Imprès des de Indymedia Barcelona : http://barcelona.indymedia.org/
Independent Media Center
Notícies :: pobles i cultures vs poder i estats
Kurdistán, el proyecto de una nación sin Estado
04 gen 2014
Publicado en "El blog de Nanín", enero de 2014.
Apenas tenemos noticias del Kurdistán, el territorio atravesado por los ríos Tigris y Eufrates, la Mesopotamia, cuna de civilizaciones, territorio fértil como ninguno, cuyo nombre es hoy ocultado y borrado del mapa. Un territorio ocupado desde hace muchos siglos por el pueblo kurdo, por 40 millones de habitantes ignorados hoy por los medios de comunicación de Oriente y Occidente, un silencio que tiene origen simple: el abundante petróleo allí existente. La llamada “comunidad internacional” repartió ese territorio en cuatro países: Turquía (190.000 km2), Irán ( 125.000 km2), Irak ( 65.000 km2) y Siria (12.000 km2). Está en el corazón geográfico de Oriente Medio, en el ojo del huracán, en medio del tablero de ajedrez en el que todo el mundo sabe que se juega la gran partida geopolítica-militar de nuestro tiempo. Muchos de sus habitantes fueron forzados al exilio, sólo en Alemania viven un millón de kurdos.

Desde hace décadas, el pueblo kurdo vive en contínua sublevación, en un intento de autodeterminación aparentemente imposible, en permanente confrontación con cuatro estados diferentes. El aglutinante de ese movimiento popular fue el partido de los trabajadores kurdos (PKK), fundado en 1978, entre otros, por el que hoy es considerado como líder e ideólogo del movimiento, Abdullah Öcalan. Con la colaboración de la CIA y el Mossad, los servicios secretos de Turquía detuvieron a Öcalan en Kenia, en 1998, y le condenaron a muerte; posteriormente esta pena le fue conmutada por la de cadena perpetua y actualmente sigue preso en la isla-cárcel de Imrali (Turquía).

En su origen, el PKK abordó su lucha de autodeterminación desde una visión marxista-leninista, que pretendía la creación de un nuevo Estado. Con el paso del tiempo esa perspectiva se ha ido modificando a raíz de la propia experiencia del movimiento, abocado a una guerra de antemano perdida y su enfoque actual es bien distinto. Ellos lo llaman “confederalismo democrático”, una propuesta de radical transformación de la sociedad kurda, organizada como nación sin estado. Öcalan, intelectualmente influenciado por el sociólogo Immanuel Wallerstein y por el pensamiento libertario de Murray Bookchin, piensa hoy que su propuesta interesa también al resto de pueblos del mundo que buscan hoy liberarse de la pesadilla estatal-capitalista.

En partes bien lejanas del mundo, vemos como otros movimientos rebeldes buscan su propia vía de liberación, en circunstancias completamente diferentes, pero que tienen en común una componente libertaria, que enfatiza el ideal del autogobierno de la sociedad (que no es otra cosa que la democracia), por encima del fracasado objetivo de apropiarse del Estado, identificado éste, por fin, como un mal en sí mismo, subsistema integrado en el organigrama y la estrategia global del sistema capitalista. No obstante, la mayoría de la izquierda mundial sigue obcecada en el viejo y frustrado sueño de la revolución concebida como “asalto al Palacio de Invierno”. Sabemos que toda esa izquierda mayoritaria, de tradición marxista-leninista, extremadamente debilitada, está hoy sumida en una profunda reflexión, lamiéndose las heridas de su continuada derrota, y que de esa reflexión surge de vez en cuando una evolución en su diagnóstico de la realidad, una esperanza que nos aproxima a la revolución integral que hoy toca. Cuando alcancen a comprender el alcance civilizatorio de esa revolución, sabrán que ya ha comenzado, que no se trata de un suceso concreto -ni electoral, ni militar- sino de un proceso permanente de renovación del ser humano y de la sociedad hacia su emancipación y autonomía, que incluye necesariamente la radical confrontación con el sistema estatal-capitalista, no para arreglarlo, sino para lograr su erradicación definitiva.

La izquierda kurda ya hizo esa reflexión y modificó acertadamente su pensamiento y estrategia (en los próximos años veremos si las actuales negociaciones con el Estado turco no les desvían de su actual estrategia política hacia el autogobierno comunal y confederal). Es cierto que vemos importantes carencias en su pensamiento, excesivamente politicista, nacionalista y economicista, pero no dejamos de reconocer en ello una aproximación a la idea de revolución integral. Por eso, nos puede resultar interesante seguir hoy la evolución del conflicto kurdo, como de otros movimientos con esa misma componente libertaria –como el movimiento zapatista o el comunalismo venezolano-, procurando tender puentes de acercamiento y confluencia hacia la estrategia de revolución integral.

