Imprès des de Indymedia Barcelona : http://barcelona.indymedia.org/
Independent Media Center
Calendari
«Novembre»
Dll Dm Dc Dj Dv Ds Dg
      01 02 03 04
05 06 07 08 09 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    

No hi ha accions per a avui

afegeix una acció


Media Centers
This site
made manifest by
dadaIMC software

Veure comentaris | Envia per correu-e aquest* Article
Anàlisi :: un altre món és aquí : educació i societat
Superando la crisis de las organizaciones horizontales: Asumir el Yo ajeno
13 mai 2004
Las organizaciones horizontales como redes de cajas negras formadas a partir de las afinidades sentimentales de sus miembros, presentan importantes nudos que hay que superar. En esta línea, el superar dichos nudos para trascender el pensamiento posmoderno, es muy importante tras la asimilación de las distintas visones del mundo y de los diferentes comportamientos miméticos de la sociedad, la interiorización del Yo ajeno.
El relativismo posmoderno nos ha llevado a la indiferencia, a evitar el desprecio y las tensiones, pero no al afecto sincero, a la asimilación, al aprendizaje y al interés objetivo. Ello posibilita ver manifestaciones en las que participan anarquistas, musulmanes, independentistas y gays, donde los individuos convocados por los diferentes colectivos tratan de ignorarse unos a otros situándose lo más cerca posible de aquellos con los que se identifican sentimentalmente, e intentando apartar de su campo visual a los que no.

En este sentido, ¿que implican postulados como "de lo local a lo global" ?. ¿Nos encontraríamos acaso, ante el mismo panorama a nivel planetario?. ¿Puede parecernos más viable por el hecho de que "los ajenos" están más lejos de nosotros y difícilmente se cruzarán en nuestro campo visual?¿Podemos afirmar "yo soy también un campesino coreano" sin saber nada sobre su visión del mundo?(muchas veces ni se cae en la cuenta de que posee una visión del mundo diferente ).

En este modelo de "red de cajas negras", las distintas "cajas negras" tienden a subdividirse y reducirse a medida que sus miembros comparan su afinidad sentimental entre unos y otros de sus compañeros, pasando a formar "subcajas" con aquellos que ganan en la comparación dentro de una clara pulsión individualista.

Similar problema sucede en la incorporación de nuevos miembros. Para empezar estos se autoclasificarán, y los actuales miembros del grupo suplirán la falta de identificación personal con el recién llegado por la pulsión a ser más en el grupo y a evitar el estancamiento, pulsión esta última que difícilmente se verá satisfecha a no ser que(siguiendo la dinámica de este modelo), se opte por la reagrupación en nuevas “cajas negrasâ€?. No es necesario comentar el desenlace cuando el recién llegado directamente piensa, actúa e interpreta la realidad, mediante un comportamiento mimético, esquema mental, o visión del mundo diferente.

Lo comentado adquiere su máxima virulencia en las asambleas donde ya no es posible ignorar, los miembros de las otras "cajas negras" de la red.

Realmente estas asambleas tienen un gran poder desengrasante, ya que evidencian problemas que no son locales a las “cajas negrasâ€? sino propios de todo el sistema, e in situ, se deriva fácilmente en situaciones de estrés ante nudos que parecen no tener solución.

Cuando en una asamblea se produce una tensión entre 2 o más individuos no es una cuestión de argumentos sino de tensión entre sus egos, principalmente entre los distintos comportamientos miméticos que dan forma a estos( ya que los diferentes memes o comportamientos miméticos son antagonistas y muy conservadores). Como consecuencia difícilmente podrá convencer un individuo a otro de que cambie su meme, ya que su ego lo defenderá con uñas y dientes .

Lo más probable es que ninguno de los individuos en contienda se sienta tan siquiera escuchado, y probablemente así sea. Cada meme implica una particular visión del mundo y de la realidad, que es la utilizada por el Yo de cada uno de los individuos. De igual forma que "todos los chinos son iguales" o los indios americanos no veían los navíos de los conquistadores europeos, efectivamente, los argumentos del otro es muy probable que no existan para su Yo.

¿Como podrían trabajar gente con egos tan diferentes ? : Los que buscan protagonismo, los que buscan compañía, los que huyen de sí mismos, los que necesitan un espacio para realizarse, los que creen en el valor de los méritos y las hazañas, los que no, los que buscan ante todo seguridad, orden, y saber en todo momento que hay que hacer, los que no dicen nada pero si las cosas no se ajustan a lo que desean se marchan, etc....

