Imprès des de Indymedia Barcelona : http://barcelona.indymedia.org/
Independent Media Center
Notícies :: pobles i cultures vs poder i estats
L'Esquerra Abertzale i PNV-EA
16 gen 2004
La situacio d'Euskal Herria es cada dia mes incomprensible per als ciutadans que no pertanyem a aquell petit, complicat i admirable poble
Jo cada dia entenc menys als bascos, sovint llegeixo la revista d'investigacio proxima a l'esquerra abertzale "Kale gorria" i cada cop que ho faix veig inumerbables critiques al PNV, mafiosos, traficans de drogues, vinculacions amb la fabricacio d'armes... que be poden ser certs, o no, donat el caracter burgés i reaccionari d'aquell partit - ultracatolic en els seus inicis.
Si parlo amb algun amic abertzale sempre em posa a caldo el PNV i les declaracions dels maxims dirigents de l'esquerra abertzale sempre giren en aquest sentit... Un arriba llavors a la conclusio de que el món penebista i de l'esquerra abertzale son mons oposats... peró quina es la meua sorpresa en observar com cada X temps surt per part d'uns o altres l'idea de la fusió o unió abertzale... com pot ser aixo? L'Esquerra abertzale esta disposada a pactar amb els qui qualifica de "mafiosos" i traficans "d'armes"? I el PNV? que no fa gaire era particep de la estupida idea HB=ETA? A mi em sembla que tot plegat es una estratagema d'ambdues parts per intentar menjar-se l'altre i el seu electorat, pero sincerament es incomprensible - si no fos pel context en el que es troba Euskal Herria- que grups Comunistes integrats a les plataformes i partits abertzales d'abans de l'estupida llei de partits puguin unir-se amb sectors del PNV que van de la ma de la gent del BBVA...

Crec que a Euskadi s'esta olvidant que la politica es una cosa de base i s'esta volguent fer politica des de les cupules dels partits a Bilbao... i sino mirar els casos d'Iparralde ( Pays Basque) on ni el PNV ni Batasuna - que segueixen les directrius de Bilbo- es menjen un rosco i en canvi el partit abertzale local, Abertzaleen Batasuna, es qui mou realment el moviment... i cosa similar passa , en part, a Navarra on Aralar i Batzarren son qui estan - amb Batasuna fora de joc- mes a prop del ciutada basc-navarres. Sentir-se basc no vol dir no sentir altres coses, tenir sensibilitats politiques diferents, o si?

Crec que s'han de suspesar més les consideracions Dreta-Esquerra i el que politicament comporten... per que es un ESQUERRA l'abertzale,no? no vull negar que un cert consens nacionalista pot fer que el Pais Basc sigui un país "normal" ( si entenem per normal Portugal o Txequia) pero no veig aixo en els ultims moviments que ocorren a EH... Aixo sempre des de la distancia, que comporta tant certa ignorancia pero també indeferencia i fredetar, clau per entendre tot conflicte...



Ah, i visca la lliberta de les persones i els Pobles! Gora Euskal Herria Askatuta!

Comentaris

Re: L'Esquerra Abertzale i PNV-EA
16 gen 2004
Bergara, 2003ko Abenduak 16

Propuesta para conformar una candidatura única en defensa del derecho de autodeterminación para el pueblo vasco

Euskal Herria vive momentos difíciles y al mismo tiempo esperanzadores.

Estamos en una encrucijada política en la que la esperanza está representada por los sectores mayoritarios de nuestro pueblo que luchan y trabajan por reconquistar el derecho a la palabra y la decisión.

Por otro lado, estas ansias de democracia, paz y autodeterminación son respondidas tanto por el Estado español y el francés con la represión, del insulto y de la humillación. Nuestras señas de identidad (la lengua, la cultura, las instituciones y la economía) están siendo salvajemente agredidas por parte de ambos Estados.

Siendo esta la situación, los agentes políticos, sociales, sindicales tenemos la gran responsabilidad de dar un paso adelante, en la dirección que demanda y quiere la mayoría de los ciudadanos.

Nos corresponde a nosotros, abertzales y sectores que apuestan y defienden el derecho a la autodeterminación, la responsabilidad de unir fuerzas en esta situación.

La gravedad de esta situación no debe de ocultar las grandes diferencias que existen entre nosotros, en materia económica, en modelo social o en estrategias, pero no es el momento para buscar las diferencias. Deben de ser aparcadas para hacer frente a la actual situación.

