Imprès des de Indymedia Barcelona : http://barcelona.indymedia.org/
Independent Media Center
Anàlisi :: sexualitats : dones
Els homes pateixen també el sexisme?
08 mar 2005
Hauriem de donar un pas endavant en l'anàlisi del sexisme i el joc de rols de genere. Pot ser seria mes útil enfocar el sexisme com a un problema de la societat creat per la mateixa societat o, mes be, per l'arrelament en ella d'un pensament tradicionalista sustentat i promogut, al nostre entorn, per valors conservats per la cultura religiosa católica (d'arrel judeo-cristiana). Aquest problema, dit sexisme, masclisme, etc. té com a víctima no sols a les dones sino a tota la societat, encara q siga de forma asimètrica i desigual.

M'explique; la visió de que el masclisme té una estructura home-opressor/ dona-víctima, encara que a grans trets podria describir el conflicte q ens ocupa, deixa fora una gran part del problema;

-Hi ha (quasi) tantes dones masclistes (o amb trets masclistes) com homes. M'imagine q tothom sap a qué em referisc; la iaia que critica a les dones per treballar, la xica que califica de "puta" a un altra pel de ser sexualment tant desinhibida com (voldrien)els homes, les dones del PP, etc.

-Els homes, en certa mesura, també son victimes del masclisme. Hi ha una sèrie de normes que han de seguir per a ser considerats "homes de veritat"; no plorar en public, ser qui porte la iniciativa sexualment, els homes fan les guerres i moren en elles (es pot comprovar en una piramide poblacional per sexes comparant la distribucio d'homes i dones en una certa franja de edat que haja patit una gran guerra) , els homes treballen fora de casa i moren al tall*, etc.

Amb això no vull dir que homes i dones estiguin en plànol d'igualtat dins la societat patriarcal. Es podrien presentar infinitat de estadístiques i dades que exemplifiquen la opressió de génere patida per les dones. El que vull dir és que la situació de domini dels homes té asociades una serie considerable d'efectes perversos dirigits contra ells mateixos.

Ben al contrari la intenció d'aquest text es donar un enfoc mes útil per a la resolució d'aquest conflicte milenari que té la nostra societat, la societat humana. L'objectiu és implicar als homes en la tasca comú de combatre el sexisme, d'alliberarnos cooperativament, mutuament, i també a nosaltres mateix@s.


*ACCIDENTES EN JORNADA POR SEXOS
Mujeres Hombres
Mortales 1 59
Graves 25 328
Leves 5.456 31.267
Ã?ndice de incidencia por mil trabajadores 18,8 74,11

(nota: soc conscient de que s´haurien dinsertar en aquesta taula els accidents domestics de les ames de casa com a accident laboral, pero la diferencia em sembla significativa)

http://www.confebask.es/Castellano/revista/0301/noticia1.htm

AQUEST TEXT NO EST� ACABAT, SINO QUE PRETÉN INCITAR COMPLEMENTACIÓ, AMPUTACIÓ, REBUIG I RECOLZAMENT.

SALUT I REVOLUCIÓ!

