Imprès des de Indymedia Barcelona : http://barcelona.indymedia.org/
Independent Media Center
Notícies :: globalització neoliberal
[ElTriangle] La "Caixa" explora convertir-se en Banc durant 2011
21 des 2010
La Caixa estudia convertir-se en un banc durant el primer trimestre del 2011, segons avancen aquest dimarts El Periódico i Público. L'opció, estudiada per l'entitat des de fa temps, està contemplada en la nova llei de caixes, aprovada pel Govern l'estiu passat i auspiciada i negociada pel mateix Isidre Fainé en la seva condició de president de la patronal del sector, la CECA. La norma permet traspassar tot el negoci financer de la caixa a un banc, del qual l'entitat seria en un principi l'únic accionista. En cas que es confirmés l'operació tal com s'està plantejant en aquests moments, Criteria, el hòlding de participades de La Caixa, dependria orgànicament del banc, no de la caixa.

Si posteriorment va donant entrada a altres inversors (bé de forma directa, bé a través d'una hipotètica sortida a la borsa), l'entitat podria mantenir la condició de caixa sempre que conservés més de la meitat del capital. També podria convertir-se en una fundació de forma voluntària (una opció ben vista), o obligatòria, si baixa del 50% de les accions.Aquesta fundació, en què hi hauria presents els grups d'interès actualment representats a l'entitat financera, es dedicaria a gestionar l'obra social amb els dividends obtinguts per la participació en el banc i seria l'encarregada de garantir la pervivència dels principis fundadors de l'entitat.

La caixa catalana està sospesant fer aquest pas endavant per prendre la iniciativa davant un futur que serà radicalment diferent per a les caixes. Els nous requisits internacionals de capital i liquiditat, coneguts com a Basilea III, obligaran les entitats a captar una quantitat ingent de recursos externs de manera escalonada fins al 2019, cosa summament complexa per a les caixes en la configuració que tenen actualment (no compten amb accionistes) i davant la brutal aversió al reg dels inversors. No seria així per a un banc, sobretot de les dimensions i la solvència de La Caixa.

T.D.

0

Font: El Triangle

This work is in the public domain

Comentaris

Que diferencia hay entre una caja y un banco? ¿que no son lo mismo, porque?
21 des 2010
Según la ley "la caixa" es una sociedad sin ánimo de lucro :



BANCOS

Los bancos son sociedades anónimas con un capital social no inferior a 3.000 millones de pesetas desembolsado íntegramente en efectivo mediante fundación simultánea y duración indefinida.

Una participación significativa en una entidad de crédito es aquella que alcance de forma directa o indirecta, al menos el 5 % del capital o de los derechos de voto de la entidad, o bien sin llegar a ese porcentaje, permita ejercer una influencia notable en la entidad.

Toda persona física o jurídica que pretenda adquirir una participación significativa deberá informar previamente de ello al Banco de España, indicando la cuantía de dicha participación, los términos y condiciones de la adquisición y el plazo máximo en que se pretenda realizar la operación.

CAJAS DE AHORRO

Son entidades sin ánimo de lucro cuyos beneficios, una vez destinadas las cantidades correspondientes a reservas y provisiones, han de dedicarse a actividades benéfico-sociales. La ley de Cajas de Ahorro de Castilla y León establece en su artículo 2º: ... se entenderá por Caja de Ahorros, con o sin monte de piedad, la entidad de crédito sin ánimo de lucro, de naturaleza fundacional y carácter social, no dependiente de otra empresa, institución o entidad.”

La mayoría de las cajas de ahorro han sido promovidas por personalidades o instituciones locales, en algunas ocasiones, y en otras, por miembros de organizaciones católicas, para luchar contra la usura que sufrían los menesterosos y los pequeños agricultores en los años de mala cosechas, cuando caían en manos de los prestamistas y los banqueros privados. El origen de estas entidades son los montes de piedad.

A partir de la entrada en vigor del Real Decreto 2290/1977, las Cajas de Ahorro pueden realizar las mismas operaciones que las autorizadas a la Banca privada.

Como las Cajas de Ahorro no tienen accionistas y son entidades sin ánimo de lucro, la normativa reguladora estableció que destinaran la totalidad de sus excedentes que no hayan de ingresar en sus reservas a la financiación de obras benéfico-sociales.

Las Cajas de Ahorro son fundaciones de carácter privado y no deben ser consideradas como empresas públicas.
Sindicat Terrassa