Imprès des de Indymedia Barcelona : http://barcelona.indymedia.org/
Independent Media Center
Notícies :: @rtivisme
Orlando Guillén i el encàrrec de Vinyoli
17 set 2006
Presentació del llibre "La estampida de los hipóctitas" del poeta mexicà Orlando Guillén en l'Horiginal de Barcelona el dimecres 27
Orlando Guillén i l’encàrrec de Vinyoli
Dolors Miquel

Va ser gràcies a una beca de l’administració de Jalapa, que el mexicà Orlando Guillén va aterrar a l’aeroport del Prat cap allà l’any 1998. Va instal.lar-se a la zona del Raval, primer a casa d’un amic saxofonista i poeta, després en una habitació alquilada a poques mançanes d’allí, al mateix Raval. No era la primera vegada que Guillén es trobava a Barcelona, no endebades els seus fills tenen la doble nacionalitat catalana-mexicana; a més a més comptava amb la coneixença d’autors afincats aquí, com el ja finat Robert Bolanyo, de qui en tenia una opinió no massa favorable, pel mercantilisme a què, deia, havia derivat la seva obra. Guillén venia a complir la voluntat poètica de Joan Vinyoli, i a fer-li una mena d’homenatge pòstum. La feina tantàlica tenia una nòmina de dotze poetes mascles assenyalats per Vinyoli(per tal que no perdés el temsp llegint en va), als quals Guillén va traduir llibres sencers i va afegir-hi tres fèmines. Un cop ja aquí, es va posar de seguida en contacte amb el poeta Enric Casasses que va esdevenir clau en el procés, tant en l’anada a editorials o institucions per tal de procurar la publicació de l’obra, com també en l’aspecte més terrenal, com a conseller i posteriorment revisionista d’una obra de més de 2000 fulls. Guillén marxava l’any 2000 cap al DF, amb els “Doce poetas catalanes del siglo XX�, sota el braç; amb l’acord de publicació amb el Fondo de cultura Económica mexicà i algunes institucions catalanes, ja que un projecte així no el podia pas dur a terme cap editorial petita o mitjana. El llibre havia de sortir a la tan polèmica Fira del Llibre de Guadalajara (2004). La publicació, però, es va embolicar de seguida en processos jurídics i es va agreujar quan el mexicà, veient-les passar, decidí posar querelles a déu i a sa mare. Resultat: el llibre “Doce poetas catalanes del siglo XX� no es va publicar mai. Per contra a Guadalajara es presentà una antologia feta per Puigtobella, i encarregada de sobte i mig a corre-cuita. Ara, Guillén ha tornat carregat amb l’impublicat encàrrec de Vinyoli, i amb un llibre de publicació mexicana “il.legal� sota el braç: “La estampida de los hipócritas�, que presenta el proper dimecres 27 de Setembre a l’Horiginal de Barcelona. La publicació de l’altre, malgrat la seva trascedència, esdevé ara per ara una cosa fosca.
Mira també:
http://www.floresdeuxmal.com

This work is in the public domain

Comentaris

Orlando Guillén y el encargo de Vinyoli
17 set 2006
Orlando Guillén y el encargo de Vinyoli
Dolors Miquel

Fue gracias a una beca de la administración [municipal] de Jalapa que el mexicano Orlando Guillén aterrizó en el aeropuerto de El Prat hacia el año 1998. Se instaló en la zona del Raval: primero en casa de un amigo saxofonista y poeta; después en una habitación alquilada a pocas manzanas de allí. No era la primera vez que Guillén se encontraba en Barcelona: no en vano sus hijos tienen la doble nacionalidad catalana-mexicana; además contaba con el conocimiento de autores afincados aquí, como el ya finado Roberto Bolaño –de quien tenía una opinión no muy favorable, por el mercantilismo en que, decía, había derivado su obra. Guillén venía a cumplir la voluntad poética de Joan Vinyoli, y a rendirle una especie de homenaje póstumo. La faena tantálica tenía una nómina de doce poetas machos indicados por Vinyoli (para que no perdiese el tiempo leyendo en vano), de los cuales Guillén tradujo libros enteros, y añadió tres féminas. Una vez aquí, se puso en seguida en contacto con Enric Casasses que terminó por ser clave en el proceso, tanto en la visita editoriales e instituciones para procurar la publicación de la obra cuanto como también en el aspecto más terrenal como consejero y posteriormente revisionista de una obra de más de dos mil páginas. Guillén marcharía en el año dos mil hacia el DF, con los “Doce poetas catalanes del siglo XX� bajo el brazo, con el acuerdo de publicación por el Fondo de Cultura Económica mexicano y algunas instituciones catalanas, puesto que un proyecto así no lo podía llevar a término ninguna editorial pequeña o mediana. El libro debería salir para la tan polémica Feria del Libro de Guadalajara (2004). La publicación sin embargo se embrolló de inmediato en procesos jurídicos y se agravó cuando el mexicano, viéndolos pasar, decidió poner querellas contra Dios y su madre. Resultado: el libro “Doce poetas catalanes del siglo XX� no se publicó nunca. Por contra, en Guadalajara se presentó una antología realizada por Puigtobella, encargada de súbito y de prisa. Ahora Guillén ha vuelto con el impublicado encargo de Vinyoli, y con un libro de publicación mexicana “ilegal� bajo el brazo: “La estampida de los hipócritas�, que presenta el próximo miércoles 27 de septiembre en L’Horiginal de Barcelona. La publicación del otro, pese a su transcendencia, ha devenido hoy por en una cosa oscura.
Mira també:
http://www.floresdeuxmal.com
Sindicato Sindicat