Imprès des de Indymedia Barcelona : http://barcelona.indymedia.org/
Independent Media Center
Anàlisi :: guerra
¿Conflicto de naciones y/o clases?
18 jul 2010
Vicenç cuestiona el discurso nacionalista, centrándose en el caso catalán, y lo enfoca como cobertura ideológica de las clases dominantes en defensa y mantenimiento de sus privilegios. Documenta su análisis con referéncias históricas y termina haciendo referencia a la situación actual.
Análisis de necesaria lectura ahora que las clases dominantes catalanas están reposicionándose, moviendo ficha, para afrontar la situación de crisis actual. Utilizando el nacionalismo con la finalidad de hacer digeribles los sacrificios a las clases populares, de esta manera gestionarían la crisis sin que se llegara a cuestionar sus propios privilegios y además, en un giro brillante, se atribuirían el papel de salvadoras.
Es una característica de los nacionalismos conservadores y liberales existentes en España (tanto los centrales jacobinos como los periféricos) asumir que todas las clases sociales quedan homogeneizadas bajo la categoría de nación, identificando los intereses de tal nación con los de quienes lideran tales movimientos. De ahí que los nacionalismos sean hostiles al concepto de clase social que –según ellos– diluye el impacto de su propuesta soberanista.
La realidad, sin embargo, es que hay tantas españas como clases sociales hay en España. Y hay tantas catalunyas como clases sociales hay en Catalunya. Por supuesto que las clases sociales dentro de una nación pueden tener intereses comunes, tales como la defensa en la utilización de su lengua y de su identidad nacional, un punto de una enorme importancia en Catalunya. No existe plena conciencia de ello en otras partes de España. La primera vez que me detuvieron en Barcelona fue en los años cuarenta, a la temprana edad de 7 años, cuando le escupí a la cara a un gris –un policía nacional español– por abofetearme por hablar en mi lengua materna –el catalán– tras insultarme, diciéndome: “No hables como un perro, habla como un cristiano”.
Ahora bien, lo que se olvida con gran frecuencia es que, de la misma forma que hay intereses comunes entre las clases sociales de una nación, también hay intereses comunes entre las clases sociales dentro de un Estado con varias naciones. Y la experiencia en España lo demuestra. Las clases dominantes de las diferentes naciones de España se aliaron para derrotar a la República, siendo los nacionalistas conservadores y liberales catalanes de los años treinta los mayores promotores en Catalunya del golpe militar que persiguió con mayor brutalidad la identidad catalana. Como frecuentemente ocurre con los nacionalismos conservadores y liberales catalanes, antepusieron sus intereses de clase a los de la nación.
Por las mismas razones, la clase trabajadora catalana ha tenido frecuentemente más intereses en común con las clases trabajadoras de otras naciones y pueblos de España que con las clases conservadoras que han gobernado Catalunya y España la mayoría del siglo XX. En realidad, el enorme retraso del Estado del bienestar español y catalán se debe primordialmente al enorme poder e influencia que tales clases han tenido a lo largo de nuestra historia sobre el Estado. Ni que decir tiene que España y Catalunya hicieron grandes avances económicos y sociales a partir del establecimiento de la democracia. Pero el gran avance económico no ha sido correspondido con un gran avance social, pues continúan estando a la cola de la Europa social. Así, España, según datos de 2007, es ya la octava potencia económica del mundo, con un PIB per cápita que es el 94% del promedio de la UE-15. Sin embargo, su gasto público social es sólo un 74% del promedio de la UE-15. Por su parte, Catalunya es ya más rica que el promedio de la UE-15, con un PIB per cápita que es el 110% del promedio de la UE-15. Pero su gasto público social per cápita es sólo el 73% del promedio de la UE-15.
