Imprès des de Indymedia Barcelona : http://barcelona.indymedia.org/
Independent Media Center
Anàlisi :: criminalització i repressió : pobles i cultures vs poder i estats : guerra
Euforia injustificada
04 oct 2004
La vasta operación policial desarrollada ayer en Euskal Herria y los estados francés y español se saldó con el balance provisional de una veintena de personas detenidas, entre ellas, la que la Policía califica como “número uno� de ETA, Mikel Albisu, y Soledad Iparragirre, a la que también sitúa en la dirección de la organización armada. Además, se anunciaba la localización de numerosas armas, explosivo y dinero. Nada más conocerse la identidad de uno de los detenidos, se desató una suerte de euforia político-policial que quiso situar la fecha del 3 de octubre de 2004 como un hito en la historia.

En torno a esta cuestión es preciso hacer dos reflexiones diferenciadas, pero al mismo tiempo interrelacionadas entre sí. La primera atañe a la actividad de ETA. La segunda, al largo conflicto político que se vive en Euskal Herria. Por lo que se refiere a los efectos que esta operación policial puede tener en ETA, a la vista de su dimensión cabe suponer que conllevará una cierta merma en su capacidad operativa durante un tiempo determinado. Sin embargo, no se puede pasar por alto que, a lo largo de sus más de cuarenta años de existencia, ETA ha sufrido numerosos golpes policiales tan o más importantes que éste, en los que no sólo se anunció el desmantelamiento de su dirección, sino que se dio por desarticulada a la organización. Dichos anuncios no fueron más que un espejismo policial. De hecho, en estas décadas, ETA no solamente ha relevado a distintas direcciones, sino que hoy mismo sigue contando con la incorporación de nuevos militantes a sus filas. En lo que respecta al conflicto político que enfrenta a Euskal Herria con los estados francés y español, sus raíces se han demostrado suficientemente profundas como para encontrarse al margen de los avatares policiales y de la capacidad de ETA. Este es un conflicto político anterior a ETA y que no cesará hasta que se le reconozca a la ciudadanía vasca la capacidad de decidir su futuro en libertad, democracia y paz.

Pero además, hay otro punto en esta operación policial que no se debe pasar por alto, más aún cuando el ministro español del Interior afirmaba ayer que ha sido «perfectamente medida, trabajada y estructurada». En un momento en el que se habla de la posibilidad abierta de desbrozar el camino hacia la resolución del conflicto, cuando a pesar del arsenal hallado la actividad de ETA se estaba limitando a la colocación de pequeños artefactos, se ha detenido al hombre que, según su ficha oficial, ha sido interlocutor del Gobierno español, de las fuerzas políticas vascas y de alguna catalana. No parece que sea un detalle que invite al optimismo que ayer mostraban los partidos que conformaron el Pacto de Ajuria Enea.


Diari Gara, 4 d'octubre de 2004
www.euskalherria.com

This work is in the public domain

Comentaris

cansados del entorno etarra
04 oct 2004
Un terrorista que dialoga sigue siendo un terrorista.

Si el pais vasco quiere la independencia que organicen una manifestacion y que convoquen a mas del 50% de la poblacion de ese pais.

Mientras tanto no mareeis la perdiz.
Re: Euforia injustificada
04 oct 2004
Mira "gente" si Euskal Herria vol l'independència es convocaria un referendum per saber quants estan d'acord i quants no, però resulta que és inconstitucional i la sortida democràtica és inviable en el teu estat espanyol. En la vida se li acudiria a ningú dir que per estar a favor de la constitució europea, de l'OTAN o del iogurt de maduixa surtin tots al carrer o res de res. Però bascos, catalans i gallecs no poden decidir ni tansols això, a Euskal Herria quants els toca votar no tenen la mateixa llibertat que tu, ni tansols ho poden fer al seu partit milers de persones.

