Imprès des de Indymedia Barcelona : http://barcelona.indymedia.org/
Independent Media Center
Notícies :: corrupció i poder : educació i societat : mitjans i manipulació
El tractament mediàtic de la manifestació contra la LOE
18 nov 2005
El tractament mediàtic de la manifestació contra la LOE (12 de novembre de 2005)

Contrastant
www.contrastant.net

A continuació analitzarem el tractament mediàtic de la manifestació contra la LOE convocada a Madrid el 12 de novembre de 2005.


1. Avui

L'Avui fa referència al nombre de manifestants al subtitular: "400.000 persones segons la Delegació del govern central i dos milions segons els convocants secunden la marxa al centre de Madrid". Com es pot comprovar, la informació no té cap valor explicatiu ni descriptiu perquè el diari es limita a recollir la xifra més baixa, oferta per la Delegació del Govern espanyol a Madrid, i la xifra més alta, oferta pels organitzadors. A més, la diferència entre les dues xifres és només de 1.600.000 persones, és a dir, gairebé la població de la ciutat de Barcelona.

En el cos de la notícia hi trobem l'oració següent:

407.000 persones segons la Delegació del govern central, més d'un milió i mig segons el govern de la Comunitat de Madrid i dos milions segons els convocants van demanar a Zapatero la retirada de la LOE i van assegurar que les protestes no s'aturaran fins que l'executiu no paralitzi la tramitació del text.

Ara l'Avui ofereix tres xifres, les dues anteriors i la del govern de la Comunitat de Madrid. L'enunciació de les tres xifres és en peu d'igualtat: el diari no es decanta per cap i, com que no diu que hi ha xifres impossibles, dóna la mateixa credibilitat a les tres quantitats. En tot cas, el lector/la lectora ha de triar la que més li agradi, fer una mitjana, etc.

2. El Punt

A la portada trobem "Desenes de milers de persones es manifesten a Madrid contra la LOEnt". Dins del diari, però, les desenes de milers s'han convertit per l'art dels titulars en centenars de milers: "Centenars de milers de persones protesten a Madrid contra la reforma educativa".

En el lead de la notícia ofereixen dues dades oficials:

Centenars de milers de persones -un milió i mig, segons dades oficials de la comunitat autònoma de Madrid i 407.000 segons la Delegació del Govern espanyol- es van manifestar ahir pels carrers de Madrid contra el projecte de llei orgànica d'educació (LOE) del Ministeri d'Educació amb el lema Per una educació en llibertat. LOE no.

Més endavant trobem el següent:

Dos milions
Foro de la Familia, la plataforma de 900 entitats que organitzava la manifestació, va arribar a xifrar el nombre de manifestants en dos milions. La comunitat de Madrid la va rebaixar al milió i mig -1.524.000-.

És sorprenent que en un destacat aparegui la xifra de l'organització, que abans havia estat bandejada. Ara es donen les xifres de l'organització, que sistemàticament és falsa, i la de la comunitat de Madrid i ha desaparegut la xifra de la Delegació del Govern espanyol a Madrid. Per tant, es donen les tres xifres que es van oferir sobre l'assistència a la manifestació sense valorar quina s'apropa més a la realitat. Això no lliga amb el fet que la notícia s'encapçala amb "Centenars de milers de persones". En conseqüència, el lector/la lectora no té una idea precisa sobre el nombre de centenars. Això sí, hi va haver menys d'un milió manifestants.
3. El Mundo

EM titula a portada "Multitudinaria protesta contra la política educativa del Gobierno". La mateixa idea de moltíssima gent surt tres vegades a la notícia, una en el titular i dues en el cos:

Una multitud exige en Madrid la retirada del proyecto de ley educativa del Gobierno (titular)
Una multitud de personas procedentes de distintos puntos del país se manifestó ayer en Madrid pidiendo al Gobierno la retirada del proyecto de Ley Orgánica de Educación (LOE).
Desde la Plaza de Neptuno hasta la Puerta de Alcalá, desfiló la ingente multitud con esa cara que ponen los padres cuando van cabreados a hablar con el profesor o cuando rumian las malas notas de la prole.

