Imprès des de Indymedia Barcelona : http://barcelona.indymedia.org/
Independent Media Center
Notícies :: criminalització i repressió
Así trabaja la policía antidisturbios
13 abr 2009
"Así trabaja la policía antidisturbios" se redactó para How Stuff Works, una página educativa estadounidense. Aunque las tácticas de represión policial son en su mayor parte idénticas, se han modificado algunos fragmentos para adaptarlo al contexto del Estado español. El resto se ha mantenido según el original.
riot-control-formation.gif
Modernas tácticas antidisturbios

Las tácticas empleadas por la policía para el control de disturbios en el pasado eran muy simples: se basaban en el hecho de que la policía estaba casi siempre mejor armada que los manifestantes. Básicamente consistían en formar una línea y cargar contra la multitud. Hoy la policía sigue estando bien armada y pertrechada, pero las tácticas han avanzado significativamente.

Cuando se produce un altercado, la policía se despliega en una formación en cuadrado con un equipo de mando en el centro. El equipo de mando está protegido por los cuatro costados por líneas de agentes desplegados en grupos de 10 ó 12 agentes. También hay un equipo destinado a efectuar arrestos en el centro de ese cuadrado.

Esta unidad táctica es muy móvil y capaz de adaptarse sobre la marcha a los cambios de la situación. Si una amenaza de repente aparece detrás o a un lado de la unidad, entonces la línea de ese lado se convierte en el frente de la unidad. Todo el equipo antidisturbios puede entonces cambiar la dirección a la que se enfrenta sin necesidad de maniobrar excesivamente. También las líneas pueden cubrirse unas a las otras cuando el equipo se desplaza para tomar una posición avanzada. Si la unidad está siendo atacada, el equipo no se mueve al unísono: una línea de agentes carga mientras las otras proporcionan una cobertura o una pantalla física (con los escudos antidisturbios). Entonces otra línea se desplaza a la siguiente posición para emprender de nuevo una carga, y así sucesivamente.

No se pretende que esta formación sea una muralla impenetrable de policías. De hecho, las unidades antidisturbios dejan por lo común vías de escape a los alborotadores para que corran a través suyo. Los agentes pueden adoptar una posición “pasiva”, en la cual se despliegan dejando varios metros entre uno y otro agente. Así, la multitud puede entonces fácilmente pasar a través de “la red” formada. Si un grupo particularmente activo se desplaza hacia los agentes o éstos detectan a algún sospechoso en concreto que quieran arrestar, rápidamente pueden cerrar los huecos y formar una línea cerrada.

A medida que los agentes se desplacen hacia una multitud, goleparán y empujarán a cualquiera que no responda a sus exigencias de irse del lugar en el momento en que la línea frontal llegue a ellos. Si aún así rechazan moverse, la primera línea se abre paso y sigue cargando; cuando el resto de manifestantes están dentro del cuadrado, la unidad se detiene, la primera línea de agente vuelve a formar y los agentes encargados de arrestar a los manifestantes llevan a cabo su tarea. Una vez han terminado, la unidad puede seguir adelante.


Tecnología antidisturbios

Cuando los agentes antidisturbios se pertrechan para entrar en acción, lo primero que hacen es proteger su cuerpo. El equipo completo, conocido como hard tac, consiste en:

* Casco con visera protectora
* Coraza protectora
* Protecciones en el resto del cuerpo (antebrazos, piernas, etcétera)

La protección corporal está fabricada con Lexan®. Lexan® puede ser a prueba de balas si es lo suficientemente grueso, pero para este uso sólo protege contra los objetos arrojados y la metralla de los artefactos incendiarios caseros.

El arma ofensiva más básica de que dispone el agente antidisturbios es la porra. Normalmente tienen entre 24 y 42 pulgadas (60-107 cm.) de longitud y están hechas de madera noble.

La policía tiene una variedad de balas no letales que puede disparar a la multitud, aunque éstas por lo general son consideradas como “menos letales”, porque cualquier cosa disparada desde una pistola puede ser potencialmente mortal. Sin embargo, los agentes antidisturbios están entrenados para utilizar estas armas de modo que se minimice el riesgo de muerte o heridas graves.


