Imprès des de Indymedia Barcelona : http://barcelona.indymedia.org/
Independent Media Center
Notícies :: sanitat : guerra
El fundador de Médicos sin Fronteras reconoce que su campaña para sensibilizar sobre la limpieza étnica en Yugoslavia estuvo manipulada
27 mar 2005
Sí, Kouchner mentía...

El fundador de Médicos sin Fronteras reconoce que su campaña para sensibilizar sobre la limpieza étnica en Yugoslavia estuvo manipulada

Michel Collon

Rebelión

27-03-2005
El co-autor de una de las mayores mentiras mediáticas de los años noventa acaba de reconocerla. Resulta instructivo cara al futuro porque los trucos de manipulación son siempre los mismos...

Flash-back. Verano del 92, guerra en Bosnia. Bernard Kouchner y sus « Médicos del mundo » difunden en la prensa y en los muros de París una publicidad impactante y cara. El foto-montaje presenta a unos "prisioneros" de un campo serbio en Bosnia. Tras el alambre de espino, Kouchner superpone la imagen de una torre de observación de Auschwitz. Su texto acusa a los serbios de « ejecuciones en masa ».

¿Información o propaganda ? Propaganda, reconoció Kouchner doce años más tarde. Su reciente libro autopublicitario, Les guerriers de la paix, relata una entrevista con Izetbegovic (el dirigente nacionalista musulmán que en aquel momento estaba en el poder en Sarajevo) en su lecho de muerte :

- Kouchner : Eran sitios espantosos, pero ahí no se exterminaba sistemáticamente. ¿Lo sabía usted?
- Izetbegovic : Sí. La afirmación era falsa. Fuera cual fuera el horror de estos lugares, no había campos de exterminio. Yo creía que mis revelaciones podrían precipitar los bombardeos.

Efectivamente, esta mentira mediática hizo que la opinión pública se inclinara a favor de apoyar los bombardeos. Toda la prensa occidental la difundió entonces profusamente, pero el reciente desmentido ha pasado desapercibido. El público no puede saber que se le ha engañado.

La madia-confesión de Kouchner y este silencio mediático plantean dos cuestiones cruciales:

1° ¿Lo sabía Kouchner mucho antes ?


Respuesta: Sí. Ya en 1993 un periodista de France 2, Jacques Merlino, reveló la superchería en un libro que tenía un título elocuente, « Toutes les vérités ne sont pas bonnes à dire » ["No todas las verdades no son aptas para decir"]. En él entrevistaba al director de Ruder Finn, agencia estadounidense de relaciones públicas. Éste, muy orgulloso, reconocía haber montado la campaña de los « campos de exterminio » : « Habíamos embaucado a tres grandes organizaciones judías : B'nai B'rith, American Jewish Committee et American Jewish Congress. Enseguida conseguimos que la opinión pública coincidieran serbios y nazis. El as! unto era muy complejo; nadie comprendía qué estaba ocurriendo en Yugoslavia, pero de un solo golpe pudimos presentar un asunto simple con buenos y malos »


¡Mintiendo, señala el periodista! Respuesta : « Somos profesionales. No se nos paga para hacer moral»


Por lo tanto, Kouchner lo sabía desde hacía tiempo y no está bien -no está bien echar toda la culpa a un muerto.

2° ¿Enterraron los media las pruebas de la superchería?


Respuesta : Sí. Un periodista alemán, Thomas Deichman, había demostrado ya en 1994 que la imagen del alambre de espino estaba trucada, que los "prisioneros" no estaban encerrados. De hecho, estaba sacada de un reportaje de ITN en el que declaraban que se les trataba bien, pero ¡la periodista había cortado estas declaraciones!



El anuncio de Kouchner, los comentarios de Deichmann y nuestra explicación se puede encontrar en nuestro libro El juego de la mentira. Publicado en 1998. Por lo tanto, no era necesario esperar hasta hoy para rectificar:

http://www.michelcollon.info/display.php?image=img/tm/tm_yougo34.jpg

En un video-reportaje « Bajo las bombas de la OTAN » (1999) presentamos también las imágenes rodadas por una televisión local que demostraba el trucaje del reportaje de ITN.



3° ¿Estaba Kouchner protegido, incluso por los "críticos de los medias» ?


