Imprès des de Indymedia Barcelona : http://barcelona.indymedia.org/
Independent Media Center
Calendari
«Juliol»
Dll Dm Dc Dj Dv Ds Dg
          01 02
03 04 05 06 07 08 09
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Accions per a Avui
Tot el dia

afegeix una acció


Media Centers
This site
made manifest by
dadaIMC software

Veure comentaris | Envia per correu-e aquest* Article
Notícies :: antifeixisme : criminalització i repressió : educació i societat : laboral : guerra
Libertario comprometido con la lucha antifranquista.José Torremocha
17 jun 2005
Publicat a www.nodo50.org/valencia_llibertaria,www.rojoinegro.info i www.cgt.es/cgtcatalunya Salut
Social

Libertario comprometido con la lucha antifranquista
JOSE TORREMOCHA


ISABEL MUNERA | EL MUNDO
Viernes 17 de junio del 2005.

Desde muy pequeño, José Torremocha había abrazado las ideas libertarias.Convencido de la necesidad de que había que luchar si se quería alcanzar la anhelada justicia social, se había afiliado a la CNT con tan sólo 12 años.
José Torremocha, incansable luchador anarcosindicalista
Más sobre José Torremocha

Por eso, cuando se produjo el levantamiento del 18 de julio de 1936, el joven Torremocha no dudó en liderar en su pueblo natal, Las Navas de la Concepción (Sevilla), la resistencia frente a los militares sublevados, aunque se mostró en todo momento contrario a cualquier represalia contra los caciques de la zona y los habitantes del pueblo partidarios del Golpe.

Pronto se supo que el levantamiento no sería fácilmente aplastado y, ante el avance del Ejército nacional, José Torremocha partió hacia Madrid con su familia y algunos de sus compañeros de la CNT. Ya en la capital, y ante la fuerte ofensiva de los nacionales, Torremocha participó en la defensa de la ciudad como teniente de las milicias populares.

Al término de la Guerra Civil, este militante libertario sufrió las consecuencias de la represión puesta en marcha por el aparato franquista. Durante 19 años, José Torremocha estuvo preso en los duros penales de El Dueso, Santoña y El Puerto de Santa María, entre otros, por su compromiso político.

Infatigable luchador antifranquista, Torremocha aprovechaba sus escasos periodos de libertad para establecer contactos con sus antiguos compañeros cenetistas, que seguían luchando contra el Régimen en la clandestinidad.

Precisamente, durante la huelga de tranvías del año 1951 en Barcelona, José Torremocha tuvo un papel destacado, en la que sería considerada la primera manifestación popular de rebeldía contra el Gobierno franquista.

Mientras tanto, en Francia, la CNT se debatía en luchas internas.Desde su llegada al país vecino en 1962, Torremocha participó en los plenos de Toulouse, Marsella y Burdeos al lado de la corriente crítica. Pero será en el Congreso de 1979, cuando se producirá la escisión del sindicato. En este momento, José Torremocha apoyará las posturas antidogmáticas que dieron lugar al nacimiento de la CGT.

Fiel a sus ideales, mantuvo su compromiso político hasta su muerte.Apegado a la vida, Torremocha no dudó en desprenderse de todo lo que consideraba material antes de despedirse para siempre.Como era su deseo, su cuerpo no fue enterrado ni reducido a cenizas.Hacía 28 años, José Torremocha había donado a la ciencia su posesión más preciada. José Torremocha, militante libertario y anarcosindicalista, nació el 19 de junio de 1909 en Las Navas de la Concepción (Sevilla) y falleció el 8 de junio de 2005 en Barcelona.


Un altre:
A. M. | EL PAÃ?S
Dijous 9 de juny de 2005.


El cor de l'incansable lluitador José Torremocha Arias (Las Navas de la Concepción, Sevilla, 1909), va deixar ahir de bategar a dos quarts de quatre de la matinada a Barcelona. El repòs li arriba després d'una abnegada vida de compromís i militància en què Torremocha ha sigut un referent de tenacitat i conseqüència en la defensa de les seves idees de comunista llibertari fins a l'últim sospir.