No está en juego el color, ni el modelo de nuestro pueblo. Es nuestro pueblo quien está en juego. Es nuestra propia existencia la que se quiere poner en peligro, nuestro idioma, nuestra cultura, nuestro tejido económico, nuestra presencia en Europa.

Esta es la razón por la que proponemos una candidatuta única de cara a las próximas elecciones españolas. Hay que dejar de lado las divisiones y los desencuentros para sumar nuestras fuerzas y encarar un proceso que garantice una paz estable y duradera sustentada en nuestro derecho a decidir libre y democráticamente nuestro futuro.

Hace unas semanas planteamos con solemnidad, en el pabellón Anaitasuna de Iruñea que la izquierda abertzale extiende su mano a todos aquellos agentes políticos, sociales y sindicales, sin excepción, que quieran iniciar un proceso de diálogo para la superación del conflicto político.

La propuesta que hacemos hoy, se sitúa en esa misma dirección, en la dirección de construir instrumentos y compromisos colectivos que nos lleven a la solución del conflicto definitivamente.

El pueblo vasco debe de recuperar la llave de nuestra casa. Esta iniciativa es una buena oportunidad. En definitiva creemos, con sinceridad, que ha llegado el momento de actuar con valentía y honestidad política. Lo hecho hasta ahora no es suficiente, hay que hacer más.

Ha llegado el momento de decir con rotundidad y en voz alta que los vascos no somos una parte del territorio español. Que somos una nación y que tenemos derecho a decidir tanto nuestras relaciones internas como externas.

Las próximas elecciones españolas nos ofrecen una gran oportunidad para avanzar en esa dirección. Estamos seguros, además, que la consolidación de esta iniciativa nos acerca a la paz y a la democracia.

La izquierda abertzale cree que existen condiciones suficientes para dar este paso. Los agentes políticos, sociales y sindicales no podemos dar la espalda a una exigencia hoy mayoritaria en nuestro pueblo.

Estamos ante una oportunidad y una ocasión inigualable para ganar la batalla definitiva al estado español e instalar un escenario de paz y libertad para Euskal Herria. Sería incomprensible dejar pasar esta ocasión.

En consecuencia, hacemos una llamada al conjunto de sectores abertzales y democráticos en torno a esta propuesta:

PROPUESTA

Constituir entre todas las fuerzas favorables al derecho de autodeterminación una candidatura única para presentarse a las elecciones españolas.

Dicha candidatura se convertiría en la interlocución nacional del pueblo vasco en lo que respecta al Estado español.

El objetivo de dicha candidatura sería, representando a Euskal Herria, abrir un proceso de negociaciones con el estado español para que sea respetado el derecho de autodeterminación para nuestro pueblo.
Re: L'Esquerra Abertzale i PNV-EA
16 gen 2004
Hem sap greu... però tal crec que tens un punt de mira molt petit i et costa seguir el conflicte basc. Informat millor avanç de llençar informacions erronies.

"Aralar i Batzarren son qui estan - amb Batasuna fora de joc- mes a prop del ciutada basc-navarres."

Aquestes dues formacions ja han formalitzat el pacte amb el PNV i EA per anar a Madrid plegats en la plataforma electoral que es diu Nafarro Bai.

A mes, la proposta de l'esquerra abertazle es d'un acord estratègic i d'un pacte exclusivament per anar a Madrid a defensar el dret a l'autodeterminació. (Qüestió que no plateja el pacte de Nafarro Bai... aquets tan sols van a fensar el Plan Ibarretxe!!)

L'esquerra abertzale posa sobre la taula propostes per a desencallar el conflicte nacional... sense deixar de banda el projecte socialista que tenen per euskal herria, que només es possible en una EH lliure.
Re: L'Esquerra Abertzale i PNV-EA
16 gen 2004
Ja ho se lo de "nafarroa bai", que no es mes que una estratageia perque els bascos de navarra puguin dir a les corts espanyoles; << Ei, que estem aqui, hi ha Bascos a Navarra! no som tots tradicionaliste-espanyolistes d'UPN>>.
Per cert Batzarre encara no s'hi ha sumat si no estic desinformat, cosa que pot ben ser. Nomes volia dir que el PNV no te gaires vots pq han fet politica des de Bilbao i , abans Batasuna, i ara Aralar i Batzarre fan politica des de Nafarroa.