Respuesta: Sí. Un ejemplo: Daniel Schneidermann (Programa del canal de televisión francesa Farnce 5, Arrêts sur images) se puso en contacto con nosotros por este dossier y luego nos marginó del debate para no perjudicar a Kouchner.



Tampoco se cuestionaron sus mentiras mediáticas sobre Kosovo y su catastrófico balance en esta provincia. Decimos bien mentiras mediáticas y no errores. Su plan de carrera tenía por objetivo el puesto de secretario- general de la ONU y tenía que hacer todo para complacer a EEUU.



4° ¿Por qué había que presentar una historia "simple" aunque falsa?

Para ocultar la responsabilidad de las grandes potencias occidentales en este conflicto:
- Desde 1979, la CIA alemana apoyaba a los extremistas para lograr fragmentar Yugoslavia.
- En 1989 le FMI había ejercido la presión neoliberal para eliminar la autogestión y los derechos de los trabajadores, lo que azuzó la crisis de los nacionalismos.



- En 1991,antes de la guerra, Alemania había armado a los extremistas croatas y musulmanes.
- De 1992 a 1995 EEUU prolongó deliberadamente el conflicto, como testifica el enviado especial europeo en Bosnia, lord Owen.


http://www.michelcollon.info/reponses_tm.php


- ¿Con qué interés se hicieron todas estas maniobras? Eliminar un sistema social demasiado de izquierdas, pero también controlar los estratégicos Balcanes y las rutas petrolíferas.



5° ¿Se trata de negar todos los crímenes cometidos?


En absoluto, pero cuando nuestros gobiernos tratan de embaucarnos por medio de una propaganda de guerra "buenos contra malos" es importante darse cuenta de sus intereses ocultos. Y de sus trucajes informativos. Por ejemplo, en relación a los campos de prisioneros en Bosnia, la ONU había contabilizado seis croatas, dos serbios y uno musulmán. Y se trataba más bien de campos de reagrupamiento para intercambios y no de campos de exterminio.


Pero como los nacionalistas croatas y musulmanes eran "nuestros" aliados o, más bien, "nuestros" agentes, Kouchner, Bernard-Henri Lévy y otros invitados mediáticos permanentes los "blanquearon" por medio de mentiras mediáticas.


Habría que juzgar a los criminales de guerra. A todos los criminales de guerra, de todos los campos. Pero no por medio de tribunales fantoche levantados sobre la base de una justicia de los vencedores en los que EEUU y la OTAN se sitúan de oficio por encima de la ley e incluso claramente fuera de la ley puesto que violan la Carta de la ONU.


6° ¿Ha habido otras mentiras mediáticas que hayan "triunfado" en esta guerra?

Sí. Un solo ejemplo. Cuando la OTAN empezó a bombardear Yugoslavia en 1999, afirmó que lo hacía como reacción a lo que ella llamaba la "masacre de 40 civiles" por parte del ejército yugoslavo en Racak, un pueblo de Kosovo. Pero Belgrado hablaba de un combate entre dos ejércitos, provocado por las fuerzas separatistas albanesas. La ONU había encargado un informe a una comisión de juristas dirigidos por una doctora finlandesa, Madame Ranta. Ella confirmó la tesis de Belgrado. Pero ningún media habló de ello. Para la opinión pública la mentira mediática permanece intacta.


¿Por qué? Porque las mentiras mediáticas de Kouchner, BHL y compañía permitieron dividir a la izquierda e impedir que se opusiera a una guerra que en realidad era injusta. La opinión pública es algo que se trabaja. Y la próxima vez se volverá a hacer.

Traducción del francés, Beatriz Morales Bastos

This work is in the public domain

Comentaris

Re: El fundador de Médicos sin Fronteras reconoce que su campaña para sensibilizar sobre la limpieza étnica en Yugoslavia estuvo manipulada
27 mar 2005
És poc factible, per qüestió d'espai, rebatre en aquest fòrum els arguments que dona Michael Collon. No obstant, i perque crec que aquestes afirmacions són molt greus, ja que falten a la veritat i representen allò que ha portat l'esquerra mundial a la pèrdua de credibilitat i a la derrota enfront el capitalisme, aportaré una bibliografia interessant, per a qui tingui interès en documentar-se una miqueta.
Recomano la lectura del llibre "Bòsnia, Kosovo, Txetènia. Qüestió nacional, conflictes i intervencions" de Carlos Taibo, en especial del capítol 6 titolat "El debat revisionista: l'esquerra que festeja Milosevic".