La explicación que da el nacionalismo conservador y liberal catalán a este retraso social es que este se debe al déficit fiscal de Catalunya con respecto a España, consecuencia de que los fondos que el Estado central recoge de las personas que viven en Catalunya a través de los impuestos es mucho mayor que los que recibe Catalunya (tras su contribución a la necesaria solidaridad que Catalunya ejerce con el resto de España –y que allí pocos cuestionan–, y tras el pago de los servicios de todo el Estado que corresponden a Catalunya). Este déficit fiscal es considerado excesivo por la mayoría de la población catalana. Ahora bien, los pasos iniciados por el Gobierno de izquierdas de la Generalitat y aprobados por el Gobierno socialista español van en la dirección de corregir tal déficit. Pero lo que no citan los nacionalistas conservadores y liberales catalanes (ni tampoco citó el documental propagandístico que mostró la televisión pública TV3 a favor de la independencia de Catalunya) es que, incluso con la resolución del déficit fiscal, Catalunya todavía se gastaría en su Estado del bienestar mucho menos de lo que le correspondería por el nivel de desarrollo económico que tiene, lo cual requeriría la suma de 2.735 euros estandarizados per cápita más de los que se gasta en su Estado del bienestar (un euro estandarizado es la unidad monetaria utilizada para homologar el poder de compra de países de distinto nivel de vida en la eurozona).
La corrección del déficit fiscal que Catalunya tiene con el Estado central significaría un crecimiento de 965 euros estandarizados per cápita en gastos sociales, pero aún faltarían 1.770 euros estandarizados más para que Catalunya se gastara lo que le corresponde por su nivel de riqueza. Y la causa de que este dinero no se gaste es que ni el Estado central ni la Generalitat lo recaudan, debido al enorme poder de las clases más pudientes (burguesía, pequeña burguesía y clases medias de renta superior) existentes en Catalunya y su influencia sobre los gobiernos, tanto central como autonómico. Esto explica que no paguen los impuestos que sus homólogos en la UE-15 pagan. Lo mismo ocurre en el resto de España,
donde el fraude fiscal alcanza dimensiones extraordinarias y son las rentas superiores las que practican más tal fraude. Según la propia Agencia Tributaria, un empresario en España y en Catalunya declara menor renta que un trabajador.
Y esta es la mayor causa del subdesarrollo social de Catalunya y del resto de España, de la cual no se habla ni en Catalunya ni en España. El enorme dominio de tales clases sociales a los dos lados del Ebro explica que los nacionalismos conservadores y liberales centrales jacobinos y los periféricos (que se oponen en temas nacionales) sistemáticamente se alíen y apoyen políticas fiscales regresivas que benefician a las rentas altas a costa de las rentas medias y bajas de Catalunya y del resto de España.
Mira també:
http://www.vnavarro.org

