Imprès des de Indymedia Barcelona : http://barcelona.indymedia.org/
Independent Media Center
Notícies :: globalització neoliberal
Rompen antiglobalizadores el cerco de seguridad; muestran pancartas a Lamy
14 des 2005
SEXTA CUMBRE DE LA OMC

Nueve personas resultaron heridas; la policía utiliza gas pimienta.

Campesinos coreanos intentaron llegar a nado a la sede de la reunión ministerial.
025n1eco.jpg
Altar al agricultor coreano Lee Kyung-hae, quien se inmoló en la pasada cumbre de la OMC en Cancún, colocado por productores sudcoreanos en el Parque Victoria, en Hong Kong, en protesta por la liberalización comercial FOTO Reuters

La Jornada
Miércoles 14 de diciembre de 2005

Hong Kong, 13 de diciembre. Un puñado de militantes antimundialización penetraron este martes en la ceremonia inaugural de la conferencia ministerial de la Organización Mundial de Comercio (OMC) y durante el discurso del director general, Pascal Lamy, desplegaron varias pancartas en las que se podía leer mensajes como "La OMC mata a los agricultores". En tanto, la policía reportó que nueve personas resultaron heridas levemente el martes cuando la fuerza antidisturbios contuvo a unos 50 manifestantes antiglobalización que trataban de entrar en el perímetro de seguridad donde se celebra la conferencia.

Las fuerzas del orden trataron de contener a los manifestantes, que lanzaron bombas de agua contra los policías. Miles de activistas antiglobalización se manifestaron en Hong Kong al tiempo que más de un centenar de ellos, en su mayoría campesinos surcoreanos, se arrojaron a la bahía para protestar contra la conferencia ministerial. "Abajo la OMC", "No a la OMC", gritaron los manifestantes antes de zambullirse uno detrás de otro en las frías aguas del puerto de la ciudad china con una bandera surcoreana en la mano.

Algunos trataron de llegar a nado hasta el Palacio de Congresos de Hong Kong, situado muy cerca de la orilla, pero barcos de la policía les obligaron a dar media vuelta.

El acto, al que acudieron unas 5 mil personas, según estimaciones de la Afp, contaba con un dispositivo de seguridad de más de 9 mil policías, número que se había anunciado días antes.

La Alianza popular de Hong Kong sobre la OMC anunció la participación de 10 mil personas. Entre los movilizados había numerosos agricultores surcoreanos. "La OMC mata a los agricultores", se podía leer en sus banderas y pancartas.

Estos militantes prometieron adoptar una actitud pacífica durante sus actos de protesta contra la globalización, para contestar así a las acusaciones de extremismo emitidas por la prensa local.

Los medios de Hong Kong advierten desde hace días de la posible violencia con motivo de la reunión de la OMC, recordando los incidentes registrados en las conferencias de Cancún (2003) o Seattle (1999).

Los manifestantes que penetraron en la ceremonia inaugural desplegaron otros mensajes como "No a la OMC" o "No al ciclo de Doha". Pascal Lamy se dirigió directamente a ellos durante su discurso al hablar de la "muchedumbre al exterior y al interior del edificio" que protesta contra la organización que se encarga de supervisar el comercio mundial.

En total 476 mil 733 personas han pedido al comisario de Comercio europeo, Peter Mandelson, un comercio justo, a través de una iniciativa del Llamamiento Mundial para Actuar contra la Pobreza (GCAP, por sus siglas en inglés). En México los noticiarios de televisión dieron cobertura al inicio de la ronda y las manifestaciones en contra de la globalización y la presencia del actor mexicano Gael García, figura del medio artístico que esta quincena presenta la revista de sociales Quién, al que califica de un "hermano responsable". Gael García también rechaza los subsidios agrícolas de las naciones desarrolladas que perjudican a los países pobres.

Representantes de la organización de Africa, Asia y América Latina presentaron un simbólico póster a Mandelson en el que pedía leer el número de ciudadanos de todo el mundo que ha respondido a esta iniciativa "¡La gente pide un comercio justo ya!", lanzada hace tres semanas por el GCAP.

Mandelson, que posó para la foto con el dedo pulgar levantado, aseguró: "es un tremendo mensaje. Es la gente la que está hablando, lo que quiere y lo que espera".

Este movimiento, una alianza de organizaciones, lanzada en enero de 2005 en el Foro Social Mundial de Porto Alegre (Brasil) y que representa a 150 millones de personas, pide a la OMC que cumpla el compromiso de alcanzar los Objetivos de Desarrollo del Milenio y haga frente a la extrema pobreza.