Tornant a la proposta Abertzale... Estan disposats a pactar amb reaccionaris i mafiosos per arribar als seus objectius? ... mmmmmmmm.... potser si, ben mirat son els SEUS mafiosos i no els de Madrid... tan mateix a mi em sembla que en aquesta ocasio - a diferencia de en d'altres- l'esquerra abertzale sap que el PNV es negara a pactar amb ells i podran, com es cert i legitim, demostrar que el PNV no aposta per l'independentisme... i ells si.

Un altre tema i demano opinions per que jo tinc profunds dubtes... Es l'Esquerra Abertzale d'esquerres de veritat? mes ben dit, pq aixo es obvi que si... No creieu que l'Esquerra Abertzale te tant suport social per que es qui marca d'una forma mes clara les seves aspiracions nacionals? Creieu que a Euskadi hi ha tans socialistes com votants de Batasuna, Esquerra Unida i Aralar? No hi ha en el mon de l'esquerra abertzale gent i dirigents que son ABERTZALES i que adopten cert esquerranisme mes per als seus objectius nacionals que no pas per conviccions? Es només una pregunta, no una afirmacio, i demano que siusplau s'em ajudi a resoldre aquest tema que sovint he tocat amb companys i ha resultat forsa complicat... i no soc cap espanyolista camuflat per parlar d'aixo ( pq ja m'ho veig a venir)
Re: L'Esquerra Abertzale i PNV-EA
16 gen 2004
"Un altre tema i demano opinions per que jo tinc profunds dubtes... Es l'Esquerra Abertzale d'esquerres de veritat? mes ben dit, pq aixo es obvi que si... No creieu que l'Esquerra Abertzale te tant suport social per que es qui marca d'una forma mes clara les seves aspiracions nacionals? Creieu que a Euskadi hi ha tans socialistes com votants de Batasuna, Esquerra Unida i Aralar? No hi ha en el mon de l'esquerra abertzale gent i dirigents que son ABERTZALES i que adopten cert esquerranisme mes per als seus objectius nacionals que no pas per conviccions? Es només una pregunta, no una afirmacio, i demano que siusplau s'em ajudi a resoldre aquest tema que sovint he tocat amb companys i ha resultat forsa complicat... i no soc cap espanyolista camuflat per parlar d'aixo ( pq ja m'ho veig a venir)"


Re: L'Esquerra Abertzale i PNV-EA
16 gen 2004
KAS se identifica en la continuidad de la lucha por el comunismo

Comprendido eso conviene que te diga que el documento de KAS afirma con igual énfasis la otra componente de esa simbiosis pero con el aumento de voltaje que implica la específica y explícita apuesta por el comunismo. Porque los párrafos que te acabo de leer se continúan con otros cuatro que son, precisamente los que cierran y concluyen el documento. Atento. Te los leo:

"Pero la independencia sí sería imposible si no fuera independencia efectiva de las/los oprimidas/os, si no se independiza del imperialismo, de las invisibles pero irrompibles cadenas del sojuzgamiento económico. La independencia no existe cuando hay que besar la mano de quien te da de comer a cambio de humillarte ante él. Eso es esclavitud encubierta que más temprano que tarde se vuelve como vulgar neocolonialismo.

Del mismo modo en que la independencia no es una utopía sino una necesidad, tampoco el socialismo es una utopía, también es una necesidad. No estamos hablando de ni defendemos a ciegas a los regímenes supuestamente socialistas que han fracasado. El socialismo que Euskal Herria y que construirá debe nacer de sus propias entrañas, de su sangre y su alegría, de su sufrimiento y sus conquistas, de sus fuerzas conscientes y de su placer. Solamente los dictadores falsarios, con mentalidad jesuítica y triple moralidad impúdica, pueden mentir sobre el modelo de socialismo que Euskal Herria necesita y construirá en su momento. El socialismo es una necesidad porque el capitalismo es la muerte. Así de sencillo. Más fracaso que el socialismo está siendo el capitalismo.

Pero el socialismo no es el fin sino la entrada en la historia verdadera. El socialismo, del cual sólo tenemos fugaces y fulgurantes atisbos multicolores, es sólo el comienzo de algo difícilmente imaginable con rigor científico y prospectivo. El comunismo es un viejo y permanente sueño de la humanidad oprimida que, contra todos los poderes habidos y por haber, ha logrado infiltrarse de manera camuflada y parcial en las viejas utopías, en las religiones primitivas, en los textos sagrados que narran reinos de justicia y abundancia, de ausencia de dolor, trabajo y sufrimiento. El comunismo nació con nuestra especie y con su explotación se refugió en la clandestinidad. Desde allí, desde las tradiciones de los esclavos, parias, siervos, mujeres. pueblos oprimidos, proletarios, minorías marginadas y excluídas, desde el sufrimiento y el dolor, quiso una y otra vez tomar el cielo por asalto aún sabiendo que le esperaban la derrota y la tortura. Quiso vengar a la humanidad ajusticiando a dioses, reyes. militares y empresarios. Sigue en el intento.

