Imprès des de Indymedia Barcelona : http://barcelona.indymedia.org/
Independent Media Center
Calendari
«Agost»
Dll Dm Dc Dj Dv Ds Dg
      01 02 03 04
05 06 07 08 09 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

No hi ha accions per a avui

afegeix una acció


Media Centers
This site
made manifest by
dadaIMC software

Veure comentaris | Envia per correu-e aquest* Article
Notícies :: globalització neoliberal : corrupció i poder : ecologia : educació i societat : altres temes
¿Sabías que la muerte de muchos aparatos está programada?
06 gen 2011
El documental Comprar, Tirar, Comprar desvela la obsolescencia programada de todos los bienes de consumo. Se estrena el domingo en La 2 de TVE a las 22.00.
Una impresora que de repente deja de funcionar, una bombilla que se apaga al cabo de 1.000 horas de funcionamiento, ni una más, un Ipod cuya batería se muere de repente, sin solución posible por parte de Apple mas que comprar uno nuevo, unas medias de Nylon que ya no duran toda una vida, como dice el anuncio…

La entrada de Occidente en la sociedad de consumo en los años veinte, por la puerta de Estados Unidos, aprendió una lección vital: el crecimiento económico solo puede mantenerse con el consumo, y éste no aguanta si los productos duran toda la vida. Así que las compañías, empezando por los fabricantes de bombillas como Philips y Osram, decidieron en secreto programar la obsolescencia de sus productos. De una bombilla que duraba 2.500 horas se pasó a toda una industria que vendía lámparas con una duración de no más de 1.000. El cártel de fabricantes de bombillas fue denunciado y terminó en los tribunales, sin gran éxito, porque el hábito ya estaba instaurado.

Como las bombillas, cientos de productos tienen una muerte programada para empujar a una nueva compra. “En realidad, todos”, explica Joan Ubeda, productor del documental “Comprar, tirar, comprar” que ha realizado la alemana Cosima Dannoritzer. El documental parte a Estados Unidos, cuna del consumismo, hasta Francia, donde se recogen testimonios del cada vez más aclamado descrecimiento, que proclama el parón del consumo, hasta Ghana, vertedero legal e ilegal de miles de toneladas de ordenadores y otros aparatos electrónicos que terminan su vida en esta tierra.

Sus autores dicen que quieren con su obra, en la que han participado cinco televisiones europeas, abrir el debate sobre la necesidad, en plena crisis, de consumir hasta el infinito para mantener el supuesto progreso y que no se caiga la sociedad de consumo.

Desde la primera bombilla en serie hasta el IPOD, la obra muestra la obsolescencia programada como una técnica asumida por la industria. Es el caso del IPOD de Apple. Tras la muerte de la batería de este dispositivo al cabo de 18 meses, varios consumidores decidieron ir a los Tribunales en Estados Unidos para denunciar esta práctica de una empresa que además expone sin rubor su compromiso medioambiental. El caso no llegó a juicio, pero sirvió para que miles de usuarios se conectaran a través de las redes sociales y de foros compartiendo estas prácticas empresariales.

Dice su realizadora que pudo visitar durante el rodaje del documental en Alemania, a una veterana periodista que aún conserva una vieja media de nylon de aquellas que sí duraban para toda la vida, antes de que la industria aprendiera que así no llegaría lejos. Esta media y una bombilla de 100 años que aún vive en Estados Unidos son seguramente los dos únicos bienes de consumo hechos para durar.
Mira també:
http://www.rtve.es/television/documentales/comprar-tirar-comprar/

This work is in the public domain

Comentaris

Re: ¿Sabías que la muerte de muchos aparatos está programada?
06 gen 2011
Si el voleu en català l'altre dia el van passar al Sense ficció. Molt recomanable.

http://blogs.tv3.cat/senseficcio.php?itemid=36638
Re: ¿Sabías que la muerte de muchos aparatos está programada?
06 gen 2011
Si te'l vols baixar d'algú que el va gravar de la TDT, vés a:

http://web.totsrucs.cat/index.php?pagina=elinks&veure=temporada&id=2668

i busca'l i te'l poses al teu programa P2P
Re: ¿Sabías que la muerte de muchos aparatos está programada?
06 gen 2011
Aquest documental tracta d'un tema interessant però des d'una perspectiva molt sistèmica. En altres paraules, és una pseudo-critica barata dels mals dels sistema actual, amb completa connivència amb els valors, les institucions i els agents que han condüït a l'absurditat de la producció contemporanea i al desastre ecològic...

Como tota la propaganda televisiva, és una "justificació" encoberta de la catastrofe cotidiana, això si, en aquest cas, disfressada amb un toc "crític".
Re: ¿Sabías que la muerte de muchos aparatos está programada?
07 gen 2011
Salut propaganda "crítica", m'agrada la crítica de la crítica, cal repensar-nos. Però no entenc la teva, bé, l'entenc, però quin discurs proposaries alternatiu al decreixement?
Re: ¿Sabías que la muerte de muchos aparatos está programada?
07 gen 2011
Els discursos que s'engloben sota la paraula "decreixement" són sovint força diversos i fins i tot contradictoris entre ells. Això es deu a que el decreixement no és un moviment social amb fins i mitjans comuns, sinó una paraula per trencar amb la ideologia del creixement i provocar el debat sobre l'absurditat del creixement pel creixement.

Ara bé, com deia, molta gent diversa pot utilitzar la paraula "decreixement" i amb fins i mitjans polítics molt diversos. Així, en aquest docuemntal, s'agafa la vessant menys antisitèmica...

Latouche mateix té una mutiplicitat de discursos contradictoris entre ells en el seu llibre "La apuesta por el decrecimiento"... I en aquest documental televisiu, obviament, agafen la vessant menys radical del seu discurs.

Per a un discurs crític amb el sistema (i crític amb el creixement que li és inherent) i que proposa una alternativa coherent i desitjable, trobo bastant encertats aquests dos artícles:

Democràcia Inclusiva i Decreixement
http://www.democraciainclusiva.org/txt/didec.pdf

Es el decrecimiento compatible con la economia de mercado?
http://www.democraciainclusiva.org/txt/decmerc.pdf

salut!

Ja no es poden afegir comentaris en aquest article.
Ya no se pueden añadir comentarios a este artículo.
Comments can not be added to this article any more

Sindicat