Imprès des de Indymedia Barcelona : https://barcelona.indymedia.org/
Independent Media Center
Notícies :: amèrica llatina
Dilluns,21 i matinada de dimarts,22 a Oaxaca
22 ago 2006
Aquí va la crònica de Herman Bellinghausen, periodista de la jornada, del dia d'ahir i la matinada d'avui. Diàriament a la jornada podeu trobar el report del que està passant aquí (www.lajornada.unam.mx)
Esta madrugada, policías tirotearon estaciones ocupadas con el fin de recuperarlas
Tras ser atacada, tomó la APPO 12 radiodifusoras en Oaxaca

Municipios que apoyan a inconformes denunciaron represalias económicas del gobierno estatal

HERMANN BELLINGHAUSEN ENVIADO

Oaxaca, Oax., martes 22 de agosto. Media hora de balazos la madrugada del lunes. Fueron recogidos en el cerro del Fortín al menos 300 casquillos de AK-47. El comando que destruyó de la manera más brutal posible los transmisores de la radio y televisión oficialmente "de los oaxaqueños" no se anduvo con cuentos. Pero el movimiento popular tampoco. No bien amanecieron las frecuencias sin una estación para la voz del magisterio y la Asamblea Popular del Pueblo de Oaxaca (APPO), éstos ocuparon todas las radiodifusoras AM y FM de la ciudad, y para el mediodía ya transmitían, en poder de la APPO, 12 emisoras de nueve empresas diferentes.

Pero en los primeros minutos de este martes, desde más de 20 vehículos en movimiento -la mayoría sin placas-, fuerzas policiacas atacaron a tiros varias de las estaciones ocupadas con la intención de recuperarlas. Fueron identificadas las patrullas 517, 801, 529, 693 y 55 de la policía municipal. Se reportó un herido grave, con un tiro en el pecho.

Durante el lunes, uno recorría el cuadrante y no encontraba una Radio APPO, sino muchas. Con los micrófonos abiertos para la ciudadanía, algunas se escuchanan en todo el estado. Desde temprano comenzaron a llegar llamadas de aliento y respaldo de la sierra Sur, la Cañada, la Costa y los valles centrales.

El clamor que escuchaban los oaxaqueños aún era por la salida de Ulises Ruiz, quien sobrevive en la burbuja mediática que le prestan desde el centro de la República. En su estado se le escucha sólo como anécdota. El gobernador de Oaxaca, como aquel personaje de la novela Peter Schlemihl, es un hombre sin sombra; habla de paz y diálogo, y se lava las manos de cuanto hecho de sangre provocan policías de civil y golpeadores profesionales vinculados a su administración.

Cara limpia para el Senado

En otra esforzada acción de gobierno, los policías municipales y sus colaboradores "civiles" se han dado a la ingrata tarea de borrar con pintura blanca las pintas y el grafiti (que por millares decoran las fachadas y muros de la ciudad y los suburbios), para dar buena impresión a la avanzada que envió el Senado de la República con el fin de evaluar la situación y determinar si viene una comisión de legisladores. Muros blanqueados para tranquilizar a los observadores.

Y entonces brotó la voz de la protesta en todas las radios. Además, siguen siendo más los que, aerosol en mano, pintan y repintan los muros exigiendo la desaparición de poderes y denunciando por sus nombres o apodos a los funcionarios relacionados con la represión. También exigen, con nombre, la liberación de los presos políticos, torturados en todos los casos.

El comercio cerró el lunes en buena parte de la ciudad. Y ante la falta de transporte, pues no circularon los autobuses urbanos, por todas las colonias se veía caminar a la gente por centenares y los taxis no daban abasto.

Una marcha popular que salió a las 14 horas del mercado de Santa Rosa dio la vuelta a la capital durante cinco horas. Unas 12 mil personas, convocadas en pocas horas, atravesaron la central de abasto, realizaron un mitin en la distante colonia Reforma, y luego un plantón en El Llano, para concluir con una concentración en el zócalo.