Nosotros no renunciamos, no podemos hacerlo, a esa larga y gloriosa continuidad de luchas heroicas. Nos identificamos en ellas como otras se identifican en nosotros. Donde haya una oprimida y oprimido, allí estaremos; y donde nosotros estemos estarán las oprimidas y oprimidos del mundo entero."

¿Lo ves?. Ahí está nítida y explícita la afirmación del comunismo como meta y como finalidad, como aspiración y como inspiración de una lucha prolongada que dura ya miles y miles de años. Ahí está desarrollada con implacable lógica y férrea determinación la tesis central que enuncia que, sencillamente, carece de sentido hablar de socialismo si al hacerlo no se avisa al oyente del principio estratégico de que el socialismo es sólo la fase consciente y transitoria que prepara el desarrollo del comunismo.

Ahí está también el tan imprescindible recordatorio de la más fundamental enseñanza de la Historia: la de que EL COMUNISMO NACIO CON NUESTRA ESPECIE Y CON SU EXPLOTACION SE REFUGIO EN LA CLANDESTINIDAD. Frente a quienes todos los dias proclaman a los cuatro vientos como si fuera una verdad evidente la falsedad de que el capitalismo es la forma NATURAL de vivir y organizarse socialmente, ocultando que tiene sólo escasos quinientos años de existencia es preciso recordar que la que es cierta es la experiencia global, referida a la globalidad de las formas de actuar, del comunismo primitivo vivido durante tres o cuatro millones de años por las especies predecesoras de la del Homo sapiens sapiens a la que tú y yo pertenecemos. Con la añadidura de que incluso la mayoría de la duración alcanzada por nuestra especie (alrededor de 35.000 años) también la ha vivido en comunismo primitivo. Que sólo empieza a quebrarse cuando comienzan la división del trabajo y la aparición de excedentes. Quiebra que implica una lenta y larga evolución de la sociedad sin clases a la sociedad de clases. Larga y lenta evolución en la que los modos de producción comunitarios coexisten en el tiempo con los primeros cultivos de cereales y con la primera ganadería, haciéndolo también con las emergentes sociedades de clases y el emergente modo de producción tributario.

Fíjate, pues, cuanta razón no tiene el documento de KAS cuando nos recuerda que "El comunismo nació con nuestra especie y con su explotación se refugió en la clandestinidad". Y como son sólo un puñado de milenios de la vida de la humanidad los que ésta gime en la explotación, padeciendo la división en clases, frente a millones de años de comunismo primitivo vivido por nuestra especie y sus antecesoras, no es de extrañar que suceda lo que dice el documento de KAS. Que "el comunismo es un viejo y permanente sueño de la humanidad oprimida".
Re: L'Esquerra Abertzale i PNV-EA
16 gen 2004
http://www.basque-red.net
Re: L'Esquerra Abertzale i PNV-EA
16 gen 2004
Y yo ya soy la sustitución de los cuerpos represivos por otros al servicio del pueblo...
Esquerra-Dreta i questió nacional
16 gen 2004
una anedocta: una persona de Gestoras en una xerrada que vam organitzar em deia que el que calia era una Euskadi independent integrada al capitalisme

un altra "pensada" tambe en clau d'"espais politics": es ERC mes d'esquerres o menys d'esquerres que el PSC (no rigueu) si proclamava l'equidistància d'aquests i CiU? -o sigui seria de centre-esquerra (per cert, que estic segur que més d'un o una els va votar per que representava una esquerra "no declaradament socialista" -Pere Esteve- i no tan pel seu independentisme).

Et proposo veure-ho des d'una altra optica, capgirant la questió: en la questió nacional qui
és més d'"esquerres" (entés en el sentit clàssic, d'alliberador, democràtic, etc) CiU o el Psc-Psoe de la Loapa (i el Gal)? No se si m'explico. Si ens atenem a la diferenciació classica d'esquerra dreta (que per tradició, actualment basem en les formes d'organització social i econòmica quasi exclusivament) el Psc-Psoe és més a l'esquerra (bueeeno un 0,0001 més). Pero si ho mirem des de l'optica de l'alliberament nacional? Que és més important: el treball, els drets linguistics, la participació, l'identitat, el genere, el dret a la lliure opcio sexual, el respecte al medi...?