This work is in the public domain

Comentaris

Re: ¿Conflicto de naciones y/o clases?
18 jul 2010
Un petit matis, i es que quan Catalunya sigui independent, tant de bo en un futur no massa llunya, que ningu dubti que es passaran comptes amb els "pijets" d'aqui. Penseu que ja no tindran la proteccio de l'exercit espanyol, aixi que comenceu a esmolar les eines...
Re: ¿Conflicto de naciones y/o clases?
18 jul 2010
La existencia del nacionalismo catalan se debe a la falta de libertad del territorio.
Es decir, muchos de los nacionalistas catalanes, una vez cubiertas sus ansias de libertad (más autonomia, independencia, etc.), dejarian automaticamente de ser nacionalistas. Una gran mayoria.

Sin ir más lejos, en los discursos independentistas se oye a menudo: "queremos dejar de ser independentistas para convertirnos en hombres libres"

Pues lo mismo se daria con los nacionalistas.
Re: ¿Conflicto de naciones y/o clases?
18 jul 2010
Pregunta:
Anomeni al menys un pais, el qual, despres d'un proces d'independencia i alliberament NACIONAL, ha esdevingut en una societat sense clases?

tic tac, tic tac, tic tac...
Re: ¿Conflicto de naciones y/o clases?
18 jul 2010
A. Camús (una persona d'una talla intelectual enormement més gran que en V. Navarro) s'oposava a la independència d'Algèria (igual que la majoria d'intelectuals francesos "anticapitalistes", menys Sartre) amb un raonament que si bé no era el mateix si que venia a deslegitimar la resistència algeriana (tot i tenir una clara influència comunista) amb arguments que tenen la pretensió d'anar molt enllà, de parlar de coses per enrevassar el tema, de "jugar" amb les classes socials a la seva conveniència per acabar concloent per exemple que les classes populars argelines estaven millor sota dominació francesa i que allò no era cap colònia, només era una "oportunitat" per a Algèria.

El que cal apendre d'això és que en Navarro, per molt que emboliqui, és un espanyol de igualmanera que en Camús per molt progre que fingís ser era un francés.


PS: Només un detall: si voleu reconèixer els que tenen sentiment de culpabilitat per ser pro-espanyolistes dels que no, fixeu-vos que TOTS els primers sempre van escopir algun policia al franquisme, van còrrer davant els grisos i van fer les mil i una en general (sempre segons ells).

I si necessiten dir-se "jo sóc més català que vosaltres" és perquè saben que la seva addessió as Espanya a partir d'argumentacions com aquesta és perquè ho són infinitament menys...
Re: ¿Conflicto de naciones y/o clases?
18 jul 2010
Gracias por repartir carnets a diestro y siniestro. De decidir quién es españolista y quién no, gracias, no sé que haría sin ti.

A parte de eso, ¿te has leido el artículo? ¿demasiada letra? Para qué leer si tienes tu eslógan aprendido de memoria. Ah! y la comparación argelina, buenísima, todavía me estoy riendo.

Procura ser menos anti que te estás conviertiendo en un pro (fascista, claro)
Re: ¿Conflicto de naciones y/o clases?
19 jul 2010
Aquests intelectuals a sou de FAES, haurien de ser vetats a Catalunya.
Que es guanyin les garrofes vomitant mentides a Espanya.
Fora! Fora! Fora!
Pd: Aixo tambe va per el corb negre aquest carronyaire que escriu tot el dia per aqui.
Re: ¿Conflicto de naciones y/o clases?
19 jul 2010
Una cosa, quan es parla de burgesia catalana ja es té present que aquesta és majoritariament pro espanyolista?? i puc dir noms prou coneguts. Aviam si els suposats interNacionalistes en realitat estareu fent el joc a la burgesia local carrinclona...
Re: ¿Conflicto de naciones y/o clases?
19 jul 2010
D de dissentir,

D'acord en lo essencial, però Vicenç Navarro incorre en quelcom molt generalitzat, imperdonableper a algú de la seva cultura política: confondre centralisme conservador amb jacobinisme. El jacobinisme, originàriament impulsor dels ideals revolucionaris, universalistes, ha estat adulterat en el seu significat, fent-lo equivaler a "conservadurisme". AIXÒ, ÉS INACCEPTABLE.

Recomano la lectura d'aquestes dues entrades del bloc d'Òscar Gómez Mera (el primer és de López Arnal i el segón seu) per puntualitzar molt argumentadament el q dic:

http://oscargomezmera.blogspot.com/2010/07/centralismo-y-jacobinismo-sal


http://oscargomezmera.blogspot.com/2010/06/nuestros-padres-jacobinos.htm

Entre el centralisme d'un estat absolutista, usurpador, uniformitzador i reaccionari i una desitjada independència REAL, és a dir, una autèntica ACRÀCIA, hi ha el q varen auspiciar els jacobins francesos en la seva lluita contra els gerondins, contra l'alta burgesia local, contra el CACIQUISME.

Salut, anarquia i lliurepensament!

P.D. per al Termostat que signa com a "Almogaver" (sense accent a la 2a "a"...): si on dius "corb negre carronyaire", volies dir "picot negre", t'informo q dir "corb negre" és redundant (en català, és "corb", Corvus corax, a seques), tots són negres i, a més de carronya, menjen gra, són omnívors. Els picots negres, són exclusivament insectívors. Si vols et puc recomanar alguns llibres (alguns escrits i/o il·lustrats per mi mateix...