Qui esteu marejant la perdiu sou vosaltres, el conflicte basc no comença amb Miguel Angel Blanco, ni tansols amb ETA, és un problema que va molt més enllà que simplismes i trivialitzacions com la teva. Fins que no es reconegui el dret d'autodeterminació, fins que no s'acabi la dispersió i la tortura, fins que no s'aturin les il·legalitzacions de partits i els tancaments de diaris i radios, fins que en definitiva no s'aturi una violència l'altra tampoc s'aturarà. I no veig perque hauria de fer-ho.
Re: Euforia injustificada
04 oct 2004
Je, acusan el golpe, los cabrones. Les está bien empleado. La autodeterminación del pueblo vasco sólo podrá empezar el día que veamos la piel de estos asesinos secándose al sol.
Re: Euforia injustificada
04 oct 2004
Más del 50 por ciento de los vascos votaron, en las elecciones del 2001, a partidos que recogían explícitamente en sus programas electorales el derecho a la autodeterminación mediante vias pacíficas y democraticas. Eso sin contar toda la gente a la que se le prohibió el voto. En la campaña electoral el aparato de propaganda mediática del nacionalismo español insistió machaconamente en que se decidía el futuro de los vascos respecto el estado español, en una campaña de manipulación y criminalización que se recuerda por su histerismo. El movimiento Elkarri, que rechaza la violencia y exige respeto a la voluntad de los vascos tanto al nacionalismo y al estado español como a ETA, moviliza cada vez más gente en sucesivas manifestaciones y conferencias de paz. Apoyadas por todos los partidos, pero boicoteadas por el PP. Estas detenciones han coincidido "en un momento en el que se habla de la posibilidad abierta de desbrozar el camino hacia la resolución del conflicto, cuando a pesar del arsenal hallado la actividad de ETA se estaba limitando a la colocación de pequeños artefactos, se ha detenido al hombre que, según su ficha oficial, ha sido interlocutor del Gobierno español". ¿Por qué ha hecho ahora esto el PSOE? Una razón es eclipsar el congreso del PP, pero sobretodo también una manifestación masiva convocada por Elkarri que se realizó justo antes de esta operación.
Re: Euforia injustificada
05 oct 2004
"fins que en definitiva no s'aturi una violència l'altra tampoc s'aturarà. I no veig perque hauria de fer-ho."

O sigui. Que no veus perque un etarra hauria de renunciar a disparar un tret contra l'Ernest, ni a un guardia urbanu ni a un profesor etc.. Ni tampoc creus que hauria de tenir en compte la quantitat de gent que pot morir en un supermercat de la Av.Meridiana, ni s'hauria d'empanadir de la resta de víctimes que ha produit degut a la "seva lluita per la independència". Tu penses: Si l'estat espanyol es cabró i criminal nosaltres (els vascos) tenim dret a ser-ho més, oi? Seria injust i cobard que ho fossim menys. Oi?

Menys mal Aurrera que la gran majoria de la gent no pensa com tu perque sino ens estariem matant tots mutuament.

A tu i els teus us encanta manipular la societat tant o més com el govern del estat "ocupant". Us queixeu de que sou un poble oprimit quan espanya és l'estat que te les autonomies amb més autogovern d'europa i on els drets de les minories nacionals estan més reconeguts. També dius que euskadi no te posibilitat de decidir el seu futur igual que tampoc tenim llibertat per decidir si estem a la OTAN etc..

No estic d'acord. Jo estic segur que avui mateix, si entre tots ens posessim d'acord i fessim una manifestacio a espanya que reunís mes de 20 milions de persones contra l'OTAN, el zapatitos es plantejaria seriosament la seva retirada. I si mes del 50% del poble vasc en una inmensa mani digues CLARAMENT i sense ambiguetats INDEPENDENCIA i ho hagues dit fa anys, les cses ja haurien canviat fa temps i ETA no hauria trobat coartada ni tampoc l'estat espanyol per imposarse com a portaveu de la població.
Re: Euforia injustificada
05 oct 2004
A Adg.

O sea, que si los etarras llevan una temporada sin matar no se les tendria que detener. Por que?

¿Por precaucion a que no se enfaden y decidan volver a matar?

¿Por agradecimiento a que no esten matando?