This work is in the public domain

Comentaris

Re: Els homes pateixen també el sexisme?
09 mar 2005
Estic totalment d'acord amb tu. I et dirá més, paral.lelament a l'alliberament de la dona de la opressió del sexisme dominant, també hem d'alliberar a l'home digne, l'home no heterosexual, l'home diferent, l'home renovat que té una visió nova i trencadora del concepte d'home i de masculinitat que va més enllà dels conceptes reaccionaris i inmovilistes d'una majoria d'heterosexuals masclistes.
Re: Els homes pateixen també el sexisme?
09 mar 2005
Modificat: 06:04:13
Estic d'acord en el que em sembla el punt essencial de la teva exposició. La desigualtat sexual és un problema que afecta a totes les persones. És una qüestió de tota la societat.
D'aquí jo diria doncs que, tot i que així és com sempre s'espera, no només els col.lectius discriminats han de treballar per avançar en la fi de la desigualtat.
En això estem d'acord.
També en que les dones són masclistes, doncs fàcilment qui s'educa en un món masclista té moltes probabilitats de ser-ho, no? però s'ha d'anar en compte amb aquest argument que es pot acabar culpabilitzant la víctima quan crec que el problema és més estructural.
No estic d'acord en algunes de les teves afirmacions ni exemples. Avui segons afirma AI i altres investigacions, la majoria de les víctimes de guerra són dones i nens.
Tampoc em sembla encertada la taula que presentes, té el biaix reconegut de només tenir en compte el treball remunerat, però per altra banda té un altre biaix(potser també amb connotacions sexistes i en el cas que siguin les dades que corren últimament)pel fet que contemplar només accidents com a determinant de la salud, no és suficient i només té en compte aspectes físics d'aquesta.
i per acabar, em sembla molt bé que s'encetin aquest tipus de diàlegs, i sobretot, com crec(o espero)que és el cas, si no intenten enmascarar que en aquesta desigualtat hi ha qui s'emporta la pitjor part
Re: Els homes pateixen també el sexisme?
09 mar 2005
Me parece que tu reflexión es un poco incompleta por lo siguiente, y ya que nos andamos por el rollo estadístico deberia figurar el numero de hombres y mujeres que trabajan y los sectores donde lo hacen
Ahora no dispongo de los datos de ocupación por sexos pero en cualquier caso, todos sabemos que hay infinitamente mas hombres que mujeres trabajando, por lo que el indice de incidencia no vale para analizar este fenomeno, pues no tiene en cuenta esta asimetria "laboral". Cabria analizar la probabilidad de, siendo hombre, tener un accidente y siendo mujer otro, ambos trabajando y en el mismo sector y no sobre la población general. No sé si me explico.
Re: Els homes pateixen també el sexisme?
09 mar 2005
hem d'alliberar a l'home digne, l'home no heterosexual, l'home diferent, l'home renovat que té una visió nova i trencadora del concepte d'home i de masculinitat que va més enllà dels conceptes reaccionaris i inmovilistes d'una majoria d'heterosexuals masclistes. <- Tio se te va un poco la olla! jaja Sin mal rollo, pero el ser heterosexual no implica ni ser machista ni dejar de ser digno y creo que cada vez somos mas, lo que ocurrees que es dificil combatir unos procipios y una educación en unos valores que no son precisamente propicios para ello, pero yo creo que estamos en el camino...
Re: Els homes pateixen també el sexisme?
09 mar 2005
<- Para arriba. Creo que eres un poco bruto (para algo eres Radical Gay jeje). No creo que ser heterosexual implique ser machista ni menos digno. Supogo que ibas por dignificar a los gays y en eso estoy absolutamente de acuerdo, pero no metamos en el mismo saco a todos los heteros. Cada vez existe menos ese perfil al que aludias, pero cuesta luchar contra unos valores que no son precisamente para ello y que sin quererlo o queriendo, dependiendo del caso, se nos incrustan en las neuronas a través de prensa, literatura, televisión, educación , familia,etc...
Re: Els homes pateixen també el sexisme?
09 mar 2005
Tens raó Radical, es un punt important que s'em va passar. Tanmateix crec que es relevant deixar de manifest que la situació de les dones no-hetero es doblement greu que la dels homes ja que pateixen una discriminació augmentada per la seua condició de dones i de no-hetero. Quantes lesbianes que hagin eixit de l'armari coneixem en la vida pública?

Repu, estic d'acord amb tú que no sols els colectius discriminats-domitats han de ser subjectes de la supressió de la relació de domini, però son i han de ser els principals motors d'aquest. Vull dir, des d'el meu punt de vista no es fàcil obligar a ningú a alliberar-se, i és contraproduent el fer-lo des de fora del colectiu dominat. És molt més útil des de fora del grup social en qüestió, sempre des d'el meu punt de vista, recolzar al*s individuus de dit col.lectiu que lluiten
o fer front comú de forma solidària amb ell*s per a resoldre cooperativament allò que ens ataca. Está clar que el sexisme és un problema social o estructral i que la culpa es majoritàriament dels dominants, però els individuus dominats tenen una part important de responsabilitat en la seua pròpia emancipació. A mi personalment em fa molta ràbia vore un/a treballador/a explotat/da que està feliç de la seua condició.

Sobre el nombre de víctimes de les guerres jo partia de la suposició, no he trobat estadístiques d'això, de que les dones moren com a civils però que els homes moren con a soldats i com a civils a l'hora. Potser AI es refereix a víctimes civils, seria molt interesant trobar estadístiques fiables sobre aquest tema (i també sobre les víctimes dels accidents laborals que inclogan les feines de la llar).

I filant amb el tema dels accidents laborals, Sr del Carmel la qüestió és quina es la distribució de víctimes per sexes ARA, en aquesta societat, no en una situació d'igualtat. Perque es aquesta societat la que estem intentant de analitzar.

La qüestió aquí no és, de cap manera, l'alliberament dels homes contra les dones i el sexisme, això seria una interpretació perversa, i a l'hora subrrealista com a mínim, si no que es tracta de la emancipació d'homes i de dones CONTRA el sexisme.

Salut i igualtat!
Re: Els homes pateixen també el sexisme?
09 mar 2005
Tens raó Radical, es un punt important que s'em va passar. Tanmateix crec que es relevant deixar de manifest que la situació de les dones no-hetero es doblement greu que la dels homes ja que pateixen una discriminació augmentada per la seua condició de dones i de no-hetero. Quantes lesbianes que hagin eixit de l'armari coneixem en la vida pública?