De res, un plaer resoldre dubtes i corregir errors a (mal) aficionats a l'ornitologia. Però pots continuar (faltaria plus), cony-fonent corbs amb picots, socialdemòcrates amb ppeppperos de la FAES, la gimnàsia amb la magnèsia i la geodèsia amb la isostàsia.
Re: ¿Conflicto de naciones y/o clases?
19 jul 2010
Per que sera que a la teva boca, les paraules com Independencia, Catalunya, o Accent (nom d'un periodic que haurieu de llegir mes) agafen una mica de gust a merda???
Deixa d'embrutarles, menjador d'insectes espanyolista!
Re: ¿Conflicto de naciones y/o clases?
19 jul 2010
almogàver, no saps les ganes que tinc que a l'escola us comencin a posar treballs.
Re: ¿Conflicto de naciones y/o clases?
19 jul 2010
Ja tinc edat per cardar amb ta mare.
Re: ¿Conflicto de naciones y/o clases?
20 jul 2010
hahahaha,

Últimament demanava en alguns comentaris que el tal almogaver deixés d'escriure, degut a la vergonya aliena que em provoca... no obstant, veient com s'està superant el xicot últimament, crec que prefereixo que continui amb la seva imbecilitat congénita, és d'allò més divertida.

ps: com bon àcrata conscient, també demanaria que els i les independentistes amb 2 dits de front (que n'hi ha) opinessin més i donessin raons, que sinó encara semblarà que l'EI està només plena de gamarusos tan patètics com el sr. almogaver (sense accent).
Re: ¿Conflicto de naciones y/o clases?
20 jul 2010
Com membre de l'EI, moltes vegades sento vergonya aliena per la forma en la qual s'expressa el tal almogàver. Discrepo totalment amb la manera que té de comunicar el que pensa, i en una bona part del fons del que diu. Un altra part del seus discurs la comparteixo i subscric plenament. També comprenc que expressi així la seva frustració i ràbia, ja que ho fa de la millor manera que ell sap, suposo, dintre de les seves limitacions. Ràbia i frustació que tots hem experimentat en un moment o altre, en aquesta humiliació constant que patim com poble des de fa almenys 300 anys.
Però com bon acrata conscient que afirmes ser, suposo que estas d'acord amb que aquest tipus de limitacions també es donen entre els teus correligionaris,( no entrare a valorar en quina proporció...) i en aquests casos segurament tendeixes a ser mes indulgent a l'hora de jutjar-los, i prefereixes creure que és la flor del proletariat plantant cara al sistema, donant via a la seva sana rebel.lia i als seus instints insurreccionals.
Be, doncs. El mèrit o l'encert dels comentaris no l'hauriem de buscar tant en les formes, (tothom hauria de poder expressar-se)com en els fons, i ens hauriem de fixar més en la motivació que hi ha al darrera del que escriu.
Salut.
Re: ¿Conflicto de naciones y/o clases?
20 jul 2010
"Pregunta:
Anomeni al menys un pais, el qual, despres d'un proces d'independencia i alliberament NACIONAL, ha esdevingut en una societat sense clases?

tic tac, tic tac, tic tac... "


Resposta: CAP
Re: ¿Conflicto de naciones y/o clases?
20 jul 2010
"Pregunta:
Anomeni al menys un pais, el qual, despres d'un proces d'independencia i alliberament NACIONAL, ha esdevingut en una societat sense clases?

tic tac, tic tac, tic tac... "


Resposta: CAP
Re: ¿Conflicto de naciones y/o clases?
20 jul 2010
Fins i tot del més tonto dels "meus correligionaris" (expressió que he d'admetre que m'ofén profundament), no he sentit mai crides al genocidi, la discriminació racial/cultural o a l'autoritarisme més profund i feixista que sí deixa anar el tal almogaver. De fet, et proposo un exercici molt simple: si el seu fervor patriòtic-xenòfob fos espanyolista en comptes de catalanista, tothom estaria d'acord en que aquest element és simplement un feixista de la pitjor classe. Ara bé, en nom de Catalunya aquests petits detallets sempre es poden passar per alt.