Que miserable que eres Adg con estos razonamientos. Tambien tendriamos que NO JUZGAR a pinochet para que no se enfaden los militares y en agradecimiento al general que permitió la transicion en Chile.
Tambien tendriamos que privarnos de encarcelar al violador "x" porque desde hace un tiempo no viola y tampoco tendriamos que encarcelar a los skins sino se portan muy muy muy mal. Hemos de hacer la paz con todos para que los hijos de puta y sus entornos no se enfaden.

Por cierto, me permito otra reflexión. ¿A QUE SE DEBE QUE EN ESTOS ULTIMOS 3 AÑOS, ETA HAYA DISMINUIDO MUY SENSIBLEMENTE SUS ACCIONES ARMADAS DE GUERRA (COMO DICEN UNOS) O SUS ASESINATOS COBARDES (COMO DICEN OTROS)?

Hipótesis a barajar:

Se debe al acercamiento del gobierno? Se debe al dialogo mostrado por el pp y el psoe con los independentistas? Se debe a la amnistia de los presos vascos? Se debe quizas a que Mariano Oreja ha pactado en secreto con Miquel Antza en algun lugar del rio Nervión? Se debe a que se ha vuelto a legalizar HB y se los ha invitado a comer caramelos en la moncloa?
..
....O se debe a TODO LO CONTRARIO?
Re: Euforia injustificada
05 oct 2004
Per començar no se a que ve la teva demagogia parlant-me de Lluch, d'un urbano, d'Hipercor o del que vulguis, únicament et dic i t'ho repeteixo que mentres una violència no s'aturi que ningú esperi que l'altra ho faci. T'agradi o no en aquest tema hi ha molta gent sensibilitzada no només amb l'urbano, Lluch i Hipercor. En cap cas estic dient que justifico la mort ni de l'urbano, ni de Lluch, ni molt menys la d'hipercor, cosa que vols transmetre tergiversadorament, simplement faig un axioma que em sembla evident t'agradi o no t'agradi: Si l'estat no atura la seva violència a Euskal Herria, que és molt visible i evident per moltes persones, aquestes persones no veuran perque s'han de rendir a res o simplement deixar les armes. I quan dic aquestes persones saps que no parlo de quatre gats. És molt fàcil dir que només hi ha uns dolents en aquesta pelicula, de fet és el que feu quasi tots, reduint aquest conflicte a una situació que mira com Aznar les coses: "Tots són terroristes, no dialogarem amb els terroristes, la solució únicament és policial, no és un conflicte polític i la presó és l'únic lloc per ells".

Aquesta tesi que defenseu tots no te cap sortida que pretengui res més que això, esclafar l'enemic, perque creieu que ho podeu fer, és el mateix sentit que li dona a la seva lluita contra el terrorisme Bush, Sharon o Putin, el terrorista bo és el terrorista mort. Defugint plantejar les causes del problema i utilitzant la demagogia i la trivialització contra qualsevol que plantegi un punt de vista diferent. L'únic que et dic és que no pretengueu que amb aquesta repressió creixent la gent faci que si amb el cap i se'n vagi cap a casa després de 40 anys de lluita armada, si una cosa ha demostrat ETA en 40 anys d'història és la seva capacitat per adaptar-se als cops i regenerar-se i el fet de que encara te a molta gent darrera i que poden durar molts anys més o reneixer d'aquí cinc si no es solucionen de debò les coses. I ara que teniem una oportunitat d'arreglar-ho i dialogar arriben les super-macro-operacions policials i la ratificació per part de Zapatitos de la política Ansar. Parlem de 700 presos i les seves famílies, parlem de centenars d'exiliats i parlem de centenars que estan a la banda, però és que a la vegada parlem de milers de persones que no poden votar i de milers de persones que estan veient com es tanquen radios, diaris i s'il·legalitzen idees, si preteneu que aquesta gent vegi la llum perque s'ha detingut a Antza crec que esteu molt equivocats, si el que preteneu és la pau, cosa que dubto, pressionarieu al govern perque l'aconseguís de veritat.

