Imprès des de Indymedia Barcelona : http://barcelona.indymedia.org/
Independent Media Center
Calendari
«Juliol»
Dll Dm Dc Dj Dv Ds Dg
          01 02
03 04 05 06 07 08 09
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Accions per a Avui
Tot el dia

afegeix una acció


Media Centers
This site
made manifest by
dadaIMC software

Veure comentaris | Envia per correu-e aquest* Article
Notícies :: laboral
Sobre el anarcosindicalismo y los anarcosindicalistas del 2010 y los próximos cien.
28 gen 2010
cnt2.jpg
logosoliredondoletrasrMADRID500px.png
cgt3.jpg
En uno de los innumerables temas que los foros de esta casa tratan sobre el centenario de unos y de otros, y entre innumerables “piropos” que los que nos llamamos anarcosindicalistas nos soltamos, alguien una vez más decidió que tocaba hablar de estrategias para el sindicalismo revolucionario del XXI. Así que si toca hablar de estrategias pues hablamos

El modelo de representación sindical mediante elecciones sindicales.

Me gustaría que, al menos, los partidarios de ir a las elecciones sindicales, si solo es esto lo que nos separa, reconocieran públicamente que en aquellos sitios donde no las hay, y por tanto no hay Comités, la estrategia de la CNT es la más coherente y acertada. Entonces empezaríamos a contar sector por sector el número de trabajadores que se encuentran en esta situación y quizás nos llevaríamos una sorpresa.

El tema de la Unidad Sindical

A mi parecer, si la CNT hoy asumiera el presentarse a las elecciones y unirse para ello a la CGT, poco o nada iba a cambiar el panorama sindical español. A los 3.000 delegados de CGT se le sumarían unos cientos más y punto.

En cambio si los miles de trabajadores de la CGT asumieran el reto que la CNT plantea, sí que creo que el cambio sería muy, pero que muy notorio.

Y no porque fueran a reforzarse númericamente las secciones de los sectores donde hoy la CGT tiene mayor peso (Renfe, Banca, Automoción....), que aquí pocos militantes aportaríamos, sino porque el anarcosindicalismo se convertiría en un referente real, implantado y a la vez poniendo en entredicho el sistema sindical actual en manos de las burocracias de CCOO y UGT., y no como ahora que se pretende ser "alternativa sindical" al igual que I.U. lo es en la política, es decir NADA, Humo, un globo del electoralismo...

Porque, efectivamente, en el camino de estos últimos 30 años, todos nos hemos dado contra un muro. La realidad es mucho más tozuda que nuestros deseos, pero ante ésta, si cabe reflexionar y preguntarse.

¿Qué hacemos y para Qué?.

Si la CNT ha tardado en empezar a poder llevar a la práctica su estrategia sindical, es porque las condiciones de partida no eran buenas: un Sindicato muy mermado de efectivos para tamaño reto. En cambio ahora, poco a poco, se pueden ir viendo resultados.

La CGT, en cambio, a pesar de su mayor implantación, ha tenido que adaptarse al juego, porque teniendo como tiene mayoría en el Comité en algunas empresas no ha hecho nada (que yo sepa y perdón si estoy equivocado) por tirar abajo el sistema representativo, sino que al contrario, pelea por mayores cuotas de representatividad (exactamente como los demás), sean los oficiales, sean los alternativos.

Si por ejemplo en PRASUR (Utrera) una recién formada sección sindical de CNT es capaz de tirar abajo un Comité de Empresa, ¿Por qué no puede hacerlo la CGT después de 30 años de experiencia en estos menesteres? Sencillamente porque no interesa, porque han acabado asumiendo que éste y solo este sistema son el único camino posible, que no sabemos hasta donde podrá llegar, pero desde luego no parece que en los próximos 30 años vaya a suponer el fin de la Hegemonía del tándem CCOO-UGT.

Entonces, ¿Otros 30 años hay que esperar? No creo que la situación de los parados y de los precarios estén como para creer que el Sindicalismo de Comités sean la solución. Es posible que muchos de ellos no vean un Comité en su vida. Quizás ese camino para los de SEAT o los del BBVA haya sido lo mejor aunque lo dudo viendo como se las gasta la patronal.

¿Por qué no son coincidentes las luchas entonces de los que proponen un camino u el otro? Porque en esto (somos todos culpables), somos más de vernos reflejados en siglas, que en vernos reflejados en CLASE.