A Mandelson y a sus colegas de 149 naciones que participan en la conferencia ministerial de la OMC desde este martes en Hong Kong, los militantes les pidieron que no obliguen a los países del Sur a que abran sus mercados en la OMC y les dejen establecer su propia política comercial de acuerdo con sus prioridades de desarrollo.

También piden que los países desarrollados dejen de distorsionar los mercados y eliminen los subsidios que mantienen a la gente en la pobreza y que permitan a las naciones en desarrollo proteger sus servicios públicos y garantizar el acceso a los medicamentos esenciales a precios abordables.

17 millones de firmas

El lunes, la organización no gubernamental Oxfam entregó al director general de la OMC, Pascal Lamy, una petición con 17.8 millones de firmas en favor de un comercio justo.

El presidente de Oxfam, Jeremy Hobbs, fue el encargado de entregarle las firmas en compañía de tres artistas de reconocimiento mundial: el actor mexicano Gael García Bernal, la cantante beninesa Angelique Jidjo y la estrella hongkonesa Anthony Wong.

La agencia Afp citó que "lo que más le hubiera gustado a este joven actor de 27 años, es que Lamy, en vez de recoger la petición, saludar, hacerse la foto e irse, se hubiera quedado más tiempo para escuchar de su boca "qué carajo sucede" en estas negociaciones".

"La pobreza es evidente y en cambio las soluciones son muy complejas", reconoce, antes de verter una crítica contra su país, que ha adoptado una actitud "mojigata porque trabaja con doble moral: quiere quedar bien con el pueblo, pero está a merced y a servicio de Estados Unidos".
http://www.jornada.unam.mx/2005/12/14/025n1eco.php


Retienen en Hong Kong a Bové; me impiden participar en la cumbre,
http://www.jornada.unam.mx/2005/12/13/024n1eco.php

Utimas Noticias sobre la Contra-Cumbre NO WTO-OMC desde Hong Kong
http://barcelona.indymedia.org/newswire/display/221821/index.php

Miles de altermundistas viajan para enfrentar a la OMC en Hong Kong
http://www.jornada.unam.mx/2005/12/10/029n1eco.php

Conferencia de la OMC en Hong Kong
http://www.jornada.unam.mx/2005/12/11/mas-cara.html

La primera protesta contra la OMC reunió a 3 mil personas
http://www.jornada.unam.mx/2005/12/12/024n1eco.php

Copyright by the author. All rights reserved.

Comentaris

Re: Rompen antiglobalizadores el cerco de seguridad; muestran pancartas a Lamy
14 des 2005
Algú sap que son bombes d'aigua???
Re: Rompen antiglobalizadores el cerco de seguridad; muestran pancartas a Lamy
14 des 2005
en alemany una "bomba d'aigua" (wasserbombe) es un globus ple d'aigua. estalla quan ho tiras a una persona o al terra, quan fa fred deu ser forca desagradable. m'imagino que podria tractar-se de lo mateix
Els antiglobalitzadors trenquen el cèrcol de seguretat
15 des 2005
Els antiglobalitzadors trenquen el cèrcol de seguretat; mostren pancartes a Lamy




La Jornada
Dimecres 14 de desembre de 2005.

Hong Kong, 13 de desembre. Un grapat de militants antimundialització van penetrar aquest dimarts en la cerimònia inaugural de la conferència ministerial de l'Organització Mundial de Comerç (OMC) i durant el discurs del director general, Pascal Lamy, van desplegar diverses pancartes en les quals es podia llegir missatges com "L'OMC mata als agricultors". En tant, la policia va reportar que nou persones van resultar ferides lleument el dimarts quan la força antidisturbis va contenir a uns 50 manifestants antiglobalització que tractaven d'entrar en el perímetre de seguretat on se celebra la conferència.

Les forces de l'ordre van tractar de contenir als manifestants, que van llançar bombes d'aigua contra els policies. Milers d'activistes antiglobalització es van manifestar en Hong Kong al mateix temps que més d'un centenar d'ells, en la seva majoria camperols surcoreans, es van llançar a la badia per a protestar contra la conferència ministerial. "Baix l'OMC", "No a l'OMC", van cridar els manifestants abans de capbussar-se un darrere d'un altre en les fredes aigües del port de la ciutat xinesa amb una bandera surcoreana en la mà.

Alguns van tractar d'arribar nadant fins al Palau de Congressos de Hong Kong, situat molt prop de la riba, però vaixells de la policia els van obligar a donar mitja volta.

L'acte, al que van acudir unes 5 mil persones, segons estimacions de la Afp, contava amb un dispositiu de seguretat de més de 9 mil policies, nombre que s'havia anunciat dies abans.

L'Aliança popular de Hong Kong sobre l'OMC va anunciar la participació de 10 mil persones. Entre els mobilitzats havia nombrosos agricultors surcoreans. "L'OMC mata als agricultors", es podia llegir en les seves banderes i pancartes.