Prevención y conflicto

Las actuales unidades antidisturbios reciben nombres como unidades de gestión de la multitud (EE.UU.), unidades de intervención policial – UIP (España) o Brigada Móbil (Catalunya). En vez de “derrotar” a los manifestantes en la batalla, el cometido de esta policía es sólo el de intentar apaciguarlos, atemorizarlos y hacer que regresen a sus hogares. El uso de la fuerza, incluso de la fuerza no letal, es su último recurso.

El primer paso en la “gestión de la multitud” es asegurarse de que no ha lugar un altercado. Aunque a veces los disturbios estallan por sorpresa, están por lo común vinculados a protestas planificadas y huelgas organizadas. Cuando la policía cree que existe el potencial para que una situación así escape a su control, contactan a los organizadores y líderes de la protesta con tiempo, pactan las reglas que los manifestantes habrán de seguir y designan una zona específica para que la protesta tenga lugar. La policía asigna agentes formados especialmente en esta tarea. El objetivo es que la policía haga notar su presencia y trabaje para que todo el mundo esté a salvo.

Incluso cuando los agentes no están de acuerdo con las opiniones de los manifestantes, están entrenados para mantener una actitud objetiva. Los agentes tratan de no ver a los manifestantes como enemigos. Aunque están entrenados para ser educados con las personas de la multitud, se cuidan de aparentar flaqueza alguna. La policía tiene que ser vista como al cargo de la situación en todo momento, incluso cuando están en actitud pasiva y permiten que la multitud opere con las normas que se pactaron de antemano.

A veces, no obstante, estas medidas preventivas no funcionan, y estalla un disturbio a pesar de los esfuerzos de la policía por mantener a todo el mundo tranquilo.

Si no pueden dominar a la multitud y ésta empieza a emprender acciones consideradas como violentas, entonces la policía cambiará a una actitud más agresiva. Sus acciones aquí reflejan el hecho de que casi todos los disturbios están encabezados por unos pocos individuos que creen que tienen algo que ganar con la confrontación violenta. La mayoría de la gente que acude a ellos sólo lo hace porque está sucediendo algo excitante o son transeúntes que son arrastrados por la mentalidad de grupo. Enfrentados a la posibilidad de arresto o enfrentamiento con la policía, la mayoría simplemente escaparán de vuelta a sus hogares.

El primer paso es simplemente la intimidación. Los agentes antidisturbios permanecen en formaciones cerradas y actúan con precisión militar. Cuando forman líneas de agentes que funcionan efectivamente como barreras, los agentes golpean sus porras contra los escudos, gritan, marchan al paso, conectan las sirenas. El resultado puede atemorizar a algunos de los asistentes, pues parece y suena como si un grupo de agentes armados estuviese a punto de aplastarlos inmisericordemente blandiendo sus porras. La verdad es que este espectáculo está diseñado para espantar a tantos manifestantes como se pueda sin que los agentes tengan siquiera que moverse de su sitio, y ello porque la policía no trata de arrestar a todos los manifestantes, que por lo común les superan en número [por lo que no disponen de la logística necesaria para detenciones en masa]. Sus primeros objetivos son quienes encabezan la manifestación, porque con toda probabilidad la multitud se dispersará cuando quienes la encabezan dejan de animarles o son arrestados.

Cuando se llega al punto en que los agentes se enfrentan a los manifestantes, el objetivo sigue siendo dispersar a la multitud. Una combinación de cargas de agentes con, llegada la situación, el uso de gases lacrimógenos, se emplea para dirigir a la multitud en ciertas direcciones o mantenerlas alejadas de una zona concreta. La multitud por lo general nunca es atrapada en un callejón sin salida: siempre se le deja una ruta de escape, pues el objetivo de la policía es, siempre, poner fin a la manifestación.