La CNT puede aportar mucho, pero no somos los únicos ni los mejores. Lo que venga para los próximos cien saldrá de luchas como las de TMB (chapó por la CGT) y las de Lebrija (Chapó por la CNT) y las de los sin nombre, los de los sin siglas, todos con un denominador común, la fuerza y la constancia de los implicados... Esa es la Confederación a la que debemos aspirar, y entre el panorama de lo que hoy hay, creo y por eso milito en ella, que la CNT es lo que más se aproxima, precisamente por ese "encabezonamiento" en no entrar en el juego.

Ese pastel está vendido, y no es nuestro pastel. Ahora, toca demostrar la generosidad de quien busca el encuentro. El Odio hay que dejarlo contra el CAPITAL.

Salud.
Mira també:
http://www.alasbarricadas.org/noticias/?q=node/12820#comment-18018

This work is in the public domain

Comentaris

Re: Sobre el anarcosindicalismo y los anarcosindicalistas del 2010 y los próximos cien.
28 gen 2010
Molt bó el text, qui ho hauria de dir que de dins de la CNT hi ha aquesta capacitat de reflexió, autocrítica i de construcció de posibilitats.
Realment seria un escenari desitjable una mica més d'enteniment entre els sectors anarcosindicalistes.
Re: Sobre el anarcosindicalismo y los anarcosindicalistas del 2010 y los próximos cien.
28 gen 2010
Coincideixo amb l'anterior en congratular-me per la claredat del text, tot i que no en el dubte sobre la capacitat d'anàlisi de moltes eprsones dins del sindicat, dogmàtics trobarem a totes les parts i es tractaria de ser coherentment antidogmàtics.

Si la CNT en els anys en que va ser una eina potent i imprescindible pels treballadors haguessin aplicat alguns dels paràmetres tancadíssims que s'apliquen ara, haguessin estat unan anècdota a la història, com ho som en els nostres dies si no canviem les coses.
Re: Sobre el anarcosindicalismo y los anarcosindicalistas del 2010 y los próximos cien.
28 gen 2010
lo triste es que la cgt esta haciendo algunas cosas donde lxs trabajadorxs tienen el poder de decidir, pero donde CGT es minoritario y la sombra de CC.OO, solo hacen lo que la empresa les pide y segudismo del comite de empresa en lugar de crear luchas y hacer una asamblea fuerte de, donde lxs abrera podamos luchar sin tener que pasar por el comite de empresa.
espero que lxs libertarixs de CGT, empiezen a poner en marcha las luchas asamblearis y dejen de lado a lxs que estan en partidos manipuladores.
salud y anarcosindicalismo
Re: Sobre el anarcosindicalismo y los anarcosindicalistas del 2010 y los próximos cien.
28 gen 2010
Siempre leo con atención todo lo que se expone sobre el anarcosindicalismo.
Yo no soy afiliado a ninguno de ellos (ni, por supuesto, a CCOO ni UGT), pero creo que cualquiera puede reconocer sin esforzarse mucho que absolutamente todas las leyes que regulan las elecciones sindicales, la propia ley de Libertad Sindical, los organismos de medicación, los comités de empresa, los comités de seguridad y salud, la Junta de personal, etc, etc, no son más que meros mecanismos de distracción con la apariencia de que sirven para conseguir justicia en las reivindicaciones de los trabajadores; realmente, daríamos un gran paso si nos diéramos cuenta que no sirven absolutamente para nada: las leyes, por mucho que digan, están hechas a favor no ya de la patronal -que es una parte del sistema capitalista-, sino a favor del sostenimiento del sistema, ya que están hechas por quienes dirigen el sistema.
Por lo tanto, indipendientemente de siglas, hemos de empezar a pensar en que la acción sindical forzosamente ha de ejercerse de otra manera(algunos sindicatos ya no lo pueden intentar porque no se lo creería nadie). Ya podemos imaginarnos cual, ¿no?.
¡Nada de Comités de empresa!. ¡Nada de elecciones sindicales!. No se puede cambiar el sistema desde dentro. Ese juego ya es muy viejo y ya se ha visto que no da resultado. La baraja con la que jugamos los trabajadores es una baraja marcada. ¿Cuanto tiempo más tardaremos en darnos cuenta?. Lo que hay que cambiar es la baraja.
Re: Sobre el anarcosindicalismo y los anarcosindicalistas del 2010 y los próximos cien.
28 gen 2010
La poca presència de la CNT (tot i que va augmentant) en el món laboral no és per culpa de no presentar-se a les eleccions. Considero que hi han tres motius principals:

-Autocrítica: No haver sabut explicar prou bé durant la transició i l'arribada de la "demoràcia" en què consistien aquestes. Cal recodar que les eleccions sindicals provénen del franquisme, i són una eina per desmovilitzar la classe treballadora perquè delegui les seves reivindicacions en professionals del sindicalisme alliberats.