Així doncs, trobem al llarg de la notícia "multitudinaria protesta", "una multitud de personas" i "ingente multitud". L'objectiu del diari és crear la impressió que hi va haver moltíssima gent.

En el lead de la notícia EM dóna tres xifres:

La decena de organizaciones convocantes cifró en dos millones el número de asistentes. La Comunidad de Madrid los calculó en 1.524.000. Para la Delegación del Gobierno hubo 406.757 manifestantes.

En el lead EM no es decanta per cap de les tres xifres. Tanmateix, una de les xifres és descartable perquè per al diari 406.757 manifestants no és "ingente multitud".

També cal remarcar que EM no ofereix xifra pròpia. L'única quantificació que fa de l'acte apareix en el subtitular de la portada on diu que "Cientos de miles de familias piden la retirada de la LOE y una enseñanza de calidad". El fet que s'uneixen la idea de "cientos de miles" amb "familias" implica que la xifra total de manifestants, tot i que no la digui, és força elevada.

EM dedica a parlar sobre el nombre de manifestants en un apartat titulat "Otro episodio más de la guerra de cifras ":

La jornada de ayer supuso un nuevo episodio de la guerra de cifras sobre los asistentes a la manifestación contra la LOE. Algo más de una hora después de que comenzara la concentración, la Comunidad de Madrid ya adelantó que habían participado más de un millón y medio de asistentes. La Delegación del Gobierno en la capital se hizo esperar. Según un portavoz oficial, de los estudios científicos realizados por la Policía, el número de asistentes ascendía a 407.000.

Poco después, la Comunidad de Madrid hizo llegar a los medios un pormenorizado estudio realizado por los técnicos de Protección Ciudadana de la Vicepresidencia Segunda y Consejería de Justicia e Interior de la Comunidad en el que se concluía que el número de asistentes fue de 1.524.000. Instantes después, desde la Delegación del Gobierno se distribuyeron los datos del informe técnico de la Policía en el que se concluía que hubo 406.757 manifestantes.
Esta 'guerra' ya tuvo un capítulo anterior, cuando la Delegación del Gobierno aseguró que a la marcha del Orgullo Gay asistieron 97.000 personas, cuando los organizadores hablaban de millones.En la convocada contra los matrimonios gays, la organización dio un millón y medio de asistentes, frente a los 700.000 de la Comunidad y los 166.000 de la Delegación del Gobierno.

Només volem comentar que o el "pormenorizado estudio realizado por los técnicos de Protección Ciudadana de la Vicepresidencia Segunda y Consejería de Justicia e Interior de la Comunidad" o "el informe técnico de la Policía" estan equivocats perquè la diferència entre les xifres és abismal. Cal dir, però, que ben segurament els dos treballs estan equivocats.

Per acabar, cal remarcar que mentre EM qualifica un estudi de "pormenorizado", l'altre no rep cap qualificació. Sembla, doncs, que EM es decanta clarament pel primer estudi.

4. La Vanguardia

A la portada, sota el títol de "Masiva marcha en Madrid contra la ley de Educación del Gobierno" apareix el subtítol "Varios cientos de miles de manifestantes exigen la retirada de la reforma". A més, el peu de foto de la portada diu "PRUEBA DE FUERZA. Una multitud se congregó ayer entre la plaza de Neptuno y la Puerta de Alcalá. Fue el mayor acto de protesta que ha tenido lugar en Madrid contra el Gobierno tras el vuelco electoral del 14-M.". Si unim "massiva marcha", "varios cientos de miles" i "una multitud", el resultat que n'obtenim és que hi va haver-hi moltíssims manifestants. Aquesta idea es ratifica amb el titular de la notícia, "Gran oleada católica contra Zapatero", i el subtítol, on s'afirma que "Cientos de miles de personas salen a la calle en Madrid por la ley de Educación".

El peu de foto de la notícia diu el següent:

De 400.000 a millón y medio. La marcha que ayer recorrido Madrid fue sin duda multitudinaria, aunque volvió a haber baile de cifras: mientras la Comunidad de Madrid, gobernada por el PP, calculó un millón y medio de persona, la Delegación del Gobierno socialista las cifró en 407.000.