Per mi la resposta és clara (ja ho he dit alguna altra vegada per aqui): una posició ambigua amb la questió nacional equival, en aquesta questió, a no ser d'esquerres (tal com jo ho entenc).

I per acabar una visio que de segur no compartira tothom: la questió nacional es un fet transversal a d'altres fets -classe, genere ... - (una altra cosa es com es lliguin aquests fets).

Tornat a Euskalherria allò central de la situació política ara (i a més per l'esquerra independentista basca) és l'enfrontament nacional entre l'Estat i sectors importants, majoritaris de la societat basca. El dret a l'autodeterminació és la peça clau per donar sortida a aquest enfrontament en un sentit "progressiu, d'esquerres, alliberador..." (zapatista?, rocanrol? ... ) I el PNB, que és un partit burgés, capitalista i reaccionari en allò que es refereix a questions estrictament socials, té en en el basquisme -a més, independentista- el seu principal senyal d'identitat ideologica. Per la meva tradició politica trobo un "delicte" tot allò que signifiqui col·laboració de classes. Pero clar, si la col·laboració amb el PNB porta a capgirar la situació actual posant greus problemes a l'Estat no és tan mala idea (en el que es refereix estrictament a drets nacionals) Ara bé, pot semblar que d'aqui al que es defensava per aquestes contrades fa uns anys com "Front Patriotic" no hi ha massa distancia...

El que vull dir és que un cosa és això i l'altra una plataforma electoral nacional que tingui com a eix el dret a l'autodeterminació (i salvant les distàncies distants, o és que no era sino això o una cosa similar l'Assemblea de Catalunya?).
a més
16 gen 2004
em sembla que la proposta de l'esquerra abertzale ajuda a situar el conflicte i debat conseguent que el PNB intenta resituar alla on pot controlar-lo (nou estatut) en allò que és realment central: el no reconeixement al dret a l'autodeterminació del poble basc. 10 punts.
a en mikelet debatador
17 gen 2004
no hi ha debat? (tant definitiu ha estat el que he escrit o es que aquesta nit te n'has anat de marxa i ja passes del tema? au va... :-)
IU-EB: mes sobre esquerres i Euskadi
17 gen 2004
Parlant de contradiccions, a mí em resulta més contradictori el trist paper que ha fet IU-EB respecte a la proposta: el seu cap va declarar els primers dies que no es sentien aludits per la proposta. Posteriorment s'han centrat amb el tema de la violencia (=si ETA no diu res, la proposta no és valida perque hi ha violencia; si ETA diu alguna cosa, la proposta no és valida perque hi ha el xantatge de la violencia i esta tutel·lada per ETA, etc. etc.)
http://www.ezkerbatua-izquierdaunida.org/_castellano/saladeprensa/notici
http://www.ezkerbatua-izquierdaunida.org/_castellano/saladeprensa/notici

(Recordem que IU-EB no te cap problema a donar suport al PNB en el Govern basc)

L'esquerra d'origen comunista a l'Estat espanyol sempre ha inclos en els seus principis la defensa del dret a l'autodeterminació, sota fonaments democratistes. El problema es saber si aixo és real o un timo de cara a la galeria. Quan es planteja aixo amb termes reals és busca qualsevol excusa. El problema que te IU-EB per mi es el fet de que com justificaria davant els seus socis madrilenys i de la resta de l'Estat participar d'una candidatura amb el nacionalisme. El discurs antinacionalista de quasi la totalitat de l'esquerra espanyola es un fre real per l'aplicació practica del dret a l'autodeterminacio (i a més, la lectura real del principi sol ser: "estem pel dret a l'autodeterminació sempre i quan no porti a la independencia").

Amb aquestes actituds demostren que el seu democratisme no-nacionalista no serveix per res, releguen el problema dels drets nacionals a un segon terme, una manca de sensibilitat i comprensió a la questió nacional. Repeteixo, quan es planteja aixo de forma concreta i real prefereixen posar-se a tocar campanes en el coro dels antiviolents, buscar excuses... el que sigui per no portar a terme el que, de fet, es una part essencial, segons aquesta esquerra, del seus principis. Pirula total.
Sindicat Terrassa