-Cas Scala, terrorisme d'estat contra la CNT. Aquest infiltra un delinqüent comú a la organització, a canvi d'acabar amb ella aconseguirà la llibertat i una suma de diners. Gambín provoca l'atac amb coctels molotov a la sala Scala de Barcelona.

-Escissió del sector anomentat CNT renovada després de perdre per 50 vots a 500, la proposta de presentar-se a les eleccions sindicals en el V congrés (1979). Monta un congrés paralel, el de València. Continua utilitzant les sigles de la CNT fins que un tribunal (desgràciadament) dóna la raó el 1989 a l'anomenada CNT històrica, la CNT renovada passa a anomenar-se CGT.

La CNT tindrà menys afiliació, es calcula que té 20000 afiliats (la CGT en té 60000), però en els conflictes anem fins el final i no deleguem aquests en els professionals del sindicalisme (la CGT tampoc ho fa sempre, cas TMB) Ni pretenem créixer i fer la competència a CCOO i UGT, entrant el mateix joc que ells: eleccions sindicals i subvencions. En els últims anys la CNT està tornant a créixer, després de la crisi dels 90, gràcies a una nova generació de joves que passa de les discussions sobre el puritanisme i els enfrontament personals.
Re: Sobre el anarcosindicalismo y los anarcosindicalistas del 2010 y los próximos cien.
28 gen 2010
Yo encantado de estar con mis compañerxs trabajadores y militantes de base de la CGT.
Claro que quiero que l' anarcosindicalismo se unifique en una sola organizacion, sea cual sea el nombre.
Ahora bien, con que premisas? Para unificarnos tendriamos que tene un mismo planteamiento sindical, y ahora mismo apostamos por distintas formas de hacer sindicalismo.
Leí, que la GCT queria ir reduciendo el poder de los comites de empresa... pero yo no veo esto.
No creeis que es hora de vaciar los comites de empresa?¿
Es ahora el momento idonio, lxs trabajadorxs tiene a los comites ahora mismo como unos vendidos (sobretodo por CCOO y UGT).
Es como cuando aparecio una nueva forma de sindicalismo de base (CCOO) cuando aún estava el sindicato vertical...
Es ahora cuando tenemos k dar una alternativa a este sindicalismo, y su enfermedad se llama comite de empresa y las subvenciones!
Alternativa es esperanza, es cambio, necesitamos ir unidos con una alternativa al actual.
Espero que haya debates sanos!
Viva la anarcosindical!
Re: Sobre el anarcosindicalismo y los anarcosindicalistas del 2010 y los próximos cien.
29 gen 2010
"somos más de vernos reflejados en siglas, que en vernos reflejados en CLASE."

PLAS! PLAS! PLAS! PLAS! I així ens va a tots plegats... A veure si els sectors de cada sindicat que s'han d'aplicar el cuento se l'apliquen.
Re: Sobre el anarcosindicalismo y los anarcosindicalistas del 2010 y los próximos cien.
29 gen 2010
La suerte que tienen los sindicatos es que los obrer@s ya no existen, si no se pondría en evidencia la incapacidad.
Me rio yo de los 20000 de la CNT y de los 60000 de CGT, pero a quién se pretende engañar.
Hoy la jubilación a 67 años, dónde están los comunicados y escritos en contra de eso, no me digáis que con 80000 personas no hay nadie que no haya escrito algo ya.
También me parto con esa nueva clase de jóvenes revolucionarios que están levantando la CNT, sobre todo por los cimientos que se ponen mucho escaparate y poca tienda.
Re: Sobre el anarcosindicalismo y los anarcosindicalistas del 2010 y los próximos cien.
29 gen 2010
La poca presència de la CNT (tot i que va augmentant)