Cuando aquí y ahora el estado español está desviando el debate político hacia el que llaman “problema catalán”, cuando las élites dirigentes de Cataluña –incluida la izquierda estatista- están “comiéndole el coco” al pueblo catalán con el proyecto perverso y regresivo de crear un Estado propio -tan ajeno a la soberanía del pueblo como el Estado español-, parece oportuno recordar la idea kurda de una nación sin estado, ni propio ni ajeno. Ningún Estado. Como ellos mismos afirman, su experiencia histórica y su crítica al estado-nación les ha llevado a “interpretar el derecho de los pueblos a su autodeterminación como la base para el establecimiento de una democracia de base, sin necesidad de buscar nuevas fronteras políticas”.


Notas:
-Para conocer la propuesta kurda de Confederalismo Democrático, descargar AQUÍ el libro de Abdullah Öcalan.
https://app.box.com/s/eng8h4c2bfpg9gfjtnkd

-Para conocer más sobre el movimiento kurdo de liberación, ir a la web Solidaridad Kurdistán
http://solidaridadkurdistan.wordpress.com/
Mira també:
http://blognanin.blogspot.com.es/2014/01/kurdistan-el-proyecto-de-una-nacion-sin.html

This work is in the public domain

Comentaris

Re: Kurdistán, el proyecto de una nación sin Estado
04 gen 2014
El mateix dret te Catalunya a assolir l'independencia que el Kurdistan. El que passa es que als espanyols de caire "llibertari" els hi fot el tema de Catalunya independent i lliure del jou castella ja que obviament molts Han vingut d'alla de la meseta i que coi ja que encara tenen derecho de conquista, potser no tots pero la majoria Si. Aixo si solidaris de boquilla amb tothom.
Re: Kurdistán, el proyecto de una nación sin Estado
04 gen 2014
XD m'encanta com alguns progres espanyols s'aferren a una proposta (confederalisme democràtic) del Kurdistan que no acaben d'entendre ni de conèixer exactament, però pensen que com que surt la paraula "confederació", igual es pot exportar com a intent d'evitar la ruptura de la seva estimada Espa... perdó, Ibèria, que Espanya no queda progre.
---


La lluita per la independència al Kurdistan és duríssima, ja des dels anys 20 del passat segle XX (amb la mateixa conformació territorial de la regió i l'aparició de nous estats, els kurds se'n queden sense un propi).

La proposta doncs neix quan el PKK, després de moooooltes revoltes i una repressió que no coneix cap altra nació ocupada al món, té la constatació (repeteixo, després de diverses derrotes militars) que NO SERÀ POSSIBLE derrotar a cap dels 4 estats que l'ocupen i el tenen partit. Recordem que feia Turquia als 90 amb els kurds, i que feia mentrestant en Sadam Hussein i el seu amic Alí el Químic...

Així doncs, entenen que la proposta FACTIBLE a curt termini passa per una confederació de territoris, sense trencar del tot amb els estats dominants. Naturalment, a la renúncua mai se li diu tal, i es fa servir fraseologia revolucionària: "comunes", etc. Passa igual que al País Basc: després de constatar que no és possible obligar militarment a l'estat a negociar, no diran "hem estat derrotats, canviem d'estratègia", sinó que parlen de "ressolució del conflicte", de "procés unilateral" i termes similars, o no?

D'igual manera, que la reivindicació principal de EH Nord sigui "autonomia pròpia", també per l'esquerra abertzale, NO vol dir que l'esquerra abertzale NO vulgui la independència del nord, sinó que a curt termini allò que la predisposa en una situació òptima per assolir-la és dotar-se primer d'institucionalització autonòmica pròpia.


De totes maneres, la situació a la zona ha canviat (Síria, etc.) ja veurem si en poc temps no veiem una certa "relectura" de la seva proposta. Perquè avui en dia una part del Kurdistan (la que està sota domini siri, molt petita certament en comparació amb la turca, però bé)és més a prop que mai d'assolir la independència.