Lo primero es llegarse a oír, lo cual solo es posible si escuchas a la otra persona desde su visión del mundo, interiorizando su comportamiento mimético, comprendiendo de forma sincera sus necesidades y asimilando sus estructuras mentales en un sentimiento de empatía que te una a su propio ego.

¿ Como trascender entonces nuestro propio ego y asimilar el ajeno ?

El "ser consciente" o "tomar conciencia" implica conseguir el estado cognitivo que lo facilite. Este es un proceso interno en el individuo y difícilmente puede inducirse desde el exterior si no se conoce el lenguaje del inconsciente (y nuestro conocimiento de dicho lenguaje es francamente muy reducido: música, poesía, algunos símbolos y rituales).

Las vías para este cambio de conciencia podrían clasificarse en 3(en un enfoque claramente reduccionista), que pueden sucederse a menudo como parte de un proceso que las engloba:

Catalepsia: crisis que provoca un enfrentamiento directo con el problema. La mente(y todo el organismo) fuerza la superación cueste lo que cueste.

éxtasis: permite tomar distancia, obtener una observación global del propio ego, de los egos ajenos y de las interrelaciones entre ellos. Permite la observación objetiva sin implicarse emocionalmente. Esto permite plantearnos opciones que antes no se nos mostraban además de que el propio estado de éxtasis favorezca la asimilación.

Análisis y paciencia: Ejercicio metódico y racional. Se acumula toda la información posible, si la resolución no avanza(o incluso periódicamente), se busca más información y se delibera de forma crítica tras cada nueva aportación. Se intenta simular racionalmente lo que sería el estado de éxtasis pero de forma mucho más conservadora, es decir, evitando la catalepsia.

A modo de ejemplo, en Otra Democracia es Posible la vía del "éxtasis" aparece directamente implícita en el nombre de uno de los dos "partidos" que le dan forma: "Motivados", así como en algunos de sus paradigmas: "la revolución divertida"(también uno de los eslóganes de la MAY DAY del 1 de Mayo),el "si a todo"(en contraposición al no a todo). La vía del "Análisis y paciencia" también aparece implícita en otros conceptos con los que se trabaja como "la democracia en espiral", la "educación", o el bautizar Otra Democracia es posible como un "experimento político". El propio concepto de cambio de conciencia es inherente al termino "Otra Democracia es Posible". Es habitual que los "movimientos vanguardistas" se inclinen por estas dos vías, el "éxtasis" y el "Análisis y paciencia", mientras que el subconsciente colectivo en un sentido más amplio les siga vía catalepsia, ante crisis sociales, económicas, tecnológicas o humanistas de grandes dimensiones.

Finalmente, centrándonos en "la red de cajas negras" y conforme a lo dicho, sería necesario romper la barrera conceptual de "las cajas negras" de forma que las relaciones de la red no sean entre "idearios" sino entre personas y sus respectivos egos y sus respectivos comportamientos miméticos. De esta forma, las tareas han de llevarse acabo formando grupos de trabajo dinámicos y flexibles basados en criterios funcionales y las necesidades de los individuos participantes. Es decir, a parte de centrarse en la consecución del objetivo común para el que todos los individuos colaboran, el sistema también debería buscar la satisfacción de las necesidades de los diferentes egos de los participantes. En un movimiento de movimientos, la satisfacción de los egos de los individuos participantes, de los comportamientos miméticos de la sociedad y de las visiones del mundo de las respectivas culturas. Y si lo que se desea es un sistema horizontal no jerárquico, es necesario para ello, que los participantes además de interiorizar y asimilar el objetivo a alcanzar, interioricen el ego ajeno, los comportamientos miméticos sociales, y las visiones del mundo de las diferentes culturas, para lo que es necesario el cambio de conciencia individual y colectivo, que permita esta visión más holística y deje finalmente atrás el postmodernismo

Mario Huerta


Mientras que esta correspondería a una visión política del asunto,

Mira también la visión antropológica en "Superando la crisis de la organización horizontal: Asimilación de las distintas visiones del mundo":

http://barcelona.indymedia.org/newswire/display/89233/index.php

Y la visión sociológica en "Superando la crisis de la organización horizontal: Asimilación de los distintos comportamientos miméticos de la sociedad":

http://barcelona.indymedia.org/newswire/display/89363/index.php


Otra Democracia es Posible :
http://www.revolutionresearch.org/otradem/asistente/
Mira també:
http://www.revolutionresearch.org/otradem/asistente/

This work is in the public domain

Comentaris

Mira Mario Güerta !!!
13 mai 2004
Aunque !!SOBRE-intelectualizado-sicoanalísta!!!

