Imprès des de Indymedia Barcelona : http://barcelona.indymedia.org/
Independent Media Center
Notícies :: @rtivisme
Entorn del significat de "L'Estampida dels hipòcrites"
25 set 2006
Els significats de "L'estampida dels hipòcrites" en la presentació el dijous 28 a Barcelona del llibre del poeta mexicà Orlando Guillén
Entorn del significat de “L’Estampida dels hipòcrites�
Dolors Miquel


Les estampides sempre són cosa de manats i que gairebé només es veuen en documentals i, de tant en tant, en algunes pel.lícules col.lonialistes. Manats de búfals, d’elefants, de vaques, sempre manats en estampida. D’aquí que aquesta fugida tumultuosa, descontrolada, impetuosa i, per què no, caguetes, d’un grup d’animals aixequi sempre una gran polseguera. A més, en tota estampida hi ha un element pertorbador: la sol provocar alguna cosa que espanta i és sorollosa. Fóra així com una cursa de carreres que té un tret de sortida; i , ben pensat, la cursa de carreres en la seva base pot ser que sigui només una estampida organitzada, arbitrada, cronometrada, amb límits, guanyadors, perdedors i fins i tot, potser premis. Cosa, aquesta última, que no poseeeix l’estampida, on l’únic premi possible que pot tenir-ne el corredor d’estampides és no ser aixafat per algun element estampitzat del ramat (i ja em sembla un bon premi). Però clar, com quan en el cas del títol del llibre d’Orlando Guillén, en lloc d’animals els qui fugen són hipòcrites, se’m plantegen tres preguntes (per no dir quatre-centes quaranta i fer-ho més doctrinal i anselmturmedià). La primera és: ¿un hipòcrita és un animal? I la segona: ¿els hipòcrites van en manats? I la tercera: ¿els hipòcrites són en potència capaços d’estampida? Que un hipòcrita és un animal queda claríssim; ara bé si és racional, passional, o nacional, fóra només qüestió de fonemes i semblances. Que va en manats, és també evident en el sentit que es veu que ser hipòcrita i solitari fóra com una antítesi en essència difícil de superar, ja que tot teatre necessita un públic. La tercera pregunta és la que més m’inquieta, sobretot per les “característiques� de l’hipòcrita, el qual com a simulador nat i fred, si és que inicia una estampida és que l’han enxampat amb una mà davant una altra darrera i la careta teatral sobre la tauleta de nit. O sigui que l’han enxampat en pilota picada de l’ànima. I no només a ell, sinó a tot un ramat. O sigui que ha sigut una bona enxampada: l’estampida dels hipòcrites. Orlando Guillén, Enric Casasses i jo presentem aqueste llibre del poeta mexicà el dijous 28 en l’Horiginal de Barcelona.
Mira també:
http://www.floresdeuxmal.com

This work is in the public domain

Comentaris

En torno al significado de "La estampida de los hipócritas"
25 set 2006
En torno al significado de “La estampida de los hipócritas�
Dolors Miquel



Las estampidas siempre son cosa de manadas que por lo general sólo se ven en documentales y, de tanto en tanto, en algunas películas colonialistas. Manadas de búfalos, de elefantes, de vacas; siempre manadas en estampida. De aquí que esta huída tumultuosa, descontrolada, impetuosa, y, por qué no, caguetas de un grupo de animales, levante siempre una gran polvareda. Además, en toda estampida hay siempre un elemento pertubardor. La suele provocar alguna cosa que espanta y es ruidosa. Sería algo así como una carrera de carreras que arrancara con un balazo de salida; y, pensándolo bien, la carrera de carreras puede que en su base sólo fuese una estampida organizada, arbitrada, cronometrada; con límites, ganadores, perdedores e incluso premios; cosa esta última que no posee la estampida, donde el único premio posible que puede alcanzar el corredor de estampidas es no verse estampado por algún elemento estampizado del rebaño (y ya me parece un buen premio). Pero claro que cuando, como sucede con el título del libro de Orlando Guillén, en lugar de animales quienes huyen son hipócritas, se me plantean tres preguntas (por no decir cuatrocientas cuarenta y hacerlo más doctrinal y anselmturmediano). La primera es: ¿un hipócrita es un animal? La segunda: ¿los hipócritas andan en manada? Y la tercera: ¿los hipócritas son en potencia capaces de estampida? Que un hipócrita es un animal está clarísimo; ahora bien: si es racional, pasional o nacional, sería nomás cuestión de fonemas y apariencias. Que anda en manadas es también evidente en el sentido de que salta a la vista que ser hipócrita y solitario sería como una antítesis en esencia difícil de superar, ya que todo teatro necesita un público. La tercera pregunta es la que más me inquieta, sobre todo por las “características� de un hipócrita, el cual, como simulador nato y frío, si es que inicia en una estampida es porque lo han cogido con una mano delante otra detrás y la careta teatral sobre la mesita de noche. O sea que lo han pillado en pelotas pinchadas del alma. Y no sólo a él sino a todo un rebaño. O sea que ha sido una buena cogida: la estampida de los hipócritas.
Orlando Guillén, Enric Casasses y yo estaremos presentando este libro del poeta mexicano el jueves 28 en L’Horiginal de Barcelona.
Sindicato Sindicat