debe ser que augmenta en el mundo virtual porque no se la ve por ningun lado, solo en internet
Re: Sobre el anarcosindicalismo y los anarcosindicalistas del 2010 y los próximos cien.
29 gen 2010
Pues yo creo sinceramente que la tactica de no presentarse a los comites de empresa, fue un error, por dos motivos primordialmente:
1º Esto creo una division dentro de la CNT que evitó cualquier tipo de posibilidad de luchar contra esta imposición estatal. A parte los sindicatos que en un primer momento tambien estaban por la labor, se retiraron finalmente, lo que dejo solo a una CNT dividida en la lucha por el movimientos asambleario.
2º Se tendria que haber replanteado la lucha una vez que se comprobó que no ibamos a poder acabar con este tipo de sistema sindical, y se tendrian que haber buscado los mecanismos que hiciesen de la CNT un sindicato asambleario, aunque se hubiese presentado a los comites de empresa, cosa que por otra parte no hubiera sido muy dificil.
Per claro, salir de una ruptura para al cabo de un tiempo cambiar la decision que provocó esa ruptura, es un contrasentido, y poco dado en las mentalidades de los, que me incluyo, anarquista, es mas, asumir los errores, aunque los mismos sean estratégicos no ideologicos.
Esto a provocado que la CNT quede barrida completamente de las grandes empresas o las que tengan mas de 50 trabajadores o si me apuras, las de mas de 10.
Nos hemos automarginado, y esto a provocado que la CNT deje de ser un referente.
Las secciones sindicales minoritarias y los convenios colectivos extraestaturios no han sido la solucion.
Sin ir mas lejos en mi sindicato no ha habido en los ultimos 15 años ninguna seccion sindical que con este tipo de planteamiento haya durado 3, 4 o 10 años.
Y esto es una obiedad, nos guste o no.
Por otro lado, admitir la critica o los errores no quiere decir que uno este por el sindicalismo que practican los demas sindicatos.
La CNT es unica, para bien o para mal, y una cnt integrada en la lucha sindical, haria mucho daño a los estamentos empresariales y politicos pero mucho.
Tengo que decir, para acabar, que uno de los compañeros que presentaron la ponencia de no presentacion a los comites de empresa y potenciamiento de las secciones sindicales, que pertenecia a la CNT de Valencia, me comento no hace muchos años, este extremo, al ver que esta alternativa no iba a funcionar, nos tendriamos que haber replanteado nuestra accion sindical.
Siempre estamos a tiempo, tan solo hay que proponerlo y debatir, denatir mucho, sin miedos y como hacen los anarquista, con respeto mutuo, capacidad de analisis y asumir como propias lo que puede decir el compañero, por muy al contrario que se este al principio.
Y esto lo dice uno que esta en la CNT hace mas de 15 años
Salut y bueno al menos podemos celebrar nuestros 100 años.
Re: Sobre el anarcosindicalismo y los anarcosindicalistas del 2010 y los próximos cien.
29 gen 2010
¿¿Y si estás a favor de los comités de empresa que haces en CNT desde hace 15 años?? per què no et vas afiliar a CGT? Sona una mica estrany tot això...

Doncs jo crec que la CNT va fer bé al no presentar-se als comitès i en negar-se a delegar les reclamacions dels treballadors en uns soposats representants seus. El problema és que potser no va poder explicar el perquè negar-se a participar a aquests comitès, també és veritat que estava sola en això. Cal recordar que els comitès d'empresa va ser creats pel franquisme per tal d'aturar l'assemblearisme obrer que dificultava la feina a la patronal.

És cert que a la CNT li costa entrar a les grans empreses, tot i que als últims anys ha aconseguit entrar a Mercadona, PC City, grupo Prassur, Caprabo,etc. Poc a poc ens anem fent un lloc.

Sobre l'afiliació, les dades alçistes diuen que la CGT té 60000 afiliats i la CNT 20000. Les baixistes parles de 40000 per la CGT i 10000 per la CNT. En tot cas, si que és innegable que la CNT està millor que fa uns anys (tot i no estar per tirar cohets). El que diu que la CNT no veu que fagi res, doncs no deu sortir de casa i ni tan sols mirar els mitjans de contrainformació. La CNT fa jornades i conferències sobre memòria històrica, control social; ofereix servei d'assessoria laboral gratuït; ha guanyat nombrosos conflictes laborals, com fa poc amb els jardiners de Sant Just,etc,etc.

És cert que la classe treballadora en general no està conscienciada i molt poc sindicada (no només a CGT i CNT), l'estat espanyols és el país amb menys gent afiliada als sindicats. Però tampoc s'ha de caure en el derrotisme i únicament queixar-se per indymedia o qualsevol altre lloc.
Re: Sobre el anarcosindicalismo y los anarcosindicalistas del 2010 y los próximos cien.
03 feb 2010
Per A.

