|
|
|
Notícies :: ecologia |
|
LA MINA O LA NADA” (quan els capitalistes extractivistes marxen)
|
|
|
per CADT |
02 jun 2025
|
|
El divendres 6 de juny dins del marc de les jornades contra l’Extractivisme i la Devastació de la Terra que es celebren entre el 5 i el 11 de juny a diferents espais de Barcelona (https://barcelona.indymedia.org/newswire/display/536922 ) projectarem el documental «la mina o la nada» a l’Ateneu Llibertari de Gràcia, al C/Alzina num. 5 a les 19:30. |
Es un documental de RTVE (a vegades fan coses útils) fet per l’espai «En Portada» https://lab.rtve.es/descenso-mina-clandestina/ , dura 41 minuts.
Narra l’activitat d’un miner il·legal (no te llicència) l’ Abdelzarrak Daioui, un més dels 2.000 miners, de la ciutat de Yerada, que es busquen la vida a 100 o 150 metres de profunditat en 4.000 pous «artesanals». En un d’aquests pous van perdre la vida 2 cosins d’en Abdelzarrak i ell mateix va estar en perill, van haver protestes però la repressió (centenars d’empresonats) les va acallar, de fet els darrers 70 anys hi han hagut 9.000 morts en les mines de Yedara.
La calor de la mina pot provocar nàusees en entrar; després de la primera hora augmenta la sensació de set i la fatiga. La manca de llum afecta els ulls i provoca visió defectuosa i el soroll del martell hidràulic augmenta la sensació d'estrès. A la llarga, treballar 11 hores diàries a la mina sense condicions adequades condueixen a la mort.
El treball en pous clandestins està mediatitzat per uns intermediaris «els barons del carbó» que tenen llicències però no les exerceixen, i a ells s’ha de vendre obligatòriament el carbó, tot plegat per obtenir 86€ al mes (com màxim), però a Yerada i la seva comarca hi ha un atur del 40% el doble que a la resta del país.
La regió de Yerada va ser fins el desmantellament de la mineria el gresol del sindicalisme al Marroc a partir del tancament de la mina (cap el 1998) amb l’acomiadament de treballadors i la reducció de la població a la mitat, els sindicats també han estat desmantellats.
Yerada es va formar com ciutat a partir de 1927 quan sota el «Protectorat» de França una companyia Belga va localitzar un jaciment d’antracita, la mina va produir al llarg de mes de 70 anys, van extreure més de 350.000 tones l’any i generaven el 50% de l’energia del Marroc.
Que va deixar la mina a YERADA?.
-La explotació de la mineria «il·legal» per els treballadors i «legal» per els explotadors.
-Més de 9.000 tombes, i si es comptabilitzen els morts per malalties derivades serien uns quants miler més.
-Muntanyes de residus miners, concretament 3, enormes de desenes de metres d’alçada i d’altres contaminacions (sols, aire, aigua...).
-Desenes de malalts de silicosis.
-La misèria per una terra devastada, contaminada i plena de runes del passat tecnoindustrial miner. |
 This work is in the public domain |