Repu, estic d'acord amb tú que no sols els colectius discriminats-domitats han de ser subjectes de la supressió de la relació de domini, però son i han de ser els principals motors d'aquest. Vull dir, des d'el meu punt de vista no es fàcil obligar a ningú a alliberar-se, i és contraproduent el fer-lo des de fora del colectiu dominat. És molt més útil des de fora del grup social en qüestió, sempre des d'el meu punt de vista, recolzar al*s individuus de dit col.lectiu que lluiten
o fer front comú de forma solidària amb ell*s per a resoldre cooperativament allò que ens ataca. Está clar que el sexisme és un problema social o estructral i que la culpa es majoritàriament dels dominants, però els individuus dominats tenen una part important de responsabilitat en la seua pròpia emancipació. A mi personalment em fa molta ràbia vore un/a treballador/a explotat/da que està feliç de la seua condició.

Sobre el nombre de víctimes de les guerres jo partia de la suposició, no he trobat estadístiques d'això, de que les dones moren com a civils però que els homes moren con a soldats i com a civils a l'hora. Potser AI es refereix a víctimes civils, seria molt interesant trobar estadístiques fiables sobre aquest tema (i també sobre les víctimes dels accidents laborals que inclogan les feines de la llar).

I filant amb el tema dels accidents laborals, Sr del Carmel la qüestió és quina es la distribució de víctimes per sexes ARA, en aquesta societat, no en una situació d'igualtat. Perque es aquesta societat la que estem intentant de analitzar.

La qüestió aquí no és, de cap manera, l'alliberament dels homes contra les dones i el sexisme, això seria una interpretació perversa, i a l'hora subrrealista com a mínim, si no que es tracta de la emancipació d'homes i de dones CONTRA el sexisme.

Salut i igualtat!
Re: Els homes pateixen també el sexisme?
09 mar 2005
Salut i igualtat, pero:
com que l'aigua es molla, es sabut que l'atur i la precarietat estan feminitzats, que les rendes de les dones son mes baixes, que la desregulatitzacio laboral afecta a les dones, etc etc etc
L'opressio de la dona no es un tema laboral solsament -o ho es en la proporcio que aquest ambit forma part de la nostres vides, tant d'homens com de dones-
Als paios ens afecta el sexisme en un sentit similar com abans ens afectava el "undos es aro" "ercoraje i sacapecho" i altres arqueologies per l'estil, als 20 anys -i una altra tema es l'heterosexisme i la norma heterosexual contra qui la trenca, radical gay, no?-...
Pero:
Els mascles, conscient o inconscientment, son, som els beneficiaris, individualment i col·lectivament, de l'opressio de la dona.

I a un altre amb "cuentos".
Re: Els homes pateixen també el sexisme?
09 mar 2005
Tens raó Radical, es un punt important que s'em va passar. Tanmateix crec que es relevant deixar de manifest que la situació de les dones no-hetero es doblement greu que la dels homes ja que pateixen una discriminació augmentada per la seua condició de dones i de no-hetero. Quantes lesbianes que hagin eixit de l'armari coneixem en la vida pública?

Repu, estic d'acord amb tú que no sols els colectius discriminats-domitats han de ser subjectes de la supressió de la relació de domini, però son i han de ser els principals motors d'aquest. Vull dir, des d'el meu punt de vista no es fàcil obligar a ningú a alliberar-se, i és contraproduent el fer-lo des de fora del colectiu dominat. És molt més útil des de fora del grup social en qüestió, sempre des d'el meu punt de vista, recolzar al*s individuus de dit col.lectiu que lluiten
o fer front comú de forma solidària amb ell*s per a resoldre cooperativament allò que ens ataca. Está clar que el sexisme és un problema social o estructral i que la culpa es majoritàriament dels dominants, però els individuus dominats tenen una part important de responsabilitat en la seua pròpia emancipació. A mi personalment em fa molta ràbia vore un/a treballador/a explotat/da que està feliç de la seua condició.

Sobre el nombre de víctimes de les guerres jo partia de la suposició, no he trobat estadístiques d'això, de que les dones moren com a civils però que els homes moren con a soldats i com a civils a l'hora. Potser AI es refereix a víctimes civils, seria molt interesant trobar estadístiques fiables sobre aquest tema (i també sobre les víctimes dels accidents laborals que inclogan les feines de la llar).

I filant amb el tema dels accidents laborals, Sr del Carmel la qüestió és quina es la distribució de víctimes per sexes ARA, en aquesta societat, no en una situació d'igualtat. Perque es aquesta societat la que estem intentant de analitzar.

La qüestió aquí no és, de cap manera, l'alliberament dels homes contra les dones i el sexisme, això seria una interpretació perversa, i a l'hora subrrealista com a mínim, si no que es tracta de la emancipació d'homes i de dones CONTRA el sexisme.

Salut i igualtat!
Re: Els homes pateixen també el sexisme?
09 mar 2005
Lian, diues obvietats.
Re: Els homes pateixen també el sexisme?
15 mar 2005
doncs sembla que tu les tens poc clares
Sindicato Sindicat