Imprès des de Indymedia Barcelona : http://barcelona.indymedia.org/
Independent Media Center
Comentari :: globalització neoliberal
Critica a Naomi Klein
25 abr 2008
Traducción de los Apuntes críticos al libro La doctrina del shok, publicados en el mes de enero, nº 76, del setmanari La Directa.
Apuntes críticos al libro La doctrina del shock de Naomi Klein

En su última obra, Klein critica el capitalismo basado en el libre mercado y a sus principales propulsores como Friedman. Aboga, sin embargo, por un capitalismo decente –de inspiración keynesiana-- basado en un estado proteccionista que garantice la sanidad pública y reduzca las desigualdades mediante impuestos y subvenciones, como los de la socialdemocracia europea o los regímenes desarrollistas y nacionalistas latinoamericanos,.
Es por tanto un libro que sigue defendiendo una sociedad basada en el ánimo de lucro, dividida en explotados y explotadores (empresarios que se enriquecen gracias a la plusvalía generada por trabajadores).
A pesar de que la obra aporta claves interesantes para analizar la política internacional reciente, para todos aquellos que no crean que el capitalismo pueda humanizarse (por la descontrolada tiranía que ejerce la ley del valor contra la humanidad) y que estén hartos de que se les de a elegir entre fascismo y democracia, proteccionismo y liberalismo o derecha e izquierda (el mal menor como muerte cotidiana en el reino de la no vida), se irán indignando con las distintas tesis que defiende la autora a lo largo de su obra.
Naomi Klein en su análisis:
--Olvida que el proteccionismo y el liberalismo siempre han coexistido y se han necesitado entre sí. Son dos características de un mismo sistema. Ninguna economía nacional es enteramente proteccionista o librecambista, siempre hay aspectos de uno y de otro.
--Da demasiado protagonismo a los teóricos del libre mercado, como si acabando con ellos se acabara el problema. El verdadero motor del capitalismo no son las ideas librecambistas sino el valor y la mercancía. La democracia y el terrorismo estatal actúan como defensa y garante de esa dictadura económica.
--Halaga el capitalismo “decente� de ciertos estados europeos, que “protegen� a los trabajadores, pero olvida condenar el colonialismo e imperialismo con el que esos mismos países y sus multinacionales financian esa protección. No relaciona, por ejemplo, las matanzas en el Congo colonial con el estado del bienestar belga. Ni dice nada sobre otras consecuencias de este sistema basado en el afán de lucro como son el tedio, el individualismo o el aislamiento.
--Muestra como las políticas de libre mercado fueron introducidas a sangre y fuego pero olvida explicar que "las otras formas de capitalismo" fueron impuestas con el mismo terror, desposeyendo a los seres humamos de sus medios de vida y obligándolos a sucumbir al trabajo asalariado (ley de vagos, privatización de tierras, hambre, prisión o ejecución para quienes no respetaban la propiedad privada y se negaban a trabajar).
--Relaciona la aplicación de la denominada tortura blanca a detenidos con la imposición del neoliberalismo en poblaciones en estado de shock. Vincula a los psiquiatras que estudiaron la enajenación producida por la pérdida de la noción del tiempo, con la CIA y la escuela de Chicago, pero olvida que las recomendaciones de aquellos médicos ("la ventana de la celda debe situarse en un punto elevado de la pared, con posibilidad de bloquear la luz") ha sido seguida por todos los gobiernos socialdemócratas europeos contra sus enemigos. También las cárceles de la denominada sociedad del bienestar tienen una celda de esas características, incluidas las del Estado español.
--Ignora, por último, que muchos de los que lucharon y murieron en el Cono Sur de América, en los años sesenta y setenta, no lo hicieron por consolidar el desarrollismo –cuyos "éxitos indiscutibles" destaca la autora— lucharon por la igualdad social y por la abolición del trabajo asalariado. No perseguían la nacionalización de los recursos naturales sino su absoluta colectivización. Anhelaban una comunidad humana mundial sin dinero ni propiedad privada.
Robi Cima Ron.
Coautor del libro Momentos insurreccionales. Revueltas, algaradas y procesos revolucionarios. Ed. Viejo Topo. 2006