Això de que Espanya te les autonomies amb més govern de tota Europa és una excusa barata, l'autonomia que hem de tenir tots els pobles és la que vulguem i ningú des de Madrid ens ha de dir que us dono això i us trec l'altra. L'autonomia no és una gràcia que ens cau de Madrid sino que l'exercirem com a poble quan vulguem. Aquest "problema" es soluciona amb una cosa que s'anomena autodeterminació i que vol dir que democràticament tots els ciutadans d'un poble escullin lliurement el que volen que sigui el seu poble. No cal fer manifestacions, al igual que no li demano als que voten PP o PSOE que es manifestin tots a la vegada pels carrers o sino no em creure que són X milions perque això és impossible, la manifestació veritable seria en un referendum d'autodeterminació, però et repeteixo perque sembla que això no t'interessa comentar-ho, aquest referendum és inconstitucional i Espanya no deixa que es facin. En aquest sentit és on està la mare dels ous del conflicte, sense autodeterminació no hi ha pau i això ens agradi o no és així.

Actualment a Euskal Herria les forces nacionalistes basques tenen més del 50% del quorum del parlament, es prepara el pla ibarretxe que és una consulta per als bascos per acabar amb aquest problema, que el veuen no només els d'ETA sino la resta de forces nacionals, el que els separa són els mitjans però l'objectiu és bastant compartit. El que passa és que els espanyols mai han marxat d'enlloc sense que algú els hi plantes cara, és hora de fer-ho i democràticament ho faran, a veure quina serà la reacció dels "demòcrates espanyols" davant el referendum d'Ibarretxe.

Que ETA està més debilitada és cert, però que ETA no desapareixerà només per l'acció policial també t'ho dic. El problema està allà i mentres estigui ETA estarà també.
Re: Euforia injustificada
06 oct 2004
Mira Aurrera. Vulguis o no amb les teves paraules trobo que estàs justificant els atemptats de ETA. Consideres que els atemptats seus no son crims horrends injustificables sino que son CONSEQUENCIA d'un estat opresor. Per tu els etarres no son assasins de merda sino lluitadors epics per la llibertat.

Em sap molt greu que parteixis d'aquest contexte.
Molts ciutadans complices de governs autoritaris genocides també veuen molt raonables els crims dels seus estats.
Tant se val que defensis la causa vasca o la causa espanyola o la xilena o la xinesa. El teu raonament te equivalencies amb els raonaments d'altres que justifiquen moltes altres barbaritats en nom de la llibertat, de la patria o del que collons sigui.

Jo considero que ETA es explicable (tot es explicable, fins i tot el sorgiment del nazisme als anys 30) pero GENS JUSTIFICABLE.

No s'han de fer treves amb els assasins. Ni amb els assasins individuals que necessiten matar per satisfer les seves paranoies ni amb els assasins que consegueixen convencer a uns quants de que representen un sentimient colectiu digne. És més; crec que aquests ultims encara son pitjors degut a la perversió social manipuladora que realitzen en les masses socials per tal de que crims de merda se'ns presentin com accions lloables de lluita armada.

ETA sempre ha operat de forma brutal. Va arribar la transició i no es van esperar ni uns mesos per veure com evolucionaba. Van disposar durant molts anys d'un partit que defensava la independència i com que veien que democràticament i a través de les urnes no guanyarien van seguir matant a tot quisqui, amparats per un entorn social també antidemocràtic que abantposa el tret a la paraula.

No es pot negociar amb gent així. Entre ells es mantenen. Entre ells s'ajuden i s'amparen en la seva locura colectiva, pero no per això deixen de ser assesins de merda, al revés. Ho son encara més amb majúscules.

Si. Direu que els del PP tb son assasins per lo de la guerra d'Irak i etc.. Estic d'acord q tb a molts sel's hauria de ficar a la garjola, pero no barrejem. Son temes diferents i ara estic parlant dels assasins de merda d'euskadi.

salut
Re: Euforia injustificada
07 oct 2004
Per cert aurrera. Et proposo q si estàs a catalunya i et sembla bé podriem quedar algun dia i xerrar del tema directament cara a cara mentres prenem un te. Em dic marc i actualment em pots trobar al tfn 654922746.
agur
Sindicat Terrassa