Espero que aporti llumeta a aquest assumpte tan fosc.
Salut.
Re: El fundador de Médicos sin Fronteras reconoce que su campaña para sensibilizar sobre la limpieza étnica en Yugoslavia estuvo manipulada
27 mar 2005
El projecte de la dreta i la seva esquerra etnicista, passa per dividir els pobles i enfortir els esquemes de les classes hegemòniques minoritàries.
Re: El fundador de Médicos sin Fronteras reconoce que su campaña para sensibilizar sobre la limpieza étnica en Yugoslavia estuvo manipulada
27 mar 2005
l' assumpte no es fosc.

Van arribar els militars americans a un altre país i el van bombardejar de dalt a baix amb armes radioactives. Lo típic vamos. Arrassar amb dones, nens i ancians.

Van agafar al president que hi havia en aquell país i ara l´acusen de totes les morts de tot el mon de l´univers i de ser el maligne.

I de mentres a nosaltres per la tele ens anaven explicant lo maca i bona i convenient que era la Guerra Humanitária, o sigui LA GueRra ContRA elS HuMans que son CiVils.

Lo unic fosc, ets tú si et dones conta.
Re: El fundador de Médicos sin Fronteras reconoce que su campaña para sensibilizar sobre la limpieza étnica en Yugoslavia estuvo manipulada
27 mar 2005
Quina sort la teva, que tens la clau de la veritat i no dubtes, ni per un instant, que les coses potser no obeeixen sempre al clixé mental que et serveix per a explicar les coses amb el mínim d'esforç, tant mental com de documentació.
És molt millor, per a l'esquerra i per a tu, dividir el món entre bons i dolents, entre ianquis i la resta del món, entre esquerres i feixistes. Com si l'esquerra no pogués ser genocida, com si els crims de guerra només fossin comesos per nazis i nordamericans, com si els fets de maig del 37 a la guerra civil espanyola no haguessin existit o hagin estat només un malentés.
Si et plau, pren-te la molèstia de fer un cop d'ull al llibre de Carlos Taibo (que jo sàpiga, gens sospitós de ser agent de dretes ni res per l'estil) i potser et farà vergonya el teu propi comentari. I no posis en boca meva la justificació de cap Guerra Humanitària, que no ho he dit pas.
Mecatxis el KGB i el tancar files. Maniqueïsmes no, please.
La matança de Sbrenica també és un muntatge??
27 mar 2005
Sens dubte que el gobern de Bosnia tenia els seus objectius (la guerra també és propaganda), que els MSF tenen les seves finalitats pròpies (malgrat tota la mística ONG) i que la OTAN i els EUA també, però dins l'horror balcànic als gobernants Servis els toca una bona part del pastis de morts, Sbrenica sens anar més lluny. En Clar potser ha de revisar la seva clasificació del mon, hi ha molts més "dolents" dels que es pensa...
Re: El fundador de Médicos sin Fronteras reconoce que su campaña para sensibilizar sobre la limpieza étnica en Yugoslavia estuvo manipulada
28 mar 2005
A veure:

Tu dius que lo que diu l´article es mentira i et quedes tant panxo.
Dius que no va haber-hi cap campanya de manipulació mediática abans de comensar la guerra i que acusar d´aixó es molt greu.

Dius que l´article ¨falta a la veritat¨ i que llegim el Carlos, que ell sap que la culpa es de l´esquerra mundial, és clar.

A mi no em fa vergonya el meu comentari,

lo únic que em fa vergonya aliena es que algú vaji de documentat quan la unica documentació que sembla que tinguis son els papers que et van donar quan et vas comprar la televisió.

Vagament, intueixo que difumineu la responsabilitat de la guerra internacional que va patir Yugoslavia i dels consequents bombardejos sobre la població civil, en una série de paísos que no definiu de manera massa clara. Lo únic clar que expliqueu es que el Milosevik es responsable.

jo diría que en tot cas no l´únic.

Una cosa: dins d ¨l´horror vietnamita¨, suposo que també responsabilitzeu als vietnamites clar.

Per cert, l´heu deixat guapa Yugoslavia no? Heu lograt ¨introduir-los¨ la democrácia per la força.