This work is in the public domain

Comentaris

Per qui prefereixi llegir en catalá. Salud!
25 abr 2008
Apunts crítics al llibre La doctrina del shock de Naomi Klein
En la seva darrera obra, Klein critica el capitalisme basat en el lliure mercat i als seus principals propulsors com Friedman. Aboga, no obstant, per un capitalisme decent – d’inspiració keynesiana – basat en un estat proteccionista, que garanteixi la sanitat pública i redueixi les desigualtats mitjançant impostos i subvencions; com els de la socialdemocràcia europea o els règims desenvolupistes i nacionalistes llatinoamericans.
El llibre, per tant, continua defenent una societat basada en l’ànim de lucre, dividida entre explotats i explotadors (empresaris que s’enriqueixen gràcies a la plusvàlua generada pels treballadors).
Tot i que l’obra aporta claus interessants per analitzar la política internacional recent, per tots aquells que no creguin que el capitalisme pugui humanitzar-se (per la tirania descontrolada que exerceix la llei del valor contra la humanitat) i que estiguin farts que se’ls doni a escollir entre feixisme i democràtica, proteccionisme i liberalisme o dreta i esquerra (el mal menor com la mort quotidiana en el regne de la no vida), s’aniran indignant amb les diverses tesis que l’autora defensa al llarg de l’obra.
L’autora Naomi Klein, en el seu anàlisi:
-Oblida que el proteccionisme i el liberalisme sempre han coexistit i s’han necessitat entre sí. Són dues característiques d’un mateix sistema. Cap economia nacional és totalment proteccionista o lliurecanvista; sempre hi ha aspectes d’una i altra.
-Atorga massa protagonisme als teòrics del lliure mercat, com si acabant amb ells s’acabés el problema. El motor veritable del capitalisme no són les idees lliurecanvistes sinó el valor i la mercaderia. La democràcia i el terrorisme estatals actuen com a defensa i garantidors d’aquesta dictadura econòmica.
-Afalaga el capitalisme “decent� de certs estats europeus, que “protegeixen� als treballadors, però s’oblida condemnar el colonialisme i imperialisme amb el qual aquests mateixos països i les seves multinacionals financien aquesta protecció. No es relaciona, per exemple, les matances al Congo colonial amb l’estat del benestar belga. Ni tampoc es diu res sobre d’altres conseqüències d’aquest sistema basat en l’ànim de lucre com són el tedi, l’individualisme o l’aïllament.
-Mostra com les polítiques de lliure mercat van ser introduïdes a sang i foc, però oblida explicar que “les altres formes de capitalisme� van ser imposades amb el mateix terror, desposseint als éssers humans dels seus mitjans i recursos de vida i obligant-los a sucumbir al treball assalariat (“ley de vagos y maleantes�, privatització de terres, gana, presó o execució per aquells que no respectaven la propietat privada i es negaven a treballar).
-Relaciona l’aplicació de la denominada tortura blanca a detinguts amb imposició del neoliberalisme en poblacions en estat de xoc. Vincula als psiquiatres que van estudiar l’alienació produïda per la pèrdua de la noció del temps, amb la CIA i l’escola de Xicago, però oblida que les recomanacions d’aquells metges (“la finestra de la cel•la ha de situar-se en un punt elevat de la paret, amb possibilitat de bloquejar la llum�) ha estat seguida per tots els governs socialdemòcrates contra els seus enemics. També les presons de la denominada democràcia del benestar tenen cel•les d’aquestes característiques, incloses les de l’Estat espanyol.
-Ignora, finalment, que molts dels que van lluitar i van morir en el Cono Sur d’Amèrica, als anys seixanta i setanta, no ho van fer per consolidar el desenvolupisme – els “èxits indiscutibles� dels quals destaca l’autora. Van lluitar per l’igualtat social i per l’abolició del treball assalariat. No perseguien la nacionalització dels recursos naturals sinó la seva absoluta col•lectivització. Anhelaven una comunitat humana mundial sense diners ni propietat privada.
Robi Cima Ron
Coautor del llibre Momentos insurreccionales. Revueltas, algaradas y procesos revolucionarios. Ed. Viejo Topo. 2006
Re: Critica a Naomi Klein
25 abr 2008
es mejor el libro que esta crítica.
Sindicato Sindicat