Fuente: http://people.howstuffworks.com/riot-control1.htm

Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=YeEsIm-V1ZA
http://www.youtube.com/watch?v=nKFe83lVa4M

This work is in the public domain

Comentaris

Re: Así trabaja la policía antidisturbios
14 abr 2009
Aixo es fals. La policia no vol que la gent surti corrent. Es objectiu prioritari dels antidisturbis tenir controlada en tot moment a la massa. La dispersio incontrolada de centenars o milers de persones (contra qui s'ha carregat) per la ciutat es una temeritat per al seu ordre public. Aqui a Barcelona us l'han colada fins al fons. La Brigada Mobil fa el que li ve en gana amb les manifestacions no legalitzades. Carrega mentre alguns "moderats", "pacifistes", o com vulguin fer-se passar, diuen "no us en aneu". Resultat: centenars de ferits, cap alteracio de l'ordre public, i tan aviat com deixen sortir a la gent del cercle que envolta la manifestacio, cap a casa al llit a descansar de les osties rebudes. Us l'han colada de ple. Surtiu un poc i veureu les reaccions dels manifestants i les consequencies per al control policial. Es una opinio des de Valencia
Re: Así trabaja la policía antidisturbios
14 abr 2009
Gràcies per l'aportació, @, però em penso que l'article, tot i que necessita millores, no perd validesa: amb la dispersió els manifestants -encara que sigui en un perímetre controlat per la policia- perden la força de la massa i deixen de ser una manifestació al centre del carrer per convertir-se precisament en el que ells volen presentar a la premsa: "grups minoritaris radicals". S'ha de procurar mantenir en tot moment la unitat de la manifestació (encara que sigui per permetre a la cua organitzar-se) i recular el mínim possible. De totes maneres, hi haurà que començar a organitzar-se, perquè de manifestacions, em penso, n'hi hauràn moltes, i totes les aportacions seràn ben rebudes.
Re: Así trabaja la policía antidisturbios
14 abr 2009
No se com sera a Valencia, pero aqui funciona ambdues vies. Quan els interesa descongestionar una zona, o dispersar la gent d'un altre punt conflictiu, per qualsevol dels seus interesos, doncs intenten portar la gent cap on els convingui, pero si aixo no es posible,per les circumstancies que sigui, tambe poden dispersarla a hosties que es molt mes facil. Aqui alguns portem molts anys veien com funciona la cosa, i com va evolucionant els darrers anys. Cada vegada hi ha mes control a les manis i ens porten mes encerclats, pero ni ells (ni nosaltres) poden saber amb exactitut quanta gent anira a una mani i amb quina actitut (tot hi que es poden fer uns calculs aproximats). Aleshores segons les posibilitats i el recorreguts, preparen unes quantes estrategies i les apliquen segons es va desenvolupant la mani.
Combinant depenent el tipus de mani, el portar-nos rodejats tot el temps, fent-nos avançar o frenar quan ells volen, o simplement intentant canalitzar el cabdal de gent, controlant els "excesos", fent que pasem rapit o no pasem pels llocs que ells consideren de risc, i portant-nos com si fosim un ramat a les zones mes obertes o mes tancades si el que els interesa es fer detencions, carregar per dispersar o descongestionar un punt.Si la proporcio es molt desfavorable per ells i el ambient es molt tens poden decidir actuar amb contundencia deixant espais per fugir. La decisio que prenen els seus comandaments es la que es pot girar en contra seva si la gent no escapa quan ells volen i es decideix resistir, perque en aquest cas les consequencies, siguin les que siguin, seran normalment mes greus, i seran mes criticades per molta opinio publica.
Pensar que la gent quue entra a indymedia bcn no surt gaire i no sap el que pasa a les manifestacions es una mica prepotent, sobre tot per asegurar-ho desde una ciutat a on hi han menys manifestacions que a Barcelona en termes generals, fins hi tot proporcionalment.
Aixo es un altre opinion desde Barcelona.
Salut
Re: Así trabaja la policía antidisturbios
14 abr 2009
Pensar que la gent quue entra a indymedia bcn no surt gaire i no sap el que pasa a les manifestacions es una mica prepotent, sobre tot per asegurar-ho desde una ciutat a on hi han menys manifestacions que a Barcelona en termes generals, fins hi tot proporcionalment."