Aquests militants van prometre adoptar una actitud pacífica durant els seus actes de protesta contra la globalització, per a contestar així a les acusacions d'extremisme emeses per la premsa local.

Els mitjans de Hong Kong adverteixen des de fa dies de la possible violència amb motiu de la reunió de l'OMC, recordant els incidents registrats en les conferències de Cancún (2003) o Seattle (1999).

Els manifestants que van penetrar en la cerimònia inaugural van desplegar altres missatges com "No a l'OMC" o "No al cicle de Doha". Pascal Lamy es va dirigir directament a ells durant el seu discurs al parlar de la "munió a l'exterior i a l'interior de l'edifici" que protesta contra l'organització que s'encarrega de supervisar el comerç mundial.

En total 476 mil 733 persones han demanat al comissari de Comerç europeu, Peter Mandelson, un comerç just, a través d'una iniciativa de la Crida Mundial per a Actuar contra la Pobresa (GCAP, per les seves sigles en anglès). En Mèxic elsnoticiaris de televisió van donar cobertura a l'inici de la ronda i les manifestacions en contra de la globalització i la presència de l'actor mexicà Gael García, figura del mitjà artístic que aquesta quinzena presenta la revista de socials Quien, al que qualifica d'un "germà responsable". Gael García també rebutja els subsidis agrícoles de les nacions desenvolupades que perjudiquen als països pobres.

Representants de l'organització d'Africa, Àsia i Amèrica Llatina van presentar un simbòlic pòster a Mandelson en el qual demanava llegir el nombre de ciutadans de tot el món que ha respost a aquesta iniciativa "La gent demana un comerç just ja!", llançada fa tres setmanes pel GCAP.

Mandelson, que va posar per a la foto amb el dit polze aixecat, va assegurar: "és un tremend missatge. És la gent la qual està parlant, el que vol i el que espera".

Aquest moviment, una aliança d'organitzacions, llançada al gener de 2005 en el Fòrum Social Mundial de Porto Alegre (Brasil) i que representa a 150 milions de persones, demana a l'OMC que compleixi el compromís d'arribar a els Objectius de Desenvolupament del Mil·lenni i planti cara a l'extrema pobresa.

A Mandelson i als seus col·legues de 149 nacions que participen en la conferència ministerial de l'OMC des d'aquest dimarts en Hong Kong, els militants els van demanar que no obliguin als països del Sud que obrin els seus mercats en l'OMC i els deixin establir la seva pròpia política comercial d'acord amb les seves prioritats de desenvolupament.

També demanen que els països desenvolupats deixin de distorsionar els mercats i eliminin els subsidis que mantenen a la gent en la pobresa i que permetin a les nacions en desenvolupament protegir els seus serveis públics i garantir l'accés als medicaments essencials a preus abordables.

17 milions de signatures

El dilluns, l'organització no governamental Oxfam va lliurar al director general de l'OMC, Pascal Lamy, una petició amb 17.8 milions de signatures en favor d'un comerç just.

El president de Oxfam, Jeremy Hobbs, va anar l'encarregat de lliurar-li les signatures en companyia de tres artistes de reconeixement mundial: l'actor mexicà Gael García Bernal, la cantant beninesa Angelique Jidjo i l'estrella hongkonesa Anthony Wong.

L'agència Afp va citar que "el que més li hagués agradat a aquest jove actor de 27 anys, és que Lamy, en comptes de recollir la petició, saludar, fer-se la foto i anar-se, s'hagués quedat més temps per a escoltar de la seva boca "que carajo sucede" en aquestes negociacions".

"La pobresa és evident i en canvi les solucions són molt complexes", reconeix, abans d'abocar una crítica contra el seu país, que ha adoptat una actitud "mojigata perquè treballa amb doble moral: vol quedar bé amb el poble, però està a mercè i a servei d'Estats Units".

http://www.jornada.unam.mx/2005/12/14/025n1eco.php


Retenen en Hong Kong a Bové; m'impedeixen participar en la cimera
http://www.jornada.unam.mx/2005/12/13/024n1eco.php

Utimes Notícies sobre la Contra-Cimera NO*WTO-OMC des de Hong Kong
http://barcelona.indymedia.org/newswire/display/221821/index.php

Milers de altermundistes viatgen per a enfrontar a l'OMC en Hong Kong
http://www.jornada.unam.mx/2005/12/10/029n1eco.php

Conferència de l'OMC en Hong Kong
http://www.jornada.unam.mx/2005/12/11/mas-cara.html

La primera protesta contra l'OMC va reunir a 3 mil persones
http://www.jornada.unam.mx/2005/12/12/024n1eco.php
Sindicato Sindicat