Estareu contents d´haver escampat plutoni a dojo i bombes de racimo entre els nens i que tant sols estigui el milosevik a la trena. El dolent clar.
Re: El fundador de Médicos sin Fronteras reconoce que su campaña para sensibilizar sobre la limpieza étnica en Yugoslavia estuvo manipulada
28 mar 2005
Lo que cada vez entienden menos los nacionalistas "de izquierdas" es que todo proyecto común entre pueblos es posible y además necesario. No solo para entablar lazos de amistad e interculturalidad. Sino para frenar el imperialismo.

Qué pasaría si en Venezuela diferentes tribus empezaran a decir que no les gusta la unidad de Venexzuela, que quieren liberación yanki? Pues eso es lo que ha pasado en los Balcanes y Rusia. ¡¡¡Qué casualidad que en dónde ha habido independencia han aparacido bases de la OTAN y EEUU!!!

Pasa aquí también? A veces me pregunto si el montaje del Pais Vasco no forma parte de una estrategia de la CIA y la derecha española con topos metidos en el mundo nacionalista vasco y agentes en el mundo nacionalista español, de cara a entretener permanentemente al país, y desviarlo de sus auténticos problemas.

Divide y vencerás.
Re: El fundador de Médicos sin Fronteras reconoce que su campaña para sensibilizar sobre la limpieza étnica en Yugoslavia estuvo manipulada
28 mar 2005
NO A LA OTAN

BASES FUERA
Re: El fundador de Médicos sin Fronteras reconoce que su campaña para sensibilizar sobre la limpieza étnica en Yugoslavia estuvo manipulada
28 mar 2005
www.balkans.eu.org
www.osservatoriobalcani.org
www.estudiosbalcanicos.org

"La trampa balcánica" F. Veiga
Re: El fundador de Médicos sin Fronteras reconoce que su campaña para sensibilizar sobre la limpieza étnica en Yugoslavia estuvo manipulada
28 mar 2005
Potser si parlem del que estem d'acord, acabarem abans que si comencem a dir que si tu has dit que jo he dit i al final ningú no sap què s'ha dit. Passaré per alt un cop més les teves ironies carregades d’insults (no gaire fines, has de reconèixer-ho), i la manera que tens de ficar en boca meva coses que no he dit. Anem a pams.
Jo estic completament d'acord amb què Milosevic no és l'únic culpable de la guerra i de les massacres contra la població civil. ¿Fins ací d'acord?
També estic d'acord que l'anomenada intervenció humanitària de l'OTAN és qualsevol cosa menys humanitària. És tan culpable de les matances a Bòsnia com els serbis i croates. I a Kosovo, van tenir el paper de matxacar la població civil sèrbia per justificar que no matxaquèssin la kosovar, cosa que no s'entén gaire, ja que implica que per evitar morts civils d’un cantó les provoques per un altre. Aquest punt respon la teva impertinència de si dintre de l’horror vietnamita hi incloc el poble de Vietnam. Ja veus que no.
No tinc cap intenció d'aconseguir la meva absolució per currículum, però vaig participar en totes les manis anti-guerra amb eslògan "NI OTAN NI MILOSEVIC".
Dit això, anem a veure per què l'article de Michael Collon em sembla manipulador en sí mateix, molt més del que pugui ser-ho la fotografia que denuncia.
Jo no estic a favor de cap mena de manipulació, però puc entendre que algú desesperat pugui exagerar o mentir si amb això aconsegueix suport vers la seva causa, sobretot quan està gairebé perduda. És el cas de les execucions i assassinats de població civil a Bosnia i Herzegovina. Ja ho dic, no em sembla bé, però ho entenc, de la mateixa manera que entenc les xifres inflades pels organitzadors d’una mani.
L’article de Michael Collon basa tota la seva argumentació en la subjectivitat d’una propaganda (que no informació, ja que era un anunci de metges del mon), i això ja el legitima per carregar-se tot el que va passar, per negar l’holocaust. D’això en dic revisionisme, igual que fan els nazis amb l’Holocaust Jueu.
I és tan simplista en Collon com tu mateix quan diu que en realitat tot això va tenir un motiu. Acabar amb un “govern massa d’esquerres (referint-se al serbi) i controlar el geoestratègics Balcans i les rutes petrolíferes�.

