|
Notícies :: criminalització i repressió : educació i societat : amèrica llatina |
Assassinats 120 nens i nenes a Guatemala en el que portem d'any
|
|
per Canalsolidari.org |
21 mar 2007
|
L'ONG Casa Aliança afirma que, en menys de tres mesos, 120 nens i nenes han mort a Guatemala víctimes d'atacs violents i en un clima d'impunitat. Afrontar la violència generalitzada en el país és el principal repte del Govern. |
Redacció Canalsolidari.org (21/03/2007)
L'any passat van ser 525 i aquest any, en només dos mesos i mig, ja són 120 els menors que han mort de manera violenta a Guatemala.
Les xifres les dóna l'organització Casa Alianza, que alerta que el “desmesurat incrementâ€? de les agressions contra els joves en el paÃs no preocupa el Govern, perquè “no garanteix la seguretat i benestar dels nens i adolescentsâ€?.
Com expliquen des de Casa Aliança i organismes com la Procuradoria de Drets Humans de Guatemala, la violència generalitzada afecta tot el paÃs i això inclou els menors. En els últims anys, la violència “indiscriminadaâ€? contra nens i joves s'ha multiplicat, aixà com el nombre de menors autors d'aquest tipus d'agressions.
Molts d'aquests menors han estat vÃctimes d'atacs de les bandes juvenils formades també per joves i nens; però molts altres –membres o no d'aquestes bandes- han estat vÃctimes de grups encara sense identificar i que, segons denúncies realitzades per Casa Alianza en els últims anys, gaudeixen d'impunitat.
Però aquest gran nombre de menors assassinats a Guatemala no és un fet aïllat. En tot el paÃs, la violència generalitzada és un dels principals problemes a afrontar i prova d'això és que els partits que el pròxim mes de setembre participen en les eleccions generals han convertit el tema en un dels eixos de les seves campanyes. En els últims dies, per exemple, la violència ha sacsejat el paÃs després de la mort de tres diputats salvadorencs i el seu conductor en territori guatemaltec.
Segons un informe (pdf) del Programa de Desenvolupament de les Nacions Unides (PNUD) a Guatemala, l'any 2005 la violència va suposar una despesa econòmica equivalent al 7,32% del Producte Interior Brut del paÃs, tenint en compte els costos en el sector de la salut i institucionals, les despeses privades en seguretat i les pèrdues materials. Aquesta xifra equival a la meitat del pressupost públic del paÃs.
PolÃtiques socials per sortir de la pobresa
Com afirma Casa Alianza, les agressions contra nens i joves a Guatemala afecten totes les classes socials però sobretot els “pobres i marginatsâ€?. Amb la violència i la inseguretat, la pobresa és un altre dels grans reptes que afronta aquest paÃs, que durant 36 anys va viure una cruel guerra civil i on els moviments socials encara lluiten perquè es compleixin els Acords de Pau signats fa una dècada.
En concret, dels 13 milions d'habitants a Guatemala més del 60% viu en situació de pobresa, una realitat que afecta sobretot les comunitats indÃgenes. Segons xifres oficials, de l'any 2000 al 2004 la pobresa extrema va pujar del 16% al 21,5% i, de seguir aixÃ, el paÃs no assolirà els Objectius de Desenvolupament del Mil·lenni.
Per acabar de lleguir la notÃcia: http://www.canalsolidari.org/web/noticies/noticia/?id_noticia=8060 |
Mira també:
http://www.casa-alianza.org/ |
 This work licensed under a Creative Commons license |