Militant indoblegadís en els anys més durs del primer franquisme, va dedicar els brevíssims i intermitents períodes de llibertat que va gaudir en aquell període a embastar els contactes entre companys per a reprendre la lluita.

Tenia una personalitat forjada per nombroses detencions, tortures i llargs empresonaments que li van mantindre pres durant quasi 20 anys en les presons de Franco. Va ser un nòmada, representatiu dels lluitadors de la postguerra, que va transitar pels mes cruels penals com El Dueso, Santoña, San Miguel de los Reyes, El Puerto de Santa María, Guadalajara i la Cel·lular de Barcelona, entre d'altres.

Anarquista exemplar. Ha sigut un apassionat amant de la llibertat, la cultura però també molt al·lèrgic a qualsevol manifestació de poder. La seva trajectòria vital ha seguit per la senda del pensament del revolucionari mexicà Emiliano Zapata la màxima, de la qual "los líderes grandes hacen a los pueblos pequeños", li agradava repetir.

La guerra li va portar al front de Madrid, on va lluitar com a tinent de les milícies populars. Després de la caiguda de la capital va haver d'enfrontar-se a dos condemnes de mort, que va aconseguir eludir fortuïtament gràcies a la confusió burocràtica de la maquinària franquista.
A Barcelona va participar de forma destacada en la important vaga dels tramvies en 1951, en la que la Confederació Nacional del Treball (CNT) va exercir un paper rellevant, i que va significar la primera resposta d'envergadura a la dictadura, en un moment en què l'oposició pareixia totalment aniquilada.

Va ser el reorganitzador de l'activitat en el sindicat d'espectacles públics fins a l'any 1953 quan va caure junt amb el seu amic Cipriano Damiano i altres 17 companys. Entre els detinguts figurava també son pare Pedro Torremocha Avila, que a pesar de la seva avançada edat, pròxima als 70 anys, va ser condemnat a 10, i reclòs en el Centre Geriàtric Penitenciari.

José Torremocha, un rebel permanent, va tindre una notable participació en els plens de Tolosa de Llenguadoc (Toulouse), Marsella i Bordeus, establint una forta amistat amb Marcelino Boticario, Roque Santamaría i José Borrás, que integraven el corrent crític.

Va mantindre una llarga i valuosa correspondència durant més de 20 anys -des de 1964 fins a 1985- amb el lluitador i historiador anarquista José Peirats a qui va proporcionar molt valuosa informació.

Torremocha deixa el testimoni eloqüent d'una vida de lluita per l'emancipació i la llibertat que havia iniciat sent encara un xiquet en el seu poble.
Durant els primers dies de la revolució, després de l'alçament feixista, ja va donar mostres de radical integritat evitant qualsevol abús en el seu poble natal, una actitud que li va merèixer sempre el màxim respecte de tots inclosos els seus adversaris.

Molt estimat pels seus companys, José Torremocha ha tingut la dita de viure els seus últims anys rodejat dels seus fills i néts que li han acompanyat fins al seu últim respir.
Mira també:
http://www.cgt.es/cgtcatalunya/modules.php?name=News&file=article&sid=1643
http://www.rojoynegro.info/2004/article.php3?id_article=5595

This work is in the public domain

Comentaris

Re: Libertario comprometido con la lucha antifranquista.José Torremocha
17 jun 2005
Ke la terra et sigui lleu.Salut.
Re: Libertario comprometido con la lucha antifranquista.José Torremocha
24 jun 2005
Hasta siempre, compañero
Re: Libertario comprometido con la lucha antifranquista.José Torremocha
24 jun 2005
090605torremocha.jpg
``

Ja no es poden afegir comentaris en aquest article.
Ya no se pueden añadir comentarios a este artículo.
Comments can not be added to this article any more