Bé, sobre el revisionisme no hi ha gaire a discutir. Són faves comptades, si te les vols creure. Si no, doncs fas el que fan els ultres, ho negues i dius que és una conxorxa judeo-comunista, o en el teu cas, musulmano-anticomunista i et quedes tan tranquil. Potser fer un passeig per Mostar, i veure com places i jardins han quedat transformades en cementiris, immensos i homogenis, monoculturals (només hi ha musulmans morts) o fer un tomb per Sarajevo pot ser il.lustratiu també. Aquesta obvietat de presència de guerra amb contingents de l’Otan encara passejant-se per la ciutat, no existeix en cap altre lloc a Croàcia o Sèrbia. El què passa és que aquí, tan culpable com el govern Serbi n’és la “comunitat internacional�, que ha legitimat amb els acords de Dayton els territoris conquerits a la guerra. Sota una retòrica apartentment favorable a la multiculturalitat, aquests acords donen per bo el que s’ha fet i beneeixen el repartiment de Bosnia-herzegovina entre Sèrbia i Croàcia i les seves comunitats colonitzadores. Això impedeix també, a la pràctica, perseguir de forma eficaç els responsables del genocidi, ja que Sèrbia no entregarà ningú més que Milosevic (era el mínim exigible) i Croàcia ja té el seu carnisser convertit en president màrtir a títol pòstum (Franjo Tudjman). Evidentment, qui ha validat la foto finish en acords escrits no es jutjarà a si mateix i no veurem cap membre de l’otan a la banqueta dels acusats.
Però una cosa és dir que l’OTAN és corresponsable del genocidi i una altra ben diferent és exculpar el règim de Milosevic com a principal instigador de la guerra i el genocidi. De debò, aquí no entraré a donar dades que podeu trobar al llibre que he proposat, però la xifra de morts, executats, desapareguts, violats, exterminats tots bosnians és inconmensurable. Tanmateix, s’entén millor si veiem que al final de la guerra, Croàcia té exèrcit propi, Sèrbia té exercit propi i Bòsnia Herzegovina no té exèrcit, a més d’estar dividida en tres parts, una de croata, una de sèrbia i una altra, que és l’ultim reducte multicultural de tota l’antiga Iugoslàvia.
El punt àlgid que enllaça amb això és el de les motivacions: què va motivar la guerra dels Balcans? La explicació decimonònica de l’interès geoestratègic dels Balcans avui dia no s’aguanta de cap manera. Les rutes petrolieres ja no tenen res a veure amb els Balcans, sino amb d’altres regions asiàtiques ex-soviètiques que avui dia pateixen canvis relacionats amb aquest nou valor geoestratègic. Però els Balcans no compten amb res de tot això. L’Otan ja compta amb Turquia, Grècia o Xipre per tenir presència als canals de distribució del petroli, per no esmentar Kuwait, Israel, Arabia Saudí, etc. Per tant, aquest interès geoestratègic s’ha d’explicar una mica millor, ja que ni l’article ni el llibre de Michael Collon “El juego de la mentira. Las grandes potencias. Yugoslavia, la OTAN y las próximas guerras� aporten cap profundització d’aquesta hipòtesi.
L’altre argument, que Belgrad tenia un govern massa d’esquerres, tampoc s’aguanta massa en si mateix. Des de mitjans dels anys setanta, Belgrad va girar cap a la dreta de manera visible. Les polítiques del FMI eren aplicades amb entusiasme pels governants serbis (iugoslaus) i la corrupció econòmica lligada al model econòmic que s’anava imposant (capitalisme) ha anat en augment des de llavors. El capitalisme occidental ha tingut en el govern serbi un aliat i no un obstacle en els seus objectius.
És més aviat el trencament del que quedava de l’estat socialista el que provoca la necessitat de permanència en el poder de les classes polítiques dirigents. Aquí es on produeix el gir definitiu el discurs nacional serbi i comença a parlar de la Gran Sèrbia, a instigar els nacionalisme expansionista necessari per dur a terme la guerra i legitimar-se com a classe dirigent. Aquesta situació es reprodueix de forma idèntica a Croàcia on les burocràcies polítiques juguen el mateix joc. Curiosament, a Bòsnia no es produeix aquest discurs etnicista-nacional. La situació de multiculturalitat que viu Bòsnia-Herzegovina li confereix una espècie de vacuna contra aquest nou-feixisme, però la converteix en víctima propiciatòria de les ànsies expansionistes dels dirigents serbis i croates.
Resumint, que ja m’està quedant massa llarg. El règim de Milosevic és culpable de genocidi a Bosnia. El règim de Tudjman també. La OTAN intervé a Bòsnia, després d’un embargament d’armes que només va afectar els bonio-musulmans, per legitimar i donar per bona la foto-finish del moment dels acords, amb data anunciada, amb la qual cosa va esperonar encara més el genocidi. Per tant, la OTAN també és responsable d’aquest genocidi. I en són causes profundes, la desmembració econòmica d’un estat socialista fet amb la complicitat de les seves classes dirigents i el FMI, i no en contraposició com suggereix Collon.
Respecte a la intervenció, no de l’OTAN, sino de qualsevol organisme, hi ha molt a parlar. Aquí no acabariem en deu anys, però per ser breu, crec que millor que qualsevol intervenció armada és la prevenció de conflictes, interessant-nos per tot el que succeeix al mon. Si això no s’ha fet per diversos motius, sóc més partidari, arribat el moment, de donar armes a les persones que pateixen els genocidis, abans que imposar pseudo-embargaments d’armes que després legitimaran la intervenció d’una organització assassina com l’OTAN.