D'on heu de sortir es de Barcelona cap a altres llocs, no al carrer a les manifestacions, que se suposa que ja es fa. I mira-ho per on vulguis, pero les darreres manis, exceptuant la dels estudiants que va acabar a Sants, es el somni de tot antidisturbis amb ganes de desfogar-se impunement. Ara us caldria revisar els forums de la Brimo per veure com d'orgullosos n'estan d'aixo. I tot i que a Valencia hi ha menys manis que aqui... fills, amb tota la modestia del mon: us estan colant un model repressiu que es l'enveja de la Policia Nacional. Sincerament, em sembla ridicul encabotar-se en mantenir unida una mani en la que estan unflant a osties a la gent. Que voleu? Martirs? Preocupeu-vos menys de la imatge que donaran els mass media (sobretot si sou conscients que es falsa) i mes de donar un discurs coherent i atractiu a la societat, que es del que depen l'avanç de la lluita. I efectivament, encara que et semble prepotent, ho assegure des d'una ciutat on hi ha menys manis pero amb una militancia que te una visio prou mes clara, d'acord amb les respostes que em doneu.
Re: Así trabaja la policía antidisturbios
14 abr 2009
El que cal és un debat seriós en els moviments socials sobre com dissenyar les manifestacions en cada moment. El que no podem fer és anar sabent que ens trobarem una colla de brètols amb uniforme disposats a apallissar-nos i quedar-nos igual.
Re: Así trabaja la policía antidisturbios
15 abr 2009
@, no tens ni puta idea. Els que vam estar el 18-M vam comprovar que efectivament, el que vol la policia és dissoldre la manifestació a tota costa: per això van deixar algunes de les sortides del Born obertes. S'han donat casos en que els manifestants, gràcies a que s'han mantingut units, han pogut repel·lir la policia i fins i tot desarmar els vehicles. Et deixo el vídeo: http://www.youtube.com/watch?v=zdVquOmFJ0U
Re: Así trabaja la policía antidisturbios
15 abr 2009
Mira, ABC, al teu admirat video la policia s'unfla de detenir a penya i de donar osties cos a cos, on son mes forts i millor armats. Proposes aixo? Jo vaig estar al 18M i un cop envoltada la manifestacio per totes bandes exceptes per dos carrerons del Born, començaren a donar osties cos a cos mentre alguns de vosaltres cridaveu "no us en aneu". Resultat: 140 ferits i una minima resistencia de grups de militants davant de Santa Maria del Mar. Bona feina, esteu fets uns estrategues. Mai la policia havia tingut tantes facilitats per enviar cap a casa als diversos milers de persones que hi havia, i calentets. Pero be, alla vosaltres. Un altre exemple: el 12 d'Octubre. Els mossos deixen concentrar-se a tothom a la plaça de Sants. Podrien haver-ho impedit com han fet altres cops en altres indrets (i es evident que tenen suficients efectius), pero no ho feren per tenir a la gent agrupada i controlada. Comença la mani i a cops ens impedeixen avançar cap a Montjuic (jo tambe hi era). Continuen la carrega? Persegueixen a la gent un cop deixa d'avançar la pancarta? No. Massa arriscat tenir a la massa incontrolada per tot Sants. Deixen que la gent s'agrupi i de seguida l'envolten. S'intenta pujar cap a Montjuic de nou, i una nova carrega ho impedeix. Continuen carregant un cop fan retrocedir a la gent? La persegueixen? No, no i no. Es mes, ara ja havien envoltat la mani i no deixaven sortir a ningu per tenir-nos controlats. Com que des del meu parer es evident tot el que esta passant, no insisteixo mes. Feu el que vulgueu, pero almenys tingueu en compte que potser el "no us en aneu" (que de vegades es correcte) s'estigui utilitzant sense que us n'adoneu per unflar-vos a osties cos a cos i calmar els vostres anims d'enfrontar-vos on tenim avantatge, en la distancia.

Pd: Mira menys manis "antiglobalitzacio", que no responen a la realitat de cap lluita popular d'un indret, son enfrontaments violents artificials sense sentit i a sovint provocats.
Re: Así trabaja la policía antidisturbios
15 abr 2009
Llavors que fem, @? L'única cosa que tenim a la nostra disposició és la superioritat numèrica. Si hi ha una altra alternativa...
Sindicat