Los inconformes cerraron desde temprano todos los accesos de la ciudad, con excepción del aeropuerto, "pues es federal", explicaron, y fueron bloqueadas las terminales de autobuses ADO, AU y Del Sur. Fueron quemados vehículos de la empresa Sertexa en distintos puntos de la periferia. ¿Cuánto falta para que esto sea una insurrección popular generalizada?

Mientras el gobierno estatal balbucía su deslinde de la balacera y el madrugador asalto al plantón en la antena de CORTV, y aventuraba la versión de un "autoatentado" de la APPO, todos sabían que era un ataque más de la fuerza pública, como el de ayer contra las bodegas del diario Noticias, que este lunes seguía en poder de los policías e invasores que encabeza el presidente municipal de Santa Cruz Amilpas, el priísta Miguel Garza Quintana.

Según informó la APPO en conferencia de prensa, entre las radiodifusoras tomadas estaban -además de La Ley- La Grande de Oaxaca, La Súper Q, Radio Cristal, Radio Oro, EKSA, Mexicana, Radio Fórmula, Estéreo Exitos y Qué Buena. Y ninguna dejó de transmitir el lunes.

"Qué gusto me dio poner radio La Ley esta mañana y oír que estaban hablando ustedes", decía al aire un ama de casa de la colonia Morelos. "Ahí siempre se habla mal del movimiento, se desinforma con descaro y nunca permiten las llamadas con críticas, rápido las bloquean".

Este sentimiento liberador y desafiante se adueñó de las ondas hertzianas. En EKSA los conductores alternativos decidieron que "la pregunta del día", dirigida al secretario de Gobierno, Heliodoro Díaz Escárraga, era: "¿Dónde está tu esposa?" La repitieron todo el lunes, inquiriendo sobre la ex funcionaria Aurora López Aceves, quien fue secretaria de Transporte en el gobierno de José Murat, y coordinadora de Transporte con Ulises Ruiz. Se le acusa de falsificar 18 mil concesiones de taxis, a razón de 120 mil pesos cada una, y de fabricar con ellas "lealtades" de transportistas del PRI y la CROC. Una y otra vez se le definió como "prófuga de la justicia".

La marcha que rodeó la capital oaxaqueña iba encabezada por miles de campesinos indígenas procedentes de la sierra Mixteca. "Compañeros, levanten sus armas", invitaba una bocina en la descubierta, y los mixtecos levantaban machetes, palos, varillas, resorteras y ¡periódicos! "Este es un movimiento pacífico. Nuestras únicas armas son nuestros instrumentos de trabajo", proseguía el magnavoz.

Frente a la populosa central de abasto, donde proliferan centenares de puestos y negocios, la marcha proclamaba: "Lo que el gobierno quiere es que ustedes, los comerciantes, desaparezcan para abrir paso a sus socios, las grandes cadenas: Sam's Club, Gigante, Soriana, y ellos llevarse la tajada. Los priístas ayudan a los que te van a quitar tu trabajo". También señalaban al cacique de la central, Roberto Mendoza, alias El Patachín, que trafica permisos y promueve la invasión de calles y colonias. "Es hora de que los comerciantes alcen la voz y se defiendan". El efecto de desnudamiento de la protesta popular oaxaqueña es ya de largo alcance.

La APPO responsabilizó al gobierno por "infiltrar agentes provocadores, fabricar delitos, cometer asesinatos, detener y encarcelar y torturar ilegalmente. Hacemos un llamado a la población general a su comprensión y a reforzar las guardias y proteger todos los lugares que ocupan las radiodifusoras ocupadas, de manera responsable y organizada, evitando cualquier provocación que justifique la intervención policiaca del gobierno federal".

En un mensaje difundido profusamente el lunes, la APPO señalaba: "Ante este panorama de provocación, terror y represión, hacemos la más amplia convocatoria a nuestro pueblo para concentrar todas nuestras fuerzas en torno a la demanda única que es la caída del tirano y, por consiguiente, a reforzar los puntos fijos, los campamentos y las distintas tomas de oficinas".

