Imprès des de Indymedia Barcelona : http://barcelona.indymedia.org/
Independent Media Center
Notícies :: mitjans i manipulació
La marxa de Villaescusa tanca en fals la crisi de Canal 9
10 jul 2004
Els canvis del president de la Generalitat valenciana a la TVV mantenen els pesos pesats de l’aparell de Zaplana i un model de televisió que ha creat un deute de més de 600 milions d’euros. La renovació de l'ens s'ha quedat en incloure a la vella "telezaplana" la programació de la nova i prometedora "telecamps".
Guillem Carreras | València

Les felicitacions entre els treballadors de lâens de Ràdio Televisió Valenciana (RTVV) per la marxa de qui havia estat durant vuit anys el seu director general, José Vicente Villaescusa, han durat poc. Canal 9 continuarà siguent la televisió del PP. No és que la remodelació de lâens públic comesa pel president de la Generalitat valenciana, Francesc Camps, sâhaja quedat a mitges, sinó que el terratrèmol sâha produït només a la superfície deixant intactes els càrrecs zaplanistes que havien estat controlant amb mà dura el moll de lâós de la seua gestió: Genoveva Reig, la directora de Canal 9, i Vicente Sanz, el temut cap de Recursos Humans. La primera va ser fins 1998 cap de gabinet dâEduardo Zaplana, a qui serveix des dels temps de lâalcaldia de Benidorm, i ha controlat tradicionalment els informatius de la cadena, mentre que Sanz sâha encarregat de relegar del càrrec els periodistes no afectes i substituir-los per persones adictes, moltes de les quals ni tan sols exercien abans de periodistes professionals.

Tampoc ha suposat cap renovació la procedència del substitut de Villaescusa, Pedro García, que a lâigual que va ocórrer amb lâinoblidable Jesús Sánchez Carrascosa, actual director de lâanticatalanista Diario de Valencia, en el moment del seu nomenament exercia un càrrec tan âindependentâ? com el de responsable de comunicació de la Generalitat. García ha estat nomenat com a suplent directament per Camps, que sâha tret de la mànega eixa condició laboral del nou director general de lâens per evitar-se el tràngol que la decisió passara -tal com marca la llei de creació de la televisió pública- pel seu Consel dâAdministració, de majoria zaplanista. La manipulació continua imparable als informatius de la cadena, amb la diferència que ara és Camps qui apareix amb la freqüència que abans només gaudia Zaplana.

Villaescusa, per la seua banda, lluny dâhaver estat castigat per ser el responsable de la situació a què ha arribat RTVV, ha estat premiat amb el càrrec de consolació de dirigir un inexistent Museu del Segle XIX, de futura creació. Tampoc han estat expurgats de la cadena els càrrecs mitjans imposats per Zaplana, i llevat de Tómbola la producció continua siguent externalitzada "de facte" a lâentramat privat que va beneficiar des de 1995 lâexpresident de la Generalitat valenciana. Tot i això, la majoria de la premsa valenciana coincideix en què la llarga mà de lâactual portaveu del PP al Congrès espanyol poc a poc anirà minimitzant-se a lâinterior de la cadena, i que la presència del nou director general limitarà la influència dels dos pesos pesats de lâexpresident en favor de qui vol convertir-se en el nou amo i senyor de la televisió: Francesc Camps.

>> Lâherència de Villaescusa

Des que va arribar al cim de RTVV en juny de 1996, Villaescusa ha elevat la manipulació als informatius de Canal 9 a la màxima potència. Els informes que el comitè de redacció de lâens han denunciat constantment els seus abusos informatius i la persecució contínua als professionals independents de la cadena. Paral·lelament, lluny de guanyar presència en els horaris de màxima audiència, el valencià ha seguit relegat a les franges horàries de menys espectadors i el segon canal de televisió, la desconeguda i marginal Punt2. La teleescombreria ha arribat al seu cènit amb programes estrel·la com Tómbola, mantingut en pantalla durant sis anys amb lâargument de la seua comercialitat, però amb unes elevades despeses que no compensaven els ingressos publicitaris i unes dades dâaudiència -la de juny amb només el 4,64% del share- que revelaven que el públic finalment havia acabat donant-li lâesquena a eixe programa. Això, sumat a la baixa audiència general de la televisió i una política de contractació sense trellat han acabat en un deute de més de 600 milions dâeuros. El pas de Villaescusa per la televisió valenciana ha estat totalment ruinós per a ella.

A lâintent de privatització de la gestió de Canal 9 imposat per Zaplana, que ara han aturat els tribunals, cal incloure lâexternalització a la pràctica de gairebé el 90% de la producció. Durant seu mandat Canal 9 sâha gastat 109 milions dâeuros en productores externes afins al PP, en programes sense audiència i de clara significació política. Només durant aquest darrer any, TVV ha comprat 24 programes, la qual cosa li ha suposat un cost aproximat de 16 mililons dâeuros. Els més cars han estat lâomnipresent Tómbola dâAnny Producciones, propietat dâÃ?ngel Moreno, exmarit de la periodista Nieves Herrero, i La naranja metálica de Canal Mundo, SA , productora del diari El Mundo, amb un cost de 56.321 euros per programa.

This work is in the public domain
Sindicat