Aquesta anàlisi és un resum que comet moltes injustícies, pel fet de ser tan breu. Continuo recomanant la lectura del llibre de Taibo, tot i que les meves opinions i recomanacions finals no són les de l’autor. Ho aclareixo per evitar malentesos o que algú pugui endur-se una opinió equivocada de Carlos Taibo. Espero haver aportat un punt de vista vàlid per explicar el que va passar a Bosnia-Herzegovina i per extensió als Balcans. També espero haver contribuit a la desmitificació de certs trets i mètodes d’anàlisi que són històricament compartits per actituds estalinistes i que, reitero, fan mal a l’esquerra.

Bé, m’agradaria llegir més opinions, a part del “clar� que tan alegrement s’ha permés insultar i classificar el que no quadrava dins els seus esquemes clàssics (estalinistes??).

Salut.
Re: El fundador de Médicos sin Fronteras reconoce que su campaña para sensibilizar sobre la limpieza étnica en Yugoslavia estuvo manipulada
29 mar 2005
La guerra d'extermini de Jugoslavija va ser una exel·lent acció dels serveis secrets alemanys i els ustachis corates nazis, i de la CIA. Van destruir un país prou fort i gran que no es doblegava a la OTAN i al FMI. Tot plegat va provocar una guerra, i les guerres son guerres, tant (o més) van matar els croates k els serbis... i sobre els bosnis millor no parlar k no existien ni com a poble (son eslaus de cultura musulmana per la presència de l'Imperi Turc). D'altra banda, la UE ha reconegut q sobre el famos genocidi (500.000) al final i van haver tot just 90.000, dels quals més de 40.000 eren serbis assassinats pels vostres amics croates, que ja tenien pràctica de matar serbis i comunistes amb les SS durant la 2ona Guerra Mundial.
Res, que el que va crear el Mariscal Tito ho ha destruit la OTAN!
Re: El fundador de Médicos sin Fronteras reconoce que su campaña para sensibilizar sobre la limpieza étnica en Yugoslavia estuvo manipulada
30 mar 2005
Em pensava que a Indimedya hi circulava gent de l'espai alternatiu no pas de l'esquerra pre-històrica que encara s'emmiralla amb personatges com Milosevic o amb mites com Iugoslàvia. Que l'imperialisme ianqui és nefast, manipulador i falsejador de la veritat, ho sabem tots els que correm per aquesta web i no és pas el tema de debat. El debat és sobre l'article del Collon. I, sobre això, cal dir que l'article és impresentable: que el Kouchner i MDM siguin qüestionables és una cosa; ara bé, negar o posar en dubte l'existència de la neteja ètnica i el genocidi que es va produir als Balcans, és de jutjat de guàrdia. Que, en aquesta barbàrie, hi van intervenir molts, és ben cert. Però que el govern serbi liderat per Milosevic en va ser un dels més descarats iniciadors és una cosa que no ha negat ningú que hagi analitzat mínimament la qüestió. Ni que sigui, només, en record a la quanitat immensa de persones que van perdre la vida brutalment no fa pas gaire anys, siguem seriosos.
Sindicato Sindicat