalunya! !¡*¡! |
Re: Apropant-se la diada: història d'estelades
|
per referewnt al comentari d'en jose-p |
01 mar 2006
|
Perdona per corretgirte pero l'estelada vermella "la del PCI" tens raó en que va ser creada pel PCE(i) Partido Comunista de España Internacional , un grup marxista-leninista, pero no cap a l'any 1978 sino molt abans.Pero, el partit comunista internacionalista no es un partit trosquista ni molt menos!!! tot lo contrari!!!! El PCE (i) a catalunya en una assamblea general i analitzant els seus raonaments s'obre el dret a l'autodeterminació dels pobles oprimits van arribar a les conclusions (que queien pel seu propi pes)de que s'havia d'acabar amb la E d'espanya a les seves sigles, poc despres decideixen eliminar la E i canviar internacional per internacionalista amb tot aixo queda PC(i).A una de les publicacións que feien les UJML(Unio de Juventuts Marxista-Leninista, les juventuts del PC(i))apareixen retalls de diari on els mitjans de comunicació anunciaven la dissolució del PCE(i) amb titulars com "acaban con la E d'espanya".
Partit clandesti amb molt bones relacions amb partits com mln d'argelia, frente polisario sahara, black panthers(molta gent els recorda com els lack panthers catalans ja que gran part de la seva militancia estava molt concienciada sobre la imposibilitat de la classe obrera a un mon mes just, tambe molta gent els recorda com a macarres autodestructius), etc... i amb molts amics a euskal herria ja que el comando barcelona detingut al 94 molts militants del pc(i) van ser acusats de col.laboració i acolliment a militants d'ETA. Perdona per la correció pero m'ha fet mal l'acusació de trosquista.
SALUTS A JUANRA, LOLA , LAURA, DIEGO I ZIGOR. |
|
|