PS: Si voleu informació i dades del Kurdistan i no només fixar-se en escrits que arriben "mastegats", aquí hi ha prous enllaços: http://www.nationalia.cat/ca/noticies/276
Re: Kurdistán, el proyecto de una nación sin Estado
04 gen 2014
El Kurdistán debería dejar de lado las aspiraciones nacionales burguesas y centrarse en impulsar la lucha de clases en Turquía.
El movimiento de liberación nacional kurdo es un sub-producto de las subvenciones de Artur Mas a Tv3, Òmnium y la CUP.
He dicho.
Re: Kurdistán, el proyecto de una nación sin Estado
04 gen 2014
Visca la lluita per l'alliberament nacional del Kurdistan! Visca la lluita per l'alliberament nacionla dels Països Catalans!
Re: Kurdistán, el proyecto de una nación sin Estado
04 gen 2014
Pep mira que eres tontorrón
Re: Kurdistán, el proyecto de una nación sin Estado
04 gen 2014
efectivament el "problema catalan" com diu, presenta unes condicions notablement diferents al moviment kurd, per lo tant no crec que la seva comparació sigui encertada. no es pot dir que al poble català se li estigui menjant el coco, o és que pensem que la gent és curta de mires...

si bé trobo que l'interessant de l'article és la defensa de la causa kurda, penso que aporta molt pocs arguments teòrics en contra de l'Estat i en algunes frases cert to profètic.

col·lectius anarco-independentistes fa temps que defensen postures similars, així com al meu entendre la democràcia inclusiva podria ser un bon programa, però penso que no deixa de ser socialisme o comunisme -amb un matís més llibertari-.
Re: Kurdistán, el proyecto de una nación sin Estado
04 gen 2014
Crec que els únics models veritablement socialistes/comunistes han de ser llibertaris, és a dir, basats en la sobirania/llibertat dels pobles/comunitats i no en el poder autoritari dels Estats.

Pots explicar el que dius sobre la democràcia inclusiva?
Re: Kurdistán, el proyecto de una nación sin Estado
05 gen 2014
Però no us n'adoneu? la renúncia a ser estat REALMENT no ve motivada per una sobtada reconversió a l'anarquisme, això és part de la propaganda teòrica.

La renúncia a l'estat kurd ve de la certesa (o almenys la que hi havia als 90) que si seguien per aquest camí, el de lluitar per un estat separat, Turquia i Iraq serien IMPLACABLES (es va arribar al genocidi ètnic perqui no ho sàpiga).


Vaja, jo sóc el primer que trobo interessant la premisa de "podem viure sense estats?" segurament la resposta és SI, molt més idílic. Però MENTRE L'ENEMIC en tingui un, que és sinònim de maquinària de guerra, tu no pots prescindir del teu. Si tu "hi renuncies" sabent que els 4 estats que t'esquarteren no ho fan, no parlem d'anarquisme, sinó d'acomodament a un status quo.


La proposta real es tradueix en una espècie de 4 "autonomies" confederades entre elles, formant una unitat territorial però sense trencar amb els estats opressors, aviam si així aquests ho permeten.
Re: Kurdistán, el proyecto de una nación sin Estado
05 gen 2014
Em fa gràcia els típics arguments de que els detractors de la creació d'un estat català són espanyolistes o no volen la ruptura d'Espanya ("ibèria per ser més progre") i xorrades per l'estil . És que penseu que només es pot ser una cosa o l'altre? En sèrio no arribeu a una complexitat de pensament més enllà d'aquesta dicotomia rància, simplista, i (QUINA CASUALITAT!!) que coincideix perfectament amb el discurs dels medis -tant catalans com espanyols-??

Si els llibertaris que anem en contra de l'estat en totes les seves expresions, de les estructures heterònomes i de les estratègies dirigides a legitimar aquestes estructures, hem de creure, com diuen molts de l'esquerra indepe "radical", que la creació d'un Estat és el pas intermig i necessari per arribar a una veritable autogestió de les nostres vides, discurs que surt de boques que es dediquen a repetir les merdes amb les que ens adoctrinen des dels mitjans de comunicació de masses, com podem creure que podrem construir res junts si ni tan sols som capaços de pensar per nosaltres mateixes???
Re: Kurdistán, el proyecto de una nación sin Estado
05 gen 2014
X, "marhuenda de les cup", quan et paguen per estar per aquí tot el sant dia donant la brasa? será amb part del 800.000 euros que us ha donat l´Estat??
Re: Kurdistán, el proyecto de una nación sin Estado
06 gen 2014
quan es va començar a parlar de la Democràcia Inclusiva em va semblar molt positiu -i sobretot que es tractés des de les jornades per l'Autogestió de l'ICEA, on van parlar teòrics com el Fotopoulos. Actualment no he seguit els avenços dels grups d'estudi i d'acció, del RADI, etc. Però penso que és positiu per aportar nova teoria i praxis, si més no per afiançar més lo existent o per crear vincles i unir fronts diferents teòrics o ideològics
Sindicat Terrassa