Tu discurso es una buena explicación a la balcanización que sufre indymedia y afines.......
(Por ej.)
Re: Superando la crisis de las organizaciones horizontales: Asumir el Yo ajeno
15 mai 2004
El camí d´autorrealització col.lectiva que proposa Mario Huerta es molt interessant pero es descuida potser bastantes coses. A saber:

Que no totes les empaties i els processos que ens aboquen a les satisfaccions i autosatisfaccions mutues son realment profitosos de cara als objectius que molts de nosaltres volem aconseguir.

Si una persona x dún grup per exemple, empatitza amb Y d´aquest grup i aquests amb W i amb Z tot serà molt maco pero .... i després que?

Realment creiem que podem empatitzar amb TOTS els actors de la nostra societat? I fer-ho a més a més dúna forma horitzontal antijerarquica? Sincerament; això em sona a UTOPIA.

Afegiré que em sona a la utopia vacilona que ens venen moltes religions i sectes modernillas dávui en dia (pero tb d´abans). Em sona tb a manipulació, em sona a la falacia el "si a todo", a despropòsit i a negoci cultural. Em sona a show (motivados, democràcia en espiral, etc..), em sona a fantasmada ultraposmoderna.

Si; segurament son prejudicis el que jo tinc em direu. Segurament que si.. Pero: ..Qui arbitra que és i que no és "prejudici"? Qui talla el bacallà. Serà Mario Huerta o serà qui tingui més carisma en la proxima assamblea tal de qual lloc... (ja me'enteneu).

La humanitat no canvia per que un il.luminat digui que tots estem en caixes negres. Possiblement segur que qui diu això te a molta gent en caixes negres...

Tornat no obstant a la línia meva del principi:
Jo crec que discutir, entrar en conflicte, en raons, en arguments, en lluita ...(pero mantenint un horitzó clar) es bò.

Es bo per no caure en sentiments de fraternitats idiotitzades que acabin en mers cercles tancats del pal :"tots som bons i no cal canviar res del mon si ens estimem i ens entenem".

Interioritzar la resta de tot el mon amb totes les seves diversitats culturals i subjectives dels milions de persones que el poblen es sencillament IMPOSIBLE. Deu a la terra no existeix. No ens enganyem. A més... l'objectiu de la empatia universal .... mmm no se. A mi personalment no mágradaria sentir empatia per Bush o per Aznar o per Sadam i tants altres. No se; que voleu que us digui. Potser la meva part animal es una mica arcaica i em sento còmode odiant a aquests personatjes. Ejjmm

Bé; sobre la confrontació entre gent mes propera mantinc igualment que la discusió és productiva perque els elements de contrast (fins i tot greus) solen enriquir el coneixement i la conducta mes que no pas el bon rollo del tots ens comprenem...

Els problemes del tercer mon per exemple els arreglarem mes si ens barallem per aconseguir el que volem per un nou mon (fins i tot aunque hagi una mica de sang en les nostres lluites internes) que no pas si només ens preocupem de fernos sentir a gust mutuament entre nosaltes i ens subordinem tots mutuament en una mena d´orgia cega cultural de l´educació i el respecte...

Mai estimarem a qui més s´ho mereix i mai ens sentirem estimats per les persones que més desitjem que ens estimin, molts cops ens sentirem sols, patirem experiencies que viurem com injusticies, ens sentirem recelosos, tindrem envejes, voldrem convencer als demés sense que els demés ens convencin a nosaltres, lluitarem per un ego solitari que sembla estar sempre en perill de naufragi, ens comportarem de la manera més cínica i gilipolles, serem lo pitjor de lo pitjor amb cara maca que ho disimularà tot o res... Els humans sempre serem així i no cal que lluitem contra això perque crec que son (desde sempre) lluites virtualment perdudes per molts esforços que facin les religions i d´altres "utopies" per que no esdevingui així.

Hem de prendre consciencia dels nostres conflictes interns i amb l´exterior pero no creurens inocentment (com deixebles de la secta del partit humanista per exemple) que tot s´arreglarà si comprenem mutuament i interioritzem els egos dels altres com si fossin propis i viceversa. Crec que en aquestes "teories" fantàstiques hi ha molt de rollo i sectarisme disimulat. Crec que lúnic que fan es cateforitzar el concepte de "self" encara més.