Por otra parte, diversos municipios que apoyan a la APPO y participan en el movimiento denunciaron que el gobierno retiene fondos públicos para más de 200 municipios, 47 de ellos gobernados por el PRD y el resto por ayuntamientos electos por usos y costumbres. "Es un acto de represalia", según Ignacio Cruz López, alcalde de San Jacinto Amilpas, uno de los "castigados" por Ulises Ruiz.
Mira també:
http://www.lajornada.unam.mx

This work is in the public domain

Comentaris

Dilluns,21 i matinada de dimarts,22 a Oaxaca
22 ago 2006
Dilluns,21 i matinada de dimarts,22 a Oaxaca
HERMANN BELLINGHAUSEN



Aquesta matinada, policies van tirotejar estacions ocupades amb la finalitat de recuperar-les
Després de ser atacada, va prendre l'APPO 12 radiodifusores en Oaxaca
Municipis que donen suport a inconformes van denunciar represàlies econòmiques del govern estatal

Oaxaca, Oax., dimarts 22 d'agost. Mitja hora de tirs la matinada del dilluns. Van Ser recollits en el turó del Fortí almenys 300 casquets de AK-47. El comando que va destruir de la manera més brutal possible els transmissors de la ràdio i televisió oficialment "dels oaxaquenys" no es va caminar amb contes. Però el moviment popular tampoc. Així que varen sortir les freqüències sense una estació per a la veu del magisteri i l'Assemblea Popular del Poble d'Oaxaca (APPO), aquests van ocupar totes les radiodifusores AM i FM de la ciutat, i per al migdia ja transmetien, en poder de l'APPO, 12 emissores de nou empreses diferents.

Però en els primers minuts d'aquest dimarts, des de més de 20 vehicles en moviment -la majoria sense plaques-, forces policíaques van atacar a tirs vàries de les estacions ocupades amb la intenció de recuperar-les. Van Ser identificades les patrulles 517, 801, 529, 693 i 55 de la policia municipal. Es va reportar un ferit greu, amb un tir en el pit.

Durant el dilluns, un recorria el quadrant i no trobava una Ràdio APPO, sinó moltes. Amb els micròfons oberts per a la ciutadania, algunes s'escolten en tot l'estat. Des de primerenc van començar a arribar cridades d'alè i respatller de la serra Sud, la La Canyada, la Costa i les valls centrals.

El clam que escoltaven els oaxaquenys encara era per la sortida d'Ulisses Ruiz, qui sobreviu en la bombolla mediàtica que li presten des del centre de la República. En el seu estat se li escolta només com anècdota. El governador d'Oaxaca, com aquell personatge de la novel·la Peter Schlemihl, és un home sense ombra; parla de pau i diàleg, i es renta les mans de quant fet de sang provoquen policies de civil i matons professionals vinculats a la seva administració.

Cara neta per al Senat

En altra esforçada acció de govern, els policies municipals i els seus col·laboradors "civils" s'han donat a la ingrata tasca d'esborrar amb pintura blanca les pintes i el graffiti (que per milers decoren les façanes i murs de la ciutat i els suburbis), per a donar bona impressió a l'avançada que va enviar el Senat de la República amb la finalitat d'avaluar la situació i determinar si ve una comissió de legisladors. Murs blanquejats per a tranquil·litzar als observadors.

I llavors va brollar la veu de la protesta en totes les ràdios. A més, segueixen sent més els que, aerosol en mà, pinten i repinten els murs exigint la desaparició de poders i denunciant pels seus noms o sobrenoms als funcionaris relacionats amb la repressió. També exigeixen, amb nom, l'alliberament dels presos polítics, torturats en tots els casos.

El comerç va tancar el dilluns en bona part de la ciutat. I davant la falta de transport, doncs no van circular els autobusos urbans, per totes les colònies es veia caminar a la gent per centenars i els taxis no donaven abastament.

Una marxa popular que va sortir a les 14 hores del mercat de Santa Rosa va donar la volta a la capital durant cinc hores. Unes 12 mil persones, convocades en poques hores, van travessar la central d'abastament, van realitzar un míting en la distant colònia Reforma, i després una parada en El Pla, per a concloure amb una concentració en el sòcol.

Els inconformes van tancar des de primerenc tots els accessos de la ciutat, amb excepció de l'aeroport, "doncs és federal", van explicar, i van ser bloquejades les terminals d'autobusos ADO, AU i Del Sud. Van Ser cremats vehicles de l'empresa Sertexa en diferents punts de la perifèria. Quant falta perquè això sigui una insurrecció popular generalitzada?

