Imprès des de Indymedia Barcelona : http://barcelona.indymedia.org/
Independent Media Center
Notícies :: un altre món és aquí
I tu, que faries amb una Renda Bàsica?
05 ago 2006
Fa uns mesos, els membres d'aquest bloc vam començar a recopilar petites contribucions d'amics, companys i coneguts que responien en poques linies a una pregunta: "Que faries tu amb una Renda Bàsica mensual de, per exemple, 540 euros mensuals?". Amb una mica de retard, pengem aquí aquestes contribucions. No constitueixen ni molt menys un estudi científic, però si una petita mostra, anecdòtica si es vol, del que gent normal i corrent faria si la seva llibertat augmentés gracies a la RB. Com a nota general, dir que ningú parla de viure com un paràsit, tal com avisen (més aviat amenacen) els detractors de la RB.
(Nota: els noms entre cometes son nicknames)

Miriam, estudiant i treballadora:

Suposo que si ara mateix rebés una renda bàsica de 540 euros al mes podria dedicar-me a viure amb un xic mes de tranquil·litat, sense pensar quants cèntims d'euro em queden al banc per pagar el pis, l'aigua, el menjar, la llum... i en comptes de capficar-me tant en això dedicar-me a estudiar tenint les necessitats bàsiques cobertes (just just, però es pot viure així).

Carme, estudiant i treballadora:

Em podria permetre tres coses que a hores d'ara no em són possibles: independitzar-me (compartir pis amb altres estudiants a un lloc més proper a la meva universitat), apuntar-me a un curs de l'Escola d'escriptura de l'Ateneu del Barcelonès, apuntar-me a una bona acadèmia d'anglès. Guanyar aquesta quantitat a través d'una feina em seria més difícil perquè hauria de combinar-la amb els estudis i a la meva titulació les classes són presencials, hi ha molts treballs, i el sistema s'està apropant cada cop més al sistema de crèdits ECTS. I tanmateix, aleshores no tindria temps per dedicar precisament a l'anglès, o a l'escriptura, i tindria menys temps per fer-me càrrec d'un pis o de les meves obligacions familiars.

Pepe:

Supongo que en mi situación, de trabajo estable, debería guardar ese dinero, para la declaración de la renta, porque para poder dar ese dinero a cada ciudadano, habría que aumentar los impuestos. Lo que no me parece ni bien ni mal; el que aumente o disminuya la presión fiscal para la mayoría de los ciudadanos debería ser irrelevante, porque lo principal no es ¿cuanto se paga? sino ¿Como se invierte lo que se paga? Si se invirtieran los impuestos para que cualquier ciudadano tuviese garantizados TODOS LOS DERECHOS FUNDAMENTALES que reconoce la Constitución yo pagaría gustosamente ese sobreimpuesto.

David:

No cambiaría nada mi forma de actuar, como decía antes otro, lo dedicaría a pagar los impuestos. Sobre todo porque tengo obligaciones familiares que hacen que ese dinero no baste. Eso si, hace unos años me habría dedicado a prepararme profesionalmente mucho mejor, algo que ahora echo de menos. Sólamente por ver cómo todos los conciudadanos tienen realmente derecho a una vida digna merece la pena. En un país así daría gusto criar un hijo, ¿verdad?

Por mi parte me parece que me tocaría formar parte del 20% pagano... O al menos eso espero. Repito, muy gustosamente entraría en el juego, con tal devivir en un mundo mejor. Si no se hace algo similar nos tocará pagar lo mismo a cambio de nada.

Fernando:

Como una vez ingresados en la cuenta corriente los 540 euros se vuelven indistinguibles de los que ya había, los dedicaría a lo que dedico los otros: a sobrevivir.

Jessica, estudiant i programadora:

Bueno, con esos 540 euros pagaría aproximadamente LA MITAD de la hipoteca, de un piso de 70m2, en Barcelona o rodalías. Lo cual no significaría que me mudara un piso más grande y en una zona más pija, sino que, puesto que los precios de la vivienda no van a bajar ni los salarios se van a acoplar hasta ponerse a la misma altura, la conclusión es que la renta básica de ciudadanía la destinaría a aquéllo a lo que todo español tiene derecho constitucionalmente: a una vivienda digna.

"Akin", informàtic:

Yo con una renta básica, en el supuesto que supliese a mi sueldo o al paro, no podría pagar las facturas. Ahora bien, al menos no tendría miedo de morirme de hambre en caso de perder mi trabajo.

"Macduro":

Yo, básicamente me sentiría más libre para mandar todo al carajo sin muchos problemas, para empezar de nuevo cuantas veces quieras, para pillar unos años sabáticos, para leer, escribir o estudiar, sería como poder saltar al vacío con una red, no muy grande, pero suficiente.

Enrique:

Ahora mi respuesta sería: a mí la renta básica me pagaría las facturas, que se reducen a hipoteca y letra del coche. Eso me permitiría escatimar menos, no creo que consumiera más, porque no soy demasiado consumista, compro lo justo, pero en lo que compro escatimaría menos. También me daría algo de tranquilidad, dado que aunque perdiera mi trabajo las facturas seguirían pagándose. Pero creo que símple y llanamente, conociéndome, con una renta básica haría dos cosas principalmente, aumentar la ayuda que doy en mi casa y ahorrar más. Esa es mi respuesta.

Si a alguien le extraña que con ese dinero pueda pagar una hipotéca en Sevilla, decirle que tuve suerte en el último sorteo de la Empresa Municipal de la Vivienda S.A (EMVISESA). Y que la pagamos entre mi pareja y yo.

Ricard, estudiant i treballador precari:

¿540 euros mensuals? Bé, d'entrada em servirien per poder deixar de treballar a mitja jornada i poder dedicar-me plenament als meus estudis i, com a conseqüència, acabar abans la carrera, que ja fa temps que l'arrossego perquè se'm fa molt difícil compaginar estudis i feina. I, un cop acabada la carrera, podria buscar-me una feina i emancipar-me, destinant la renda bàsica al pagament del lloguer (o si més no d'una part del mateix). Ah, i també podria començar a estudiar anglès, que ja toca però és que no tinc temps.

Sonia, perruquera:

No se, lo mas seguro que lo gastaria en irme a vivir con mi novio, que los dos queremos pero el está estudiando y no nos llega para pagar un piso y el agua y la luz y todo eso.

"Modern Man":

Jo miraria d'estalviar tot el que pugués d'aquests 540 euros durant un any, sense deixar de treballar, i miraria d'invertir-ho després en un negoci d'informàtica. A més amb la seguretat de que si fracasso tampoc em moriré de gana.

Lluís, estudiant i treballador precari:

Jo utilitzaria els diners per anar-me a viure amb la meva xicota. De fet, entre el meu sou de mitja jornada (estic estudiant) i el seu de jornada completa ja podríem pagar-nos un pis de lloguer modestet, però a costa d'acabar el més amb menys de 100 euros per a les despeses personals de cadascú. Amb 540 euros extra per cap potser no hauria ni de treballar i podria concentrar-me en acabar la carrera sense haver de renunciar a emancipar-me i a viure amb la meva parella.
Mira també:
http://www.nodo50.org/redrentabasica/textos/index.php?x=518

This work is in the public domain
Sindicat Terrassa