Sincerament, crec que aquest és el problema dels independentistes; que, abans que res, us considereu nazionalistes i amb tal d'estar sota la mateixa bandera sou capaços de juntar-vos amb elements tant repelents com l'esmentat.

Per molt que un nazi s'autoanomeni anticapitalista -o fins i tot anti-sistema- en canvi, no hi haurà mai cap anarquista que estigui disposat a "subscriure el seu discurs".
Re: ¿Conflicto de naciones y/o clases?
20 jul 2010
Está claro que en indymedia hay una tendencia por parte de autoproclamados independentistas que a parte de sabotear con sus argumentos racistas los artículos o comentarios aquí realizados, se dedican a algo más problemático: a DISTRAER, a trasladar las reivindicaciones al campo cultural, es decir, al del conflicto entre lenguas, identidades... entre individuos de la misma clase social. Sinceramente dudo que sean militantes de la izquierda independentista, me da miedo pensar que éste es el tipo de gentecilla que puebla ese sector. Y da miedo porque siempre se les ha considerado como compañeros de viaje, por lo menos en los 80/90, en numerosas luchas (insumisión, okupación,...). ¿Quizás todo cambió con la llegada de los inmigrantes no europeos a finales de los 90? ¿quizás sudaron de la estrella roja y se centraron en las cuatro barras?. Desgraciadamente tengo esa sensación, y no es gratuita, sale de los textos aquí vomitados por ellos mismos.
Y otra pregunta me ronda por la cabeza, ¿es ahora, cuando la patronal lanza su más duro ataque a las clases populares, cuando se reivindica el echo diferencial? ¿es casualidad?.

Buscad vosotros/as mismas las respuestas
Re: ¿Conflicto de naciones y/o clases?
20 jul 2010
A veure, Ddedissentir, et molesta el català? Perque no expliques aixó mateix, en la llengua del pais on vius (si mes no, del pais on es el web a on estas), si tan multicultural ets?
Es curiós, pero cada vegada em feu mes pena els antinacionalistes, que nomes us molesten els identitarismes si venen d'un bandol i no sou capaços de respectar la llengua i la cultura dels demes.
Si voleu viure aquí (sigui quin sigui el vostre origen)feu el petitisim esforç de expresar-vos en català, si esteu de pas feu-ho saber, i veureu com ningu te cap inconvenient en llegir-vos en castellà. Això si, us contestarem en la nostra llengua.
Sobre el tema del atac de la patronal, trobo que es injust que diguis aixo, quan saps perfectament que l'EI sencera, des-de totes les seves organitzacions, s'esta mobilitzant contra les retallades socials i els acomiadaments en infinitat de campanyes.
Re: ¿Conflicto de naciones y/o clases?
20 jul 2010
R de resposta
I a tu et molesta l'arab? i el castellà? perque sòn llengües que es parlen a catalunya... al teu pais! Ves aquí el problema, en aquesta terra es parlen moltes llengües i serveixen (sino t'ho van explicar a l'escola) per comunicar. Si fas bandera per nomès una d'elles estàs escloent la resta, es aquet el pais qué vols? Doncs ja pots quedar-te el teu pais, jo no el vull!!

"Si voleu viure aquí" Si, clar, ara he de demanar permís per viure al ¿¿TEU???? pais.... no jodas!!