Mentre el govern estatal balbucejava la seu desllis del tiroteig i el matiner assalt a la parada en l'antena de CORTV, i aventurava la versió d'un "autoatentat" de l'APPO, tots sabien que era un atac més de la força pública, com el d'ahir contra els cellers del diari Notícies, que aquest dilluns seguia en poder dels policies i invasors que encapçala el president municipal de Santa Cruz Amilpas, el priísta Miguel Garza Quintana.

Segons va informar la APPO en conferència de premsa, entre les radiodifusores preses estaven -a més de La Llei- La Gran d'Oaxaca, La Súper Q, Ràdio Cristall, Ràdio Or, EKSA, Mexicana, Ràdio Fórmula, Estèreo Exitos i Quina Bona. I cap va deixar de transmetre el dilluns.

"Quin gust em va donar posar ràdio La Llei aquest matí i escoltar que estaven parlant vostès", deia a l'aire un mestressa de la colònia Morelos. "Aquí sempre es parla malament del moviment, es desinforma amb descar i mai permeten les cridades amb crítiques, ràpid les bloquegen".

Aquest sentiment alliberador i desafiador es va ensenyorir de les ones hertzianes. En EKSA els conductors alternatius van decidir que "la pregunta del dia", dirigida al secretari de Govern, Heliodoro Díaz Escárraga, era: "On està la teva esposa?" La van repetir tot el dilluns, inquirint sobre l'exfuncionària Aurora López Aceves, qui va ser secretària de Transport en el govern de José Murat, i coordinadora de Transport amb Ulisses Ruiz. Se li acusa de falsificar 18 mil concessions de taxis, a raó de 120 mil pesos cadascuna, i de fabricar amb elles "lleialtats" de transportistes del PRI i la CROC. Una vegada i una altra se li va definir com "pròfuga de la justícia".

La marxa que va envoltar la capital oaxaquenya anava encapçalada per milers de camperols indígenes procedents de la serra Mixteca. "Companys, aixequin les seves armes", convidava una botzina en la descoberta, i els mixtecos aixecaven matxets, pals, varetes, resorteres i periòdics! "Aquest és un moviment pacífic. Les nostres úniques armes són els nostres instruments de treball", prosseguia el portaveu.

Enfront de la populosa central d'abastament, on proliferen centenars de llocs i negocis, la marxa proclamava: "El que el govern vol és que vostès, els comerciants, desapareguin per a obrir pas als seus socis, les grans cadenes: Sam's Club, Gegant, Soriana, i ells dur-se la tallada. Els priístas ajuden als que et van a llevar el teu treball". També assenyalaven al cacic de la central, Roberto Mendoza, alies El Patachín, que trafica permisos i promou la invasió de carrers i colònies. "És hora que els comerciants alcin la veu i es defensin". L'efecte de desnuament de la protesta popular oaxaquenya és ja de llarg abast.

L'APPO va responsabilitzar al govern per "infiltrar agents provocadors, fabricar delictes, cometre assassinats, detenir i empresonar i torturar il·legalment. Fem un cridat a la població general a la seva comprensió i a reforçar les guàrdies i protegir tots els llocs que ocupen les radiodifusores ocupades, de manera responsable i organitzada, evitant qualsevol provocació que justifiqui la intervenció policíaca del govern federal".

En un missatge difós profusament el dilluns, l'APPO assenyalava: "Davant aquest panorama de provocació, terror i repressió, fem la més àmplia convocatòria al nostre poble per a concentrar totes les nostres forces entorn de la demanda única que és la caiguda del tirà i, per tant, a reforçar els punts fixos, els campaments i les diferents preses d'oficines".

Per altra banda, diversos municipis que donen suport a l'APPO i participen en el moviment van denunciar que el govern reté fons públics per a més de 200 municipis, 47 d'ells governats pel PRD i la resta per ajuntaments electes per usos i costums. "És un acte de represàlia", segons Ignacio Cruz López, alcalde de San Jacinto Amilpas, un dels "castigats" per Ulisses Ruiz.
Sindicato Sindicat