Jo estic a la CNT per que crec que és l'única organització sindical capaç de donar una alternativa a l'estat actual de les coses. A part de ser una organització assembleària i sobre tot un referent per a la classe treballadora.
Però això no vol dir que estigui sempre al 100% d'acord de tot el que és decideix.
La CNT comet un error, i això ho dic sempre als companys del sindicat, bé quan dic que comet un error, és una opinió personal. Aquest és voler definir la seva estratègia sindical utilitzant com a referent la seva lluita contra els comitès d'empresa, i com tu dius, com si aquest referent vulgui dir que estem contra tot el que sigui delegar. Bé en la situació actual si que delegam, perquè no ens presentam, però el sindicalisme de la CNT als comitès d'empresa no faríem un sindicalisme delegat sinó participatiu. Nosaltres no som com els demés sindicats i per tant la forma de funcionar als comitès no seria la mateixa.Com no és sa mateixa forma de funcionar a l'estructura interna del sindicat, no rebem subvencions, no tenim liberats etc.
Per altra banda, torn a dir, que si no participam del sistema de representació, que per altra banda és l'únic implantat per definir quin són els sindicats representatius (pensau que el panorama sindical a canviat molt i per tant ara ja no només hi han 2 o 3 sindicats sinó desenes d'ells) vol dir que no participam de la lluita sindical, o al manco a nivell legal. Torn a recordar que nosaltres no podem firmar convenis, ni participar de cap mena de negociació, a no ser que sigui com a conveni de caire mercantil com són els convenis extra-estatutaris. Aquest és el sistema de representació que hi ha, i s'ha comprovat que no hem pogut tombar-ho, per tant ho participam o quedam com un sindicat sense cap representació ni lluita sindical, que no sigui en la petita empresa.
La CNT lluita per l'assemblea de treballadors, però això no està en contradicció amb els comitès d'empresa i els delegats de personal. Tot depèn de com és fa el sindicalisme i això la CNT pot donar un altre impuls i sobre tot donar un altre matis a com es tindria que fer. Nosaltres també tenim delegats de la secció sindical, els quals podrien firmar a espatlles dels treballadors.
No podem ser il·lússos en el sentit de creure que amb l'afiliació que tenim estem a una bona posició. Tot el contrari, reafirmant les nostres estratègies i estudiant els nostres errors és com serem més forts.
Les opinions diferents ens faran créixer, no tenguis cap dubte.
Salut
Re: Sobre el anarcosindicalismo y los anarcosindicalistas del 2010 y los próximos cien.
03 feb 2010
"però el sindicalisme de la CNT als comitès d'empresa no faríem un sindicalisme delegat sinó participatiu"

Com CGT a TMB Autobusos, vindria a ser, no? Crec que és la via, allà s'ha demostrat que és possible i funciona.
Re: Sobre el anarcosindicalismo y los anarcosindicalistas del 2010 y los próximos cien.
03 feb 2010
En tot cas si decidisim dónar llibertat per participar els comitès d'empresa, hauríem de continuar sent autònoms i sense rebre cap subvenció. No crec que haguéssim de seguir el camí de la CGT de participar els comitès, rebent subvencions i tenint alliberats. Tot i que en alguns llocs com TMB s'ha de reconèixer que són molt combatius. Si és així, jo tampoc estaría en contra de participar als comitès. A més ens podríem acostar als de Solidaridad Obrera i fins i tot a la gent de tendència més llibertària que encara queda a la CGT.
Re: Sobre el anarcosindicalismo y los anarcosindicalistas del 2010 y los próximos cien.
03 feb 2010
Estar clar que la idea de participar als comitès d'empresa no vol dir delegar el sindicalisme combatiu.
Totalment d'acord. Hem de seguir sent autònoms, quin sentit té un sindicat de treballadors que no és pot financiar pels treballadors mateixos, això és indignant.
Tampoc crec que els alliberats siguin cap opció, la CNT tendria que ser el sindicalisme assembleari a les empreses,un sindicalisme combatiu i sobre tot solidari, factor aquest que és molt important avui en dia. Trenca la dinamica de dividir les empreses, el sectors, tots hem d'anar a una, com feim sempre a la CNT.
A part, com dic hem de conservar els nostres trets característics i la nostra base revolucionaria. I que no quedin en bones paraules com passa a la majoria de sindicats de la CGT, que per mi no té rés que per la nostra part tinguem que imitar, amb tot el respecte pels companys de CGT, jo només xer del que he vist, naturalment segur que la majoria de companys de la CGT tenen més en comú amb nosaltres que coses en contra.
Bé tot això s'ha de plantejar als nostres sindicats i com sempre debatre i arribar als consens.
Salut i anarcosindicalisme

Ja no es poden afegir comentaris en aquest article.
Ya no se pueden añadir comentarios a este artículo.
Comments can not be added to this article any more