Posats a seguir el joc ..Jo me´n aniria però, cap al sentit contrari. És a dir: No interioritzem ni comprenem els egos dels altres!! LLuitem contra ells! Fotemlos fora tots! Acabem amb el putu individualisme i la cinica autosatisfacció de les coses i de les idees.

Si no tenim satisfaccions egocentriques que defensar... tampoc tindrem ganes d´atacarles ni tampoc de fernos "palles mentals" estimantles.

Hem de conseguir trascendir els nostres sentits individuals de viure i les mateixes sumes d´individualitats (egocèntriques o excèntriques) perque els problemes reals de les coses es desvelin millor i els horitzons que tinguem es mostrin tant clars ...com per exemple (fent una mica de poesia sencilla) els milers de milions d´estels, un cop ha marxat la pluja i les boires locals que abans, els envaien.

Bé; dons això. En resum. Que soc un conformista. Que cadascú és cadascú i que cadascú faci el que li roti. Els horitzons socials els hem de buscar ..pero sense mestres ni gurús.

Visca la ANARKIA emocional.

Salut i fins la propera estació
Re: Superando la crisis de las organizaciones horizontales: Asumir el Yo ajeno
16 mai 2004
home, si tu no comprens a algú, donç no el comprens i punt, pero si comprenguesis millor quins son els motius(reals) que li fan pensar quelcom, donç jo crec que sería molt millor, independenment que n'estiguesis més o menys d'acord. De fet crec, que si com dius acabes amb el putu individualisme i la cínica autosatisfaccó, podrás compendre molt millor amb qui discuteixes, perque ja no será rebutjat (al menys tan fortament) per el teu propi ego.

Jo crec, personalment, que no sapiguer res de l'enemic, et porta més facilment a ser victima de la manipulació que coneixer-lo. Y que el fet de coneixe'l no implica perdre força a la lluita, a no ser, que sigui una lluita manipulada.

A nivell d'autogovern d'una nació o globalment, el procediment de suprimir l'ablació de la dona, ha d'assumir la seva responsabilitat amb el trencament que suposa per les cultures(o persones de les cultures) que les practicaven, igual amb l'igualtat de drets als homosexuals, l'eliminació dels braus, o de la monarquía, i ajudar a fer el canvi.

I es clar, que les sectes utilitcen tots aquets coneixements sobre l'home, els individuus i l es societats, i les empreses, i els politics, i els publicistes. El que no entenc es perque la gent "compromessa", no als ha de coneixer i fer servir aquests coneixements amb fins no maqueavelics(de igual forma que perque sapigues que algú está coix d'una cama, pots donar-li a l'altre per que es caigui a terra, o ajudar-lo perque no perdi l'equilibri). No crec que l'ignorancia t'eviti mai ser una victima.
Re: Superando la crisis de las organizaciones horizontales: Asumir el Yo ajeno
16 mai 2004
sobre els liders i similars, ja vaig posar un post sobre el tema:

http://barcelona.indymedia.org/newswire/display_any/70786
Re: Superando la crisis de las organizaciones horizontales: Asumir el Yo ajeno
12 gen 2005
Gràcies per difondre aquestes informacions , flipo (sense sorpéndrem) llegint això , perque porto uns dies concentrant-me en aquests temes i tractant d'apéndre a observar , sense més . I m'adono que no és cosa fàcil , però disfruto quan sento que ho aconseguixo .
- Ja no sé si és casualitat , que ara hagi trovat aixó , però estic descubrint "l'esperit d'apéndre" que abans només s'em despertava en segons quin tema o veient segons qué , i crec que com moltes i molts hauré de lluitar per tractar de "veure" les coses tal com són , esforÇant-me per a NO pre-jutjar ni "re-accionar"
per a primer poder acceptar la realitat material, i així després poder "actuar" en el sentit que s'em brindi "clar" perque prové de la meva relitat , perque crec que és un bon cosens, etc.
Seguixo intentant estar despert a cada moment ,i el que us escric és una manifestació energética.
Salut , els canvis són vida!!!!

Ja no es poden afegir comentaris en aquest article.
Ya no se pueden añadir comentarios a este artículo.
Comments can not be added to this article any more

CNT Girona