LV ofereix les xifres oficials al peu de foto: els 400.000 de la Delegació del govern espanyol a Madrid i el milió i mig de la Comunitat de Madrid. A més, ens informa sobre qui governa les dues institucions (el PSOE i el PP, respectivament).

La notícia comença de la manera següent:

Masiva oleada católica contra el Gobierno socialista español. Centenares de miles de personas - un millón y medio, según la estimación de la Consejería de Justicia e Interior de la Comunidad de Madrid; dos millones, según la cadena Cope- se congregaron ayer entre la fuente de Neptuno (plaza Cánovas del Castillo) y la Puerta de Alcalá en protesta contra el proyecto de ley orgánica de Educación (LOE), inundando la mayoría de las calles y avenidas adyacentes. Fue una manifestación gigantesca; el mayor acto de protesta que ha tenido lugar en la capital de España después del vuelco electoral del 14 de marzo del 2004.

Ara apareixen tres xifres: la de la COPE (que, de fet, fou l'oferta pels organitzadors), la de la Comunitat i la de la Delegació del govern espanyol a Madrid. El periodista considera que la manifestació fou "gigantesca". Posteriorment, el periodista parla de "marea humana":

Sería aventurado asegurar, sin embargo, que la marea humana que ayer se movilizó en Madrid lo hizo siguiendo órdenes directas del Partido Popular.

De la informació transmesa per LV el lector/la lectora en treu la impressió que hi va haver més 400.000 persones.

5. El Periódico de Catalunya

EPC opta per oferir una xifra que no dóna cap font: prop de mig milió de manifestants. És interessant d'assenyalar que el diari no explica com obté aquesta xifra. Simplement la repeteix diverses vegades:

MIG MILIÓ. La marxa contra la llei d'educació, a la Puerta de Alcalá, va reunir ahir menys de 500.000 persones, la meitat de les que esperava l'organització. (peu de foto de la portada)

Zapatero es va convertir en el blanc de la protesta de gairebé mig milió de persones a Madrid (subtítol)

Les reiterades proclames de destacats bisbes, la invitació de les parròquies de Madrid a la feligresia, les crides de milers de centres privats a les famílies de tot Espanya i les proclames del PP, el principal partit de l'oposició, van aconseguir reunir ahir a la tarda prop de mig milió de persones a Madrid per protestar contra la reforma educativa que propugna el Govern de Zapatero.

El titular de la notícia d'EPC és el següent: "La manifestació contra la LOE rep menys suport de l'esperat". El titular fa referència a la previsió dels organitzadors que hi aniria un milió de manifestants. Cal remarcar, però, que són quantitats diferents : una, la dels convocants, és mítica, mentre que l'altra intenta ajustar-se a la realitat. No són, doncs, quantitats comparables.

Per acabar, a la pregunta del dia EPC es pregunta "Quan hi haurà un mètode fiable per comptar els participants d'una manifestació?". Hem de dir que de mètode (més o menys ben construït) n'hi ha un, el que proposem CONTRASTANT. Sobre la fiabilitat no som nosaltres els qui ens hem de pronunciar. Sí volem deixar clar que els primers que no estan interessats en la fiabilitat de les dades sobre el nombre de manifestants són els mèdia, que d'aquesta manera poden fer de més i de menys a l'hora d'interpretar una manifestació. En aquest sentit, caldria formular-se-la la pregunta de si els periodistes estan interessats en la recerca de la veritat o només gemeguen quan han rebut.

6. El País

Cal remarcar que EP fou l'únic diari estudiat que féu un recompte propi de la manifestació, tal com diu que ha de fer el seu llibre d'estil. Per tant, l'esmentat diari construeix la notícia a partir de les seves dades.

A la portada titula "Cientos de miles de personas marchan en Madrid contra la reforma educativa", idea que es repeteix paraula a paraula en el titular de la notícia ("Cientos de miles de personas marchan contra la reforma educativa en Madrid").

En el text de la portada apareix la citació següent:

La protesta contra el anteproyecto de Ley Orgánica de Educación (LOE), convocada por la confederación de padres católicos, reunió ayer a unas 375.000 personas en Madrid, según cálculos de este periódico. Los organizadores cifraron la participación en dos millones, y la Delegación del Gobierno, en 407.000.

En primer lloc, EP ofereix les seves xifres. Però no s'està d'oferir-ne dues més: la dels organitzadors i la de la Delegació del govern espanyol a Madrid. En canvi, no ofereix la de la Comunitat de Madrid, segurament perquè es limitar a donar la xifra màxima i la xifra mínima.

En segon lloc, reproduïm el càlcul que fa EP a les sis de la tarda:

CARRER ÀREA DENSITAT MANIFESTANTS
Plaza Neptuno-Plaza Lealtad 35.835
4
143.340

Paseo del Prado 11.780
4

47.120

Plaza Cibeles-Paseo Recoletos 24.500
4

98.000

Alcalá 6.450
4

25.800

Plaza de la Independencia 15.280
4

61.120

TOTAL 375.380


En el lead trobem el següent:

La Iglesia y el PP desplegaron ayer todas sus fuerzas en la calle contra la Ley Orgánica de Educación (LOE), la reforma educativa del Gobierno, que se está debatiendo en el Congreso. Asistieron a la manifestación alrededor de 375.000 personas, según los cálculos de este periódico; 407.000, de acuerdo con los datos de la delegación del Gobierno; 1,5 millones, asegura la Comunidad de Madrid, y dos millones, calculan los organizadores. Los participantes recorrieron durante las dos horas que duró la protesta los apenas 800 metros que hay en total entre la madrileña plaza de Neptuno, la Plaza de la Cibeles y la Puerta de Alcalá.

Ara trobem tres xifres: la dels organitzadors, la de la Delegació del govern espanyol a Madrid i la de la Comunitat de Madrid. A més, òbviament, de la xifra del diari. Pel que fa a la distància que va recórrer la manifestació, cal dir que ben segurament fou superior als "apenas 800 metros" ja que d'altres fonts parlen de 900 metres.

Com ja hem dit, cal valorar positivament que EP compti els assistents a una manifestació. És el que haurien de fer tots els diaris. Per tant, no volem restar cap mèrit al recompte. Sí, però, volem fer-hi unes matisacions. En primer lloc, EP compta quatre persones per metre quadrat al llarg de tota la manifestació. No cal insistir que és impossible de mantenir aquesta densitat en tants metres quadrats (93.845 segons EP). En segon lloc, EP no s'atreveix a reduir dràsticament la xifra d'assistents oferta per la Delegació del govern espanyol. De fet, les dues xifres són gairebé idèntiques, ja que entren en un marge d'error del deu per cent : 375.380 per 407.000. La raó és senzilla d'establir: es tracta d'una qüestió de credibilitat. Aquest aspecte lliga amb el tercer punt que volem matisar: EP no té garantida la credibilitat en comptar manifestacions perquè no aplica sempre el criteri matemàtic atès que sovint comparteix el consens mediàtic de donar la xifra oficial, sobretot quan la manifestació esdevé una ró d'estat. De fet, EP només aplica el criteri matemàtic quan es tracta de qüestions partidistes que no subverteixen les raons d'estat, evidentment sagrades. Ens referim, concretament, a les manifestacions antiETA o, més generalment, a les manifestacions contra el nacionalisme basc. EP haurà guanyat definitivament credibilitat en el recompte de manifestants el dia que s'atreveixi a aplicar el criteri matemàtic en aquestes manifestacions. I la lluita per la recerca de la veritat haurà guanyat una batalla gens mensypreable.
Mira també:
http://www.contrastant.net

This work is in the public domain

Comentaris

Re: El tractament mediàtic de la manifestació contra la LOE
18 nov 2005
bona feina
Re: El tractament mediàtic de la manifestació contra la LOE
18 nov 2005
Valdría la pena fer quelcom similar amb la manifestació dels estudiants del 17-N a Bcn. El tractament mediàtic ha estat més que criticable: S'esmenten detencions, mossos, etc. i no es parla dels milers que van sortir al carrer, i quan se'n parla es diu que eren 4.500 (!)
Sindicat