Com pots veure, puc escriure en el NOSTRE idioma, i tu, pots escriure en castellà? No? Doncs nen!! em cago en la teva cultura!!!
Re: ¿Conflicto de naciones y/o clases?
20 jul 2010
Plas-plas-plas,

Gran resposta del Ddedissentir, totalment d'acord. Ara resulta que a Indymedia PPCC t'has d'expressar NOMÉS en Català perquè és la imposició vigent, perfecte! I aquesta gent es fa dir "Esquerra" Independentista? No serà més aviat "Dreta Nazionalista"?

Feu pena, colla de racistes gamarusos.
Re: ¿Conflicto de naciones y/o clases?
20 jul 2010
Sou tan retrassats que l'únic que us fixeu és si l'article o la resposta estan en la vostra puta llengua (i l'anomeno així perquè veient la politització fastigosa que se'n fa d'ella, cada dia la sento menys pròpia) i no arribeu mai a comentar res sobre el contingut del missatge.

Aii indepes, a vegades realment tinc ganes que obtingueu el vostre ridícul Estat només per veure l'ostión que estic segur us donaríeu amb les vostres estretes mentalitats tribals, autoritàries i xenòfobes.
Re: ¿Conflicto de naciones y/o clases?
20 jul 2010
Es clar! Ara haurem d'aprendre arab, per comunicar-nos a casa! Quins collons!!
Tot menys parlar catala!
Vosaltres el que feu es fastic, reis del autoodi.
Us dieu d'esquerres i no sabeu ni de que cony parleu. Jo soc un treballador catala, i d'esquerres, us agradi o no. Jo no soc un intelectualoide com alguns pijos que circulen per aqui.
I escolta, dius lo de "la vostra puta llengua", aprofitan-te de que ho fas anonimament. Dubto que tinguis collons de dir aixo davant de gent que s'estimi aquesta terra i aquesta cultura, i estigui disposada a demostrar-ho, com jo mateix, per exemple.
Re: ¿Conflicto de naciones y/o clases?
21 jul 2010
Aviam si tens tu collons de dir-li a la cara a la gent que "se'n vagi del teu país" com he llegit por ahi, ninyato!

Què sabràs tu de pijos intelectualoides ni d'esquerres, tu com a molt seràs nazional socialista... I sense l'última part, perquè l'únic que fas es escriure bajanades racistes i nazionalistes a tort i dret.
Re: ¿Conflicto de naciones y/o clases?
21 jul 2010
...a vegades penso que les converses les escriuen dos policies darrere el mateix teclat, mentres es descollonen...
Re: ¿Conflicto de naciones y/o clases?
21 jul 2010
nacio, nacional, nacionalisme, internacionalisme, autodeterminació, nacional-socialisme,
totes tenen el mateix sentit politic?
ara poden alguns ser nacionalistes però al tenir un país amb o sense estat però independent, la majoria d'aquests nacionalistes passaràn a ser d'esquerres o de dretes,... per que la nació, el tret diferencial ja serà plenament reconegut i preservat
Re: ¿Conflicto de naciones y/o clases?
22 jul 2010
"la majoria d'aquests nacionalistes passaràn a ser d'esquerres o de dretes,... per que la nació, el tret diferencial ja serà plenament reconegut i preservat"

Nen, la mayoria son ya de DERECHAS y el que no lo sea es el tonto útil de la mayoria.

La nació és una construcció social fonamentada en un discurs racista, escloent i violent.... com TOTS el discursos identitaris on la cultura pròpia és la base d'un futur estat. Que no t'ho van explicar a l'esplai??
Apart, els estat-nació és un invent de fa dos segles que avui no té gaire sentit. Un invent de les burgesies europees amparades en els discursos racistes per tal de que el seu poder econòmic es veiex reflectit en un de polític. Un exemple, sap quina és la diferència entre el danès i el suec?. Això no t'ho van explicar a l'escola??
El tret diferencial ja es plenament reconegut!!! Al menys que, clar, UTILITZIS aquest tret com una eina per posicionar-te per sobre dels teus companys, es a dir, per obtindre una rentabilització d'ell.
Que se os ve el plumero a los paletos con pretensiones!!!
Sindicat Terrassa