|
Notícies :: corrupció i poder : mitjans i manipulació |
www.demanala.tk
|
|
per tercer sector |
29 mar 2006
|
Test d’aptitud per entrar triomfalment en l’era tercersectorial/comunitària de la nova societat de la informació i del coneixement
www.demanala.tk/ |
Volem proposar algunes esmenes a la llei de l’audiovisual que ha d’aprovar el Parlament de Catalunya. Les esmenes fan referència a dos idees bàsiques:
Mantenir la definició de les emissions televisives i radiofòniques com a servei públic: la proposta de llei sobre la que s’està treballant modifica el règim actual de ràdio i televisió que estaven definides com a servei públic que podia ser prestat per l’estat (per les diferents administracions) o per empreses privades. En la proposta de llei només es manté el terme de servei públic per a les emissores de la Generalitat i dels ajuntaments, mentre que les ràdios i televisions privades deixarien de ser considerades un servei públic i per tant, es tracta la gestió d’aquests mitjans com una activitat econòmica qualsevol. Per això es proposen diverses esmenes per mantenir la definició de la ràdio i televisió per ones terrestres com un servei públic, que pot ser prestat de forma directa per les administracions públiques o de forma indirecta, sota un règim de concessió, per les empreses privades i per entitats sense ànim de lucre. En tant que servei públic, s’introdueixen esmenes també per garantir una planificació de l’ús de l’espai radioelèctric que sigui transparent i participativa, i per garantir els drets d’accés i d’informació.
Introduir els mitjans comunitaris en el sistema audiovisual català, en unes condicions d’igualtat respecte dels mitjans públics i privats: en la proposta de llei s’introdueix una reserva d’espai radioelèctric per a l’activitat audiovisual realitzada per entitats sense ànim de lucre i s’estableixen algunes obligacions de foment d’aquest segment de l’audiovisual, un avenç respecte de l’actual legislació. Però la proposta es queda curta ja que no estableix cap mínim de reserva d’espai, i apareix com un segment molt poc definit. Per això es proposen diverses esmenes que situïn aquest espai de comunicació comunitària o sense ànim de lucre en condicions comparables als mitjans públics i privats, i no com un espai residual. Així mateix s’inclouen algunes disposicions per garantir la sostenibilitat d’aquestes iniciatives, com la creació d’un Fons de Garantia Financera per al Tercer Sector que sigui finançat amb una taxa sobre els ingressos comercials de les ràdios i televisions privades, i la possibilitat d’incloure publicitat d’entitats sense ànim de lucre i de l’economia social. Aquest darrer punt també ha de contribuir al reforçament del tercer sector econòmic.
Concretament, les esmenes que es proposen són:
Mantenir la definició de la ràdio i la televisió com a servei públic, com a mínim per a les emissions que utilitzen l’espai radioelèctric, que és un espai públic.
Introduir mecanismes d’informació i participació en l’elaboració dels plans tècnic que planifiquen l’ús de l’espai radioelèctric (igual com es reivindica la participació en els plans urbanístics que planifiquen l’ús de l’espai urbà)
Definir l’accés a la comunicació no només com el dret d’accés a la recepció (que en la llei es tradueix en alguns límits a les emissions codificades de pagament), sinó també com dret d’accés a l’emissió.
Dividir l’espai radioelèctric a terços per a cada àmbit de cobertura (català, local): un terç per als mitjans públics, un terç per als mitjans privats, i un terç per als mitjans comunitaris.
Afegir com a objectiu de la regulació del sistema audiovisual l’impuls a iniciatives de comunicació social sense ànim de lucre i el reforçament del teixit associatiu i el desenvolupament comunitari (la llei només parla de l’objectiu de reforçar la indústria audiovisual).
Introduir en els aspectes que s’inclouen en les concessions per a empreses privades les obligacions derivades del Codi Deontològic del Col·legi de Periodistes i de les normatives que regulen la professió periodística.
Creació d’un Fons de Garantia Financera per al Tercer Sector o Mitjans Comunitaris. Aquest fons estaria finançat per una taxa del 2% sobre els ingressos comercials de les ràdios i televisions.
En relació als mitjans comunitaris o sense afany de lucre es proposa:
Prioritzar els mitjans que siguin de gestió compartida per diversos col·lectius o entitats
Establir formes de gestió horitzontal i participativa
Permetre la publicitat d’entitats sense afany de lucre i d’empreses del tercer sector econòmic o de l’economia social.
Obligació d’establir criteris clars i transparents d’accés
Concessió de freqüències a través del CAC (que és qui donarà totes les concessions) a través d’un procés obert i participatiu.
No es permetrà la transmissió de llicències
No es poden donar llicències a iniciatives proselitistes, racistes, sexistes, feixistes, o en general que siguin contràries als drets humans.
Es valorarà la inclusió de mecanismes de no discriminació per raó de discapacitat física |
Mira també:
http://www.okupemlesones.org/ |
 This work is in the public domain |
Re: www.demanala.tk
|
per construyela |
29 mar 2006
|
mmm, Tercer Sector, Moviments Socials, Comunitaris, Col.lectius, bonitas palabras...mayusculos conceptos...
más profetas, por favor, más profETAs, que con los de un lado no tenemos bastante!
sois majisimos! |