Imprès des de Indymedia Barcelona : http://barcelona.indymedia.org/
Independent Media Center
Notícies :: laboral
Creative Commons: el capitalisme SALVATGE
15 oct 2011
Si el capitalisme industrial es va basar en la mà d'obra barata, el cibercapitalisme amassa fortunes gràcies a la mà d'obra gratuïta. Per a aconseguir-ho, posa en marxa muntatges com Creative Commons per estendre la idea de que renunciar als teus drets i treballar gratis és “guai” i “modern”.
google-money.jpg
Creative Commons és una llicència per la qual el creador d'una obra renuncia, voluntàriament, a algun dels drets que li pertanyen per llei. Malgrat que hi ha molts tipus de llicències Creative Commons, tot es basa en la idea de renunciar als teus drets econòmics: treballar gratis.

El consell d'administració de Creative Commons (http://creativecommons.org/board), format principalment per empresaris, advocats, i membres de fundacions controlades per les grans corporacions multinacionals, és una mostra de quin son els interessos als quals serveix. Google, YouTube, Flickr, Wikia, MacMillan i altres corporacions similars, que basen el seus beneficis multimilionaris en la explotació del treball creatiu no remunerat, son les que promouen Creative Commons i organismes similars, que – quina casualitat - es dediquen a promoure la idea de que és bo renunciar a drets, i que el treball creatiu no ha de ser remunerat.

Son les empreses que volen que “comparteixis” les teves creacions, les teves fotos a Flickr o els teus vídeos a YouTube o que treballis per les seves webs de manera “col·laborativa”. Així, obtenen tràfic, vendes, publicitat, posicionament i ingressos multimilionaris que, en canvi, no pensen “compartir” amb tu.

Per al seu model de negoci, totes les limitacions a la explotació i drets dels treballadors a la seva obra son barreres qua cal destruir, i amb aquest fi destinen ingents quantitats a propaganda i lobbies. L'any 2008, per exemple, Google va destinar 1,5 milions de dolars a Creative Commons. Però (en coherència amb el seu missatge que a internet el treball ha de ser gratis) han aconseguit també la “col·laboració” gratuïta d'alguns internautes que, desconeixent els interessos que hi ha al darrere, promouen de bona fe models com el de Creative Commons, molt lucratius per als seus promotors, però nefastos per a la societat en el seu conjunt.

Cada any desenes de milers de llocs de treball son destruïts al nostre país. No es tracta solament de creadors de continguts, també tota mena de tècnics, administratius, periodistes, dependents de videoclubs o botigues de discos, informàtics, transportistes i un llarg etcètera. L'augment de l'atur fa que els que treballen hagin d'acceptar condicions més i més precàries per por de perdre la feina. I els aturats deixen de pagar impostos, la qual cosa dóna lloc a retallades socials. Atur, precarietat i misèria.

Mentrestant, les grans multinacionals del cibercapitalisme acumulen fortunes cada cop més estratosfèriques. Google, per exemple, només en els darrers tres mesos, ha obtingut uns 10.000 milions de dólars (http://investor.google.con/earnings/2011/Q3_google_earnings.html)

Aquesta pèrdua de llocs de treball no seria greu si se'n creessin d'altres de nous a internet. Però no. Les multinacionals que pretenen fer-se amb el control de la xarxa volen ser les úniques a obtindre'n beneficis. Per a ells, tots els demés hem de “col·laborar” i “compartir”. Res de feina remunerada a internet, ja que “aquesta és la realitat de les noves tecnologies” a la qual ens hem d'adaptar de manera submissa.

Però això no és cert. Una altra internet és possible. Cal fer front al control de la xarxa, de les nostres dades i de les nostres vides per part de les grans multinacionals. Dir prou al model de Google i el seu Creative Commons i construir una internet dels treballadors, on tothom rebi la compensació que li pertoca per la seva feina, i que generi llocs de treball en lloc de destruir-los.

This work is in the public domain

Comentaris

Re: Creative Commons: el capitalisme SALVATGE
15 oct 2011
Jo que crec que un Creative Commons és "renunciar a drets" com has dit, sinó de "renunciar a restriccions per als usuaris finals".

El Creative Commons em permet a mi fer un llibre i donar-te a tu (usuari final que no has participat de la creació del llibre) a fer fotocòpies, agafar algun dels meus capítols sense cap problema legal, etc... però JO sóc l'autor i JO decidisc si vull comercialitzar-ho o no.

Ni han quatre tipus principals de llicències CC, una de les quals, si JO vull és: NON COMERCIAL.

Crec que el teu article no és del tot correcte.
Re: Creative Commons: el capitalisme SALVATGE
16 oct 2011
Menuda manipulación más burda, para justificar los derechos de autor. Nadie te obliga a utilizar todas esas estupideces de "compartir" por la red. Se comparten las cosas a través de una comunicación y un conocimiento con las personas, y no por conacto virtual, sin saber si quien está al otro lado, es mínimamente afín para poder compartir algo...
Las producciones libres, son eso de libre circulación sin ánimo de lucro, por lo que si yo cuelgo en la red algo que es utilizado por una de esas multinacionales para enriquecerse, es denunciable, pues violan precisamente uno de los acuerdos de ese tipo de licencia.
Si lo que estás buscando es un puesto en la SGAE, le estás dando falsos argumentos gratuitos para manipular a la población, o sea, arma de destrucción masiva de cultura popular sentimiento crítico y de seres inteligentes...
Sólo estoy de acuerdo en la cuestión de la protección de datos, pero para eso habría que empezar por cambiar los sistemas operativos que utilizáis y que son red para compartir todo tipo de "virus" que necesitarán de los antivirus de esas multinacionales y por tanto de dar datos para salvaguardarlos. Es como los bancos o las multinacionales on las que nos obligan por imperativo legal a trabajar, piden tus datos, te hacen firmar el documento de protección de datos, para luego venderlos a otras empresas menores según clasificaciones de edad, sexo, estudios, zona de residencia, ocupación laboral, etc...
La pérdida de puestos de trabajo, tiene cierto paralelismo con el paso de la época industrial a la tecnológica y la cuestión aquí estribaría en que las nuevas tecnologías reportasen un beneficio a la población y no a los empresarios, en oportunidades de estudio (que no sólo como formación para el puesto de trabajo), tiempo para dedicar al entorno, al ocio, al ejercicio, al cuidado de la naturaleza, etc...
Has querido justificar algo que no es cierto, con algo que sí que lo es, dando una visión un tanto catastrofista. Si es un acto deliberado, eso se llama manipulación. Si no es intencionado, se podía pensar como una falta de información.
Re: Creative Commons: el capitalisme SALVATGE
16 oct 2011
El Copyleft (on també s'inclouen llicències CC) no és una renúncia sinó una formalització de la voluntat de l'autor.

L'autor hauria de poder fer el què vulgui amb la seva obra, i també ha de poder publicar-la en propietat pública sense que ningú altre (com una editorial o un especulador) s'apropii de la mateixa.

El Copyleft és un enfocament de la propietat pública enfront a la propietat privada, des del punt de vista de què la propietat privada (o privativa) sol consistir en privar la gent de l'accés a la cultura o a l'ús dels recursos.
Re: Creative Commons: el capitalisme SALVATGE
16 oct 2011
En la linea de los anteriores comentarios:

- Las licencias cc pretenden ofrecer a los que producen (músicos, escritores, programadores, etc...) tener el control total sobre su obra en algunos aspectos en que hasta ahora era la editorial la única con voz y voto.

En este sentido celebro que se hayan creado licencias que permitan a las personas manejar opciones que las corporaciones de toda la vida ni siquiera consideraban.

COincido con el creador de este articulo en que algunas grandes corporaciones con un modelo de negocio muy cerrado se aprovechan de estas licencias o ignoran las obligaciones que generan. Digo esto pensando en youtube, google, facebook y estas cosas pero sobretodo en la televisión que cada vez mas hace uso del contenido de la red sin la mas mínima consideración sobre los derechos de lo que emiten.
Re: Creative Commons: el capitalisme SALVATGE
16 oct 2011
Para @Internet_Lliure i para @Dani:

Una cosa és que una televisió agafe un vídeo o foto o text d'un llibre meu.
I una altra cosa és que els Creative Commons, com a part del moviment Copyleft, siga capitalisme salvatge.

En el primer cas es tracta de reapropiació ilegal.
En el segón cas, no estic d'acord. Aquest article és amarillista, sensacionalista i incorrecte.

Visca el CREATIVE COMMONS, EL COPYLEFT I EL GNU!!!
Vsica la CULTURA LLIURE!
Re: Creative Commons: el capitalisme SALVATGE
16 oct 2011
Realment la barra dels capitalistes i les seves terminals de propaganda és increïble. Ara ens diuen que els treballadors no han de cobrar perquè això seria "propietat privada" i perquè així es facilita l'accés a la cultura: De la mateixa manera que retallen els sous a metges i professors i diuen que és "per a fer possible l'estat del benestar". Quina serà la pròxima putada? Dir que els treballadors de la construcció també han de treballar gratis per afavorir "el dret a l'habitatge"?

En canvi, els que promouen aquesta mena d'enganys i fal·làcies no renuncian als seus drets ni ens donen accés a les seves propietats, ni treballen a canvi de res. I en canvi pretenen que els altres ho fem.

Per exemple, Catherine Cassserly (presidenta de Flickr i membre de la direcció de Creative Commons) que ha dedicat més de 100 milions de dólars a "promoure la eficàcia i la efectivitat de compartir el coneixement". Cosa comprensible, tenint en compte que la seva empresa, basada en CC, està valorada en 4.000 milions de dólars. (http://www.markevanstech.com/2008/05/08/is-flickr-worth-4-billion/). Ha de convèncer i enganyar molta gent per a que el seu negoci funcioni.

Ja n'hi ha prou d'enganyar el poble
Visca la CULTURA LLIURE!!
Morin les MULTINACIONALS QUE LA VOLEN DESTRUIR, EL CREATIVE COMMONS I L'ESCLAVISME DEL SEGLE XXI!!
Re: Creative Commons: el capitalisme SALVATGE
16 oct 2011
Que de la cultura libre se quiera hacer negocio, no significa que lo sea. El sistema quiere reintegrar todo lo que no controla, y la cultura libre, todavía no está bajo su control total, en cuanto lo esté, dejará de ser libre por muy CC que sea.
Estas anticipando unos hechos que son importantes mantenerlos siempre en alerta, pero por otra parte, lo que se desprende de tus comentarios, es la necesidad del derecho de autor, equiparando autor, editor o torturador, a trabajador. El llamado arte, que es el ámbito principal desde el que se reclaman los derechos de autor, por lo general, no es un ámbito de clase trabajadora. Un albañil que construye una casa, tiene derecho a cobrar por su trabajo, pero eso es en la sociedad en la que se vende la fuerza de trabajo y por tanto el capitalismo. Y es ahí donde intentas confundir, haciendo pasar capitalismo con derechos, por anticapitalismo... Además, el albañil que cobra por su trabajo, construir un edificio por ejemplo, no cobra cada vez que se hace uso del edificio, ni tampoco cuando vienen visitas a ver a los propietarios o inquilinos... Eso es lo que hacen quienes reclaman los derechos de autor.
Si no es eso lo que pretendes, deberías de argumentarlo de otra manera, pero me temo que no tienes otra manera. Flickr se puede ir a paseo y nadie te obliga a utilizar sus servicios. Internet, es como el televisor. Si te molesta, desconéctalo, nadie te pide que lo utilices, pues cada vez que lo haces, muchas empresas multinacionales y transnacionales se están beneficiando del uso que tú también haces.
Harakiris, en otra